Основний принцип взаємовідносин на цьому рівні – соціабельність (знання, засвоєння і реалізація норм і вимог соціальної сфери).
Наприклад, в громадському транспорті потрібно поступатися місцем немолодим людям і пасажирам з дітьми, терпляче ставитися до просторової тісноти і постійних прохань передати гроші на квиток.
Другий рівень спілкування – діловий
людей об’єднують інтереси справи та спільна діяльність, спрямована на досягнення загальних цілей.
Основний принцип ділових взаємин – раціональність (пошук коштів, підвищення ефективності співпраці).
Наприклад, поведінка раціоналізатора на виробництві може порушувати норми, що устоялися і вимоги, суперечити соціально–рольовим відносинам, що склалися.
Третій рівень спілкування – інтимно–особистісний
характеризується особливою психологічною близькістю, співпереживанням, проникненням у внутрішній світ інших людей, передусім близьких (членів сім'ї, друзів).
Основний принцип такого спілкування – емпатія.
Спілкування - творчий процес:
творчість виявляється в умінні передати інформацію;
творчість - в умінні зрозуміти іншу людину;
творчість - в умінні управляти власним психічним станом;
творчість - в організації взаємостосунків.
Правила спілкування майбутнього лікаря
1. Вміти слухати і чути.
2. Бути тактовним у спілкуванні.
3. У спілкуванні брати ініціативу на себе.
4. Не намагайтесь будувати спілкування з хворими «зверху вниз», а навпаки.
- це соціально значущий показник здібностей, уміння здійснювати взаємостосунки зі студентами, пацієнтами, іншими людьми, здатність та вміння сприймати, розуміти думки, почуття тощо.
У професійному спілкуванні мотиви завжди є соціально значущими. Специфічним для професійного спілкування є те, що фахівець (викладач, лікар) керується бажаннями, намірами, спрямуваннями, які передбачають його професійний обов'язок.
Професійна діяльність вимагає від лікаря, викладача максимального терпіння, впертості, послідовності у діях, принциповості, поєднаних із тактовністю і гнучкістю, самодисципліною.