Розробка, удосконалення і впровадження інноваційних освітніх і соціальних теорій та технологій, а саме:
теорій та технологій інноваційного розвитку вищої освіти у глобальному та регіональному контекстах;
концепції інтеркультурного виховання дітей та молоді засобами музичного мистецтва;
моделі формування та розвитку інтелектуальних умінь мислення учнів та студентів у процесі вивчення математики, фізики, інформатики;
тенденцій розвитку українського фольклору та фольклору національних меншин в умовах глобалізаційних процесів;
технологій профілактики та лікування найпоширеніших захворювань;
методичного забезпечення спорту високих досягнень та підготовки спортсменів світового рівня.
Дослідження нових матеріалів.
Основні наукові результати виконання теми:
Основні наукові результати виконання теми:
Обґрунтовано авторську концепцію інтеркультурного виховання школярів та студентської молоді засобами музичного мистецтва;
Розроблено, апробовано й упроваджено Програму навчального курсу за вибором для учнів 8-го класу ЗНЗ «Музика поміж культурами», яка спрямована на формування у школярів цілісної системи знань про музичні культури країн, що географічно близькі до України й мають з нею сталі історико-культурні зв’язки (програма отримала гриф МОН України);
Розроблено, апробовано й упроваджено педагогічну технологію формування інтеркультурної компетентності та готовності до міжкультурного діалогу засобами музичного мистецтва у школярів ЗНЗ та університетської молоді.
Основні наукові результати виконання теми:
Основні наукові результати виконання теми:
Розроблено та впроваджено модель формування та розвитку творчого мислення учнів в умовах диференційованого навчання математики та модель розвитку дослідницьких здібностей студентів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації;
Розроблено та впроваджено навчально-методичні комплекси з математики, фізики та інформатики для педагогічних ВНЗ;
Вдосконалено дидактичне забезпечення модульного навчання на основі результатів аналізу ефективності навчання математики, фізики та інформатики в умовах кредитно-модульної системи;
Проаналізовано особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання дисциплін природничо-математичного циклу у педагогічних ВНЗ.
Розроблено концепцію видозмін сучасного українського фольклору під впливом глобалізаційних і крос-культурних процесів, простежено її регіональний аспект;
Розроблено концепцію видозмін сучасного українського фольклору під впливом глобалізаційних і крос-культурних процесів, простежено її регіональний аспект;
Узагальнено попередні дані щодо стану фольклору національних меншин Сумщини: росіян, горюнів, ромів (ступінь його збереження, сучасні форми існування та типологічні видозміни);
Виявлено специфіку відбиття історичної пам’яті, народного світогляду, естетичних і етичних норм у зразках фольклору даного регіону;
Простежено вплив українського фольклору на творчість українських і російських письменників, пов’язаних із Сумщиною.
У 2013 році за межами СумДПУ впроваджено результати 48 розробок.
У 2013 році за межами СумДПУ впроваджено результати 48 розробок.
Найбільш ефективні розробки:
Методична система інтегрованого навчання термодинаміки і статистичної фізики в педагогічних університетах
Автор: д.пед.н., доц. Мороз Іван Олексійович
Зміст: теоретично обґрунтовано і розроблено методичну систему навчання термодинаміки і статистичної фізики, забезпечено науково-педагогічні умови для її реалізації у навчальному процесі для досягнення єдності фундаментальної і професійної підготовки студентів.
2. Гігієнічні рекомендації щодо проектування, обладнання та утримання позашкільних навчальних закладів спортивного профілю
Автор: д.мед.н., проф. Калиниченко Ірина Олександрівна (у співавторстві).
Зміст: розроблено принципи організації навчально-тренувального процесу дітей, які відвідують позашкільні навчальні заклади спортивного профілю, гігієнічні критерії оцінки умов внутрішньошкільного середовища дитячо-юнацьких спортивних шкіл (ДЮСШ). Визначено санітарно-гігієнічні вимоги щодо ДЮСШ та вимоги щодо проектування та утримання відкритих споруд для екстремальних видів спорту.
