Аналіз уроку – один із основних інструментів реалізації психолого – педагогічного аспекту внутрішкільного управління



Дата конвертації15.06.2016
Розмір445 b.


Аналіз уроку – один із основних інструментів реалізації психолого – педагогічного аспекту внутрішкільного управління


Аналіз уроку – це насамперед школа педагогічної майстерності для вчителя. Від повсякденного вдосконалення уроку, що здійснюється завдяки вдумливій методичній допомозі керівників школи, залежить культура всього педагогічного процесу. Урок є живою клітинкою навчально-виховного процесу.

  • Аналіз уроку – це насамперед школа педагогічної майстерності для вчителя. Від повсякденного вдосконалення уроку, що здійснюється завдяки вдумливій методичній допомозі керівників школи, залежить культура всього педагогічного процесу. Урок є живою клітинкою навчально-виховного процесу.



Отримуємо відповіді на питання:

  • які відносини вчителя з учнем;

  • глибоко або поверхово він знає свій предмет;

  • як він мотивує пізнавальну діяльність своїх учнів;

  • хто він: примітивний інформатор або організатор процесу навчання дітей;

  • чи забезпечує він міцні знання, уміння й навички;

  • чи вміє він використати процес засвоєння учнями знань по предмету для їхнього розвитку й виховання.



Від уроку тягнуться сотні незримих зв'язків до позакласної і позашкільної роботи, до взаємин вчителів і батьків, до відносин у педагогічному колективі, до змісту й спрямованості методичної роботи в школі, до внутрішкільної культури, до формування нових технологій навчання й виховання й освоєнню передового досвіду - словом, до багатьох сторін, ланок й явищ шкільного життя.

  • Від уроку тягнуться сотні незримих зв'язків до позакласної і позашкільної роботи, до взаємин вчителів і батьків, до відносин у педагогічному колективі, до змісту й спрямованості методичної роботи в школі, до внутрішкільної культури, до формування нових технологій навчання й виховання й освоєнню передового досвіду - словом, до багатьох сторін, ланок й явищ шкільного життя.



Відвідування і аналіз уроків – важлива ланка педагогічного контролю, складний і відповідальний процес, протягом якого директор чи його заступник з навчально-виховної роботи вивчає роботу вчителя і учня.

  • Відвідування і аналіз уроків – важлива ланка педагогічного контролю, складний і відповідальний процес, протягом якого директор чи його заступник з навчально-виховної роботи вивчає роботу вчителя і учня.



Адміністрація аналізує

  • як навчальний матеріал, пов’язаний з сучасністю;

  • як здійснюється розвиток інтелектуальних здібностей, моральних і етичних почуттів у учнів;

  • яку систему методів використано, чи відповідають методи і прийоми змісту, типу, меті, задачам уроку і віковим особливостям учнів;

  • як формується в учнів уміння вчитися;

  • яке місце посідає самостійна робота;

  • як вчитель формує в учнів навички самооцінки та самоконтролю.



Найбільш ефективним вважається аналіз уроку за такими напрямами:

  • готовність класу до уроку;

  • визначення в плані уроку теми і мети;

  • загальна відповідність фактичного змісту уроку його меті;

  • організація навчальної діяльності учнів на уроці

  • (доцільність вибору методів і прийомів роботи);

  • режим навчальної праці на уроці (розподіл часу, чергування різних видів діяльності);

  • оцінка структури уроку, якісна характеристика окремих його етапів;

  • мотиваційний мікроклімат на уроці;

  • загальна оцінка результативності уроку.



Типові помилки при аналізі:

  • переважає зосередження уваги в процесі аналізу на діяльність педагогів, при якому випускається як результат цієї діяльності, так і її умови;

  • нерозуміння змісту аналітичної діяльності, заміна аналізу різними звітами;

  • невідповідність направленості аналізу управлінським цілям, відмова від аналізу саме тих результатів навчального процесу, які визначені управлінськими цілями і задачами;

  • невідповідність логіки аналізу внутрішнім закономірностям його об’єктів;

  • недостатня актуалізація відповідних педагогічних, психологічних, управлінських знань керівників.



Найбільш типовими недоліками в роботі окремих керівників по аналізу уроку є :

  • відсутність мети відвідування і аналізу уроку;

  • нецілеспрямованість аналізу уроку, що проявляється у відсутності органічної єдності між компонентами аналізу: даними спостереження, судженнями по його оцінці та висновками і рекомендаціями;

  • фрагментарність аналізу, що проявляється в оцінці окремих, випадкових фактів, зовнішніх сторін діяльності вчителя і учнів, яка дається без урахування логіки руху від мети уроку до його результатів;

  • прагнення дати в будь-якому випадку рекомендації вчителю не залежно від ефективності уроку, повного досягнення його мети;



Найбільш типовими недоліками в роботі окремих керівників по аналізу уроку є :

  • невміння проводити порівняльний аналіз уроків, відвіданих протягом тижня, місяця, чверті, чим ускладнюється узагальнення результатів спостереження і прийняття дієвих управлінських рішень.

  • акцентування уваги на зовнішні ефекти, емоційну сферу діяльності вчителя, якими затінюється головне – оптимальність діяльності, її результативність;

  • перетворення аналізу і узагальнення в переказ ходу уроку, наявність алогізмів типу: урок хороший, проте на ньому не було ..., не здійснено ..., не застосовано...



Типових недоліків у роботі керівників шкіл можна уникнути за таких умов:

  • наявність технологічної карти педагогічного аналізу, яка розробляється з урахуванням повного циклу педагогічного аналізу;

  • моделювання видів педагогічного аналізу на основі загальної схеми форм педагогічного аналізу для розробки технологічної карти – плану передбачуваного виду педагогічного аналізу системи уроків;

  • при відвідуванні кожного уроку виходити з положень про те, що урок будь-якого типу складається із певної сукупності мікропроцесів (дидактичних клітин), які між собою певним чином зв’язані.



Вимоги до висновків, які повинні :

  • відповідати меті відвідування;

  • розкривати шляхи досягнення позитивних результатів і причин недоліків;

  • характеризувати тенденцію змін, які відбуваються в праці учителя;

  • відповідати фактичному стану справ;

  • ураховувати досягнення науки і перспективного передового досвіду;

  • бути доказовими, переконливими.



Вимоги до пропозицій, які повинні:

  • адресуватися конкретним особам і відповідати висновкам і меті відвідування;

  • розвивати досвід учителя;

  • спрямовуватися на ліквідацію причин, які породжують недоліки;

  • ураховувати реальність їх виконання у встановлені терміни;

  • бути конкретними і лаконічними.





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка