Чотири темпераменти: шлях до розуміння людської особистості



Дата конвертації09.06.2016
Розмір445 b.


Збиратися разом – це початок, Триматися разом – це процес, Працювати разом – це успіх. Генрі Форд


  • Чотири темпераменти:

  • шлях до розуміння людської особистості



Із історії…

  • Грецький лікар Гіпократ зробив першу спробу з’ясувати, чим зумовлюються індивідуальні відмінності у поведінці людини. (теорія чотирьох рідин)



  • Клавдій Гален розробив першу типологію темпераментів



За визначенням Павлова

  • Темперамент – загальна характеристика вищої нервової діяльності, що виражає основні природні властивості нервової діяльності.





Типи темпераменту

  • Холеричний:

  • Сильні

  • Неврівноважені

  • Збудливі

  • Швидкість рухів та дій.



Позитивні риси холериків

  • Активність

  • Енергія

  • ініціативність



Негативні вияви

  • Загальна нестриманість

  • Грубість

  • Різкість

  • Запальність

  • Схильність до афектів



Як краще виховувати холерика

  • уповільнити його темп кружляння по життю;

  • Скерувати енергію, що ллється через край, на корисні, потрібні справи;

  • Навчати обдумувати свої рішення, оцінювати запас своїх сил;



Як краще виховувати холерика

  • Виховувати наполегливість і стиманість, як потрібно володіти собою, аби не дратуватися;

  • У зародку блокувати будь-яку агресію;

  • Добирати спокійні ігри, у яких все залежить від уваги і потрібен мінімум емоцій;



Як краще виховувати холерика

  • Не забувати, що безпосередність холерика найчастіше випливає у нетактовність і ображає людей;

  • Навчати ввічливості і вимагати, щоб він таким став;

  • Холерика не варто вмовляти, він реагує лише на вимоги.



Дорослі холерики мають:

  • неврівноважену поведінку, сильні короткочасні емоційні переживання;

  • настрій нестійкий, з перевагою бадьорого, мовлення голосне, різке, нерівномірне;

  • мають добру адаптивну властивість, але слабке терпіння;



  • мають високу товариськість;

  • агресивні в поведінці, дуже погано відносяться до критики, добре сприймають все нове;

  • під час розмови жестикулюють, просто не можуть жити без товариства;

  • коли в них немає справжньої справи, вони сумні та в’ялі;

  • нерідко вони переоцінюють свої можливості та здібності.



  • Іван Павлов зауважував, що «це бойові типи, завзяті, легко і швидко роздратовуються»



  • Чехов описував цей тип темпераменту так: «холерик: жовчний... очі крутяться в орбітах як голодні вовки... Дратівливий, глибоко впевнений, що зимою «чорт зна як холодно», а літом «чорт зна як спекотно». Жартів не розуміє. Як чоловік і приятель — неможливий; як підлеглий — майже неможливий; як начальник — нестерпний і небажаний».



Сангвінічний

  • Сильний;

  • Врівноважений;

  • Рухливий



Позитивні сторони

  • Веселий;

  • життєрадісний;

  • має організаторські здібності;

  • товариський;

  • легкий,

  • усміхнений



Негативні вияви

  • Легковажний;

  • не вміє доводити справу до кінця;

  • негативно ставиться до навчання;

  • переоцінює власні можливості;

  • поверховий;

  • непослідовний;

  • повітряний.



Як виховувати сангвініка

  • Виробляти стійкі інтереси;

  • Навчати терплячості, тому, що розпочату справу треба доводити до кінця;

  • Більше хвалити за моральність вчинків;

  • Викоріняти недбалість і поверховість при виконанні завдання.



Дорослі сангвініки:

  • життєрадісні, рухливі, товариські;

  • легко переключаються з однієї роботи на іншу, ненавидять одноманітність;

  • мають урівноважену поведінку, життєрадісний настрій;

  • мають голосне, живе плавне мовлення, помірковане терпіння, добре адаптуються в навколишньому середовищі;

  • вони в міру товариські та миролюбні.



  • Спокійно відносяться до критичних зауважень;

  • Енергійні, намагаються доводити почату справу до кінця;

  • прагнуть якнайшвидше досягти результату, минаючи можливі перешкоди;

  • чесно обіцяють, але не дотримують свого слова.



  • Достатньо добродушні, щоб допомогти іншому, але погані боржники, завжди потребуючий відстрочок;

  • милі співрозмовники, веселі, готові нічому в світі не придавати важливого значення;

  • робота їх швидко втомлює, але вони без зморювання займається тим, що для них є грою.



  • Антон Чехов називає сангвініка «постійним у своїй непостійності... Усі враження діють на нього легко і швидко: звідси виникає легковажність... або взагалі нічого не читає, або читає запоєм. Тільки те і робить, що любить. Одружується несподівано... Жінка-сангвінік — найкраща жінка, якщо вона не дурна».





Флегматичний темперамент

  • Сильний

  • Врівноважений

  • Інертний



Позитивні сторони

  • Повільні

  • Спокійні

  • Наполегливі

  • Неквапливі

  • Посидючі

  • Не схильні до афектів

  • Гармонійні



Негативні прояви

  • Уповільнене переключення уваги,

  • стриманість у зовнішніх проявах,

  • повільний,

  • не байдужий до комфорту,

  • лінивий.