3. Інтегрована програма корекції фонетико-фонематичного недорозвинення мовлення у дітей старшого дошкільного віку засобами артпедагогіки
Автор: к.пед.н. Литвиненко Віталіна Анатоліївна.
Зміст: розроблено авторську інтегровану програму корекції фонетико-фонематичного недорозвинення мовлення у дітей старшого дошкільного віку засобами артпедагогіки, що базується на поєднанні традиційних логопедичних та інноваційних артпедагогічних засобів. Розроблено критерії кількісної оцінки рівня розвитку окремих показників складових мовлення у дітей, що може бути використано при дослідженні загального стану мовленнєвої компетенції. Розробка включає авторський корекційно-розвивальний лого-комплекс для дітей старшого дошкільного віку з ФФНМ.
Протягом року в університеті працювало 74 наукових студентських гуртки і 112 проблемних груп.
Протягом року в університеті працювало 74 наукових студентських гуртки і 112 проблемних груп.
Ресурсний центр трансферу педагогічних технологій
Ресурсний центр трансферу педагогічних технологій
Керівник - д.пед.н., доц. Чашечникова О.С.
Основні завдання Центру:
створення моделі розвитку творчого мислення учня у процесі диференційованого навчання математики (фізики, інформатики);
вдосконалення системи підготовки майбутнього вчителя математики (фізики, інформатики), формування в нього готовності та спроможності до розвитку інтелектуальних вмінь та творчого мислення.
Результати роботи Центру за 2013 рік:
впроваджено результати дослідження «Розвиток інтелектуальних умінь та творчого мислення учнів і студентів при вивченні математики» у ВНЗ України (м. Кривий Ріг, м. Івано-Франківськ, м. Луганськ) та Машинобудівному коледжі СумДУ (м. Суми);
впроваджено програму варіативної дисципліни «Обчислювальний практикум» та відповідний навчально-методичний посібник у навчальний процес КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія»;
впроваджено результати дослідження «Модель методики розвитку інтелектуальних здібностей учнів основної школи під час навчання фізики із застосуванням ІКТ» в комунальній установі Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 9, м. Суми.
Ресурсний центр трансферу естетичних технологій
Ресурсний центр трансферу естетичних технологій
у дошкільній та початковій освіті
Керівники – к.пед.н., доц. Кондратюк С.М.
к.пед.н., доц. Пушкар Л.В.
Основні завдання Центру:
впровадження у педагогічну практику дошкільних навчальних закладів та початкових шкіл результатів наукових досліджень з проблем естетичного виховання дітей та молодших школярів.
Результати роботи Центру за 2013 рік:
Розроблено та здійснено трансфер в навчально-виховний процес ЗНЗ м. Сум та Сумської області:
навчально-методичний комплекс з екологічного виховання учнів початкових класів «Екосвіт»;
методику педагогічної взаємодії батьків зі школою;
методичні розробки організації навчально-пошукової діяльності учнів;
робочу навчальну програму дисципліни «Основи інформаційної культури»;
методику інтегрованого навчання музичного мистецтва молодших школярів;
методичні рекомендації щодо підготовки майбутніх учителів музики до інтегрованого викладання навчальної дисципліни «Музика»;
діагностичні методики ефективності навчання молодших школярів та інноваційних методик, спрямованих на розвиток регуляції активності та пізнавальних процесів молодших школярів.
Керівник – академік НАН України, директор Інституту прикладної фізики НАН України Сторіжко В.Ю.
Керівник – академік НАН України, директор Інституту прикладної фізики НАН України Сторіжко В.Ю.
Основні завдання Центру:
розробка та розвиток сучасних напрямів науки та їх впровадження в практичну діяльність;
підготовка кваліфікованих спеціалістів в галузі фізики для наукових установ, підприємств та галузевих лабораторій Сумського регіону.
Головний напрям роботи- участь у виконанні державної програми «Комