настрій нестійкий, з перевагою бадьорого, мовлення голосне, різке, нерівномірне;
мають добру адаптивну властивість, але слабке терпіння;
мають високу товариськість;
агресивні в поведінці, дуже погано відносяться до критики, добре сприймають все нове;
під час розмови жестикулюють, просто не можуть жити без товариства;
коли в них немає справжньої справи, вони сумні та в’ялі;
нерідко вони переоцінюють свої можливості та здібності.
Іван Павлов зауважував, що «це бойові типи, завзяті, легко і швидко роздратовуються»
Чехов описував цей тип темпераменту так: «холерик: жовчний... очі крутяться в орбітах як голодні вовки... Дратівливий, глибоко впевнений, що зимою «чорт зна як холодно», а літом «чорт зна як спекотно». Жартів не розуміє. Як чоловік і приятель — неможливий; як підлеглий — майже неможливий; як начальник — нестерпний і небажаний».
Сангвінічний
Сильний;
Врівноважений;
Рухливий
Позитивні сторони
Веселий;
життєрадісний;
має організаторські здібності;
товариський;
легкий,
усміхнений
Негативні вияви
Легковажний;
не вміє доводити справу до кінця;
негативно ставиться до навчання;
переоцінює власні можливості;
поверховий;
непослідовний;
повітряний.
Як виховувати сангвініка
Виробляти стійкі інтереси;
Навчати терплячості, тому, що розпочату справу треба доводити до кінця;
Більше хвалити за моральність вчинків;
Викоріняти недбалість і поверховість при виконанні завдання.
Дорослі сангвініки:
життєрадісні, рухливі, товариські;
легко переключаються з однієї роботи на іншу, ненавидять одноманітність;
мають урівноважену поведінку, життєрадісний настрій;
мають голосне, живе плавне мовлення, помірковане терпіння, добре адаптуються в навколишньому середовищі;
вони в міру товариські та миролюбні.
Спокійно відносяться до критичних зауважень;
Енергійні, намагаються доводити почату справу до кінця;
прагнуть якнайшвидше досягти результату, минаючи можливі перешкоди;
чесно обіцяють, але не дотримують свого слова.
Достатньо добродушні, щоб допомогти іншому, але погані боржники, завжди потребуючий відстрочок;
милі співрозмовники, веселі, готові нічому в світі не придавати важливого значення;
робота їх швидко втомлює, але вони без зморювання займається тим, що для них є грою.
Антон Чехов називає сангвініка «постійним у своїй непостійності... Усі враження діють на нього легко і швидко: звідси виникає легковажність... або взагалі нічого не читає, або читає запоєм. Тільки те і робить, що любить. Одружується несподівано... Жінка-сангвінік — найкраща жінка, якщо вона не дурна».
має неприхильну волю, вміє прилаштувати іншу волю до своєї,
Їм необхідні постійний рух, фізичне навантаження, яскраві враження, взагалі, справи, які можуть схвилювати і фізично, і морально
Чехов писав про флегматика: «зовнішність звичайнісінька, незграбна. Завжди серйозний, тому що ліньки сміятися. Неодмінний член усіляких комісій, засідань… на яких нічого не розуміє і дрімає безсовісно. На все згодний, ні на що не скаржиться, податливий. На службі — щасливий».
Мають нестійкий настрій, у якому переважає песимізм, глибоко та довго переживають свої неприємності
Майже ніколи не дають обіцянок, тому що не впевнені, чи зможуть їх виконати,
часто втрачають почуття людинолюбства, тому що той, хто сам може обходитись без радощів, навряд чи побажає їх оточуючим.
Для меланхоліка потрібне свіже повітря, сонячне світло та помірні фізичні навантаження. Для них є важливим позитивний психологічний клімат колективу. Для їх здоров’я шкідливим є сидячий спосіб життя та тривала розумова напруга
Організація взаємодії з класом
Під час закріплення місця у класній кімнаті потрібно враховувати, що
X + X не можна садовити разом;
С/Х - з Ф;
С/Ф можна садовити будь з ким;
Ф/М - з С або з М;
М - або за його вибором, або одного.
Під час опитування
першими краще викликати С або X, якщо той піднімає руку;
Ф - необхідно попередити про опитування, щоб він міг заспокоїтися та зібратися з думками;
М - краще працює по картці, сидячи за першою партою (або на своєму місці).
X - працює ривками. Відволікається від роботи, на зауваження бурхливо ображається, викрикує з місця; любить, коли його хвалять; при одноманітності може не працювати, заважати;
Ф - працює повільно. Зразу засвоїти нове не може (має додатково попрацювати з підручником, або необхідне ще одне пояснення). Важко переключається з одного виду діяльності на інший. Біля дошки довго зосереджується. Під час швидкого темпу опитування може взагалі не дати відповіді.
М - дуже вразливий. Додаткові запитання іноді тільки заважають. Дуже чутливий до реакції класу;
Ф та М - для з'ясування якості знань краще опитувати наодинці і обов'язково доброзичливо.
…Коли слухняна, поступлива дитина раптом перестає слухатись, стає впертою й непокірливою, то найчастіше ці реакції – прояв її прагнення до самодіяльності, не треба гніватись на те, що дитина є тим, ким вона є.
Януш Корчак
Люди, які досягли успіху в житті (освічені, обдаровані, щасливі у коханні та матеріально забезпечені) — це ті, хто повною мірою використав свій генетичний скарб. Характер цих людей є досить сильний, щоб подолати злого «внутрішнього Мінотавра» і використати найкращі психологічні характеристики свого темпераменту. Адже кожен із нас має шанс стати гармонійною особистістю.