Як краще виховувати флегматика

  • Виробляти допитливість та ініціативність

  • Навчати, як правильно переключати увагу

  • Не дратуватися черепашичим темпам

  • Навчати повніше виражати емоції і почуття

  • Пробуджувати кмітливість і уяву дитини



Дорослі флегматики

  • повільні та незворушні

  • статечні, розмірні

  • стійкі в своїх ідеалах, мають велике терпіння

  • мають невелику товариськість та стримані у поведінці, стійкі у настрою,



  • Він нелегко переходить до гніву, але спочатку коливається, чи слідує йому сердитись,

  • має неприхильну волю, вміє прилаштувати іншу волю до своєї,

  • Їм необхідні постійний рух, фізичне навантаження, яскраві враження, взагалі, справи, які можуть схвилювати і фізично, і морально



  • Чехов писав про флегматика: «зовнішність звичайнісінька, незграбна. Завжди серйозний, тому що ліньки сміятися. Неодмінний член усіляких комісій, засідань… на яких нічого не розуміє і дрімає безсовісно. На все згодний, ні на що не скаржиться, податливий. На службі — щасливий».





Меланхолічний темперамент

  • Слабкий тип

  • задумливий,

  • вразливий,



Сильні сторони

  • Чуйність

  • Відвертість

  • акуратність,



Негативні сторони

  • Сором’язливість

  • Емоційна вразливість

  • Пригніченість

  • Похмурість

  • Песимізм

  • Недовіра

  • Самотність



Як краще виховувати меланхоліків

  • Не потрібно вимагати неможливого

  • Підтримувати, схвалювати

  • Скеровувати на посильні завдання

  • Начати, як перемагати сором’язливість

  • Підтримувати самостійність

  • Навчати хоробрості і допомагати позбутися страхів

  • Не лякати

  • Викликати якомога більше позитивних емоцій



Дорослі меланхоліки

  • надзвичайно вразливі, тихі, несміливі,

  • швидко засмучуються та любить самотність,

  • Кожну невдачу сприймають як власну трагедію,

  • Мають нестійкий настрій, у якому переважає песимізм, глибоко та довго переживають свої неприємності



  • Майже ніколи не дають обіцянок, тому що не впевнені, чи зможуть їх виконати,

  • часто втрачають почуття людинолюбства, тому що той, хто сам може обходитись без радощів, навряд чи побажає їх оточуючим.



  • Для меланхоліка потрібне свіже повітря, сонячне світло та помірні фізичні навантаження. Для них є важливим позитивний психологічний клімат колективу. Для їх здоров’я шкідливим є сидячий спосіб життя та тривала розумова напруга



Організація взаємодії з класом







Під час закріплення місця у класній кімнаті потрібно враховувати, що

  • X + X не можна садовити разом;

  • С/Х - з Ф;

  • С/Ф можна садовити будь з ким;

  • Ф/М - з С або з М;

  • М - або за його вибором, або одного.



Під час опитування

  • першими краще викликати С або X, якщо той піднімає руку;

  • Ф - необхідно попередити про опитування, щоб він міг заспокоїтися та зібратися з думками;

  • М - краще працює по картці, сидячи за першою партою (або на своєму місці).



Під час уроку:

  • С - працює рівно, запитує про незрозуміле;

  • X - працює ривками. Відволікається від роботи, на зауваження бурхливо ображається, викрикує з місця; любить, коли його хвалять; при одноманітності може не працювати, заважати;

  • Ф - працює повільно. Зразу засвоїти нове не може (має додатково попрацювати з підручником, або необхідне ще одне пояснення). Важко переключається з одного виду діяльності на інший. Біля дошки довго зосереджується. Під час швидкого темпу опитування може взагалі не дати відповіді.

  • М - дуже вразливий. Додаткові запитання іноді тільки заважають. Дуже чутливий до реакції класу;

  • Ф та М - для з'ясування якості знань краще опитувати наодинці і обов'язково доброзичливо.



  • …Коли слухняна, поступлива дитина раптом перестає слухатись, стає впертою й непокірливою, то найчастіше ці реакції – прояв її прагнення до самодіяльності, не треба гніватись на те, що дитина є тим, ким вона є.

  • Януш Корчак



  • Люди, які досягли успіху в житті (освічені, обдаровані, щасливі у коханні та матеріально забезпечені) — це ті, хто повною мірою використав свій генетичний скарб. Характер цих людей є досить сильний, щоб подолати злого «внутрішнього Мінотавра» і використати найкращі психологічні характеристики свого темпераменту. Адже кожен із нас має шанс стати гармонійною особистістю.



Каталог: Files -> downloads
downloads -> Чому займенник має таку назву? Яка його роль у мовленні?
downloads -> Кривоколінського навчально-виховного комплексу
downloads -> Інтелектуальна готовність
downloads -> Українська мова
downloads -> Тема. Що таке Батьківщина
downloads -> Мета: висвітлити життєвий і творчий шлях Р. М. Рільке, розкрити образ України у світі філософських та естетичних пошуків митця; визначити провідні мотиви лірики поета; Мета
downloads -> Урок-презентація на тему:"Голодомор 1932-1933 років. 80 років з часу трагедії"


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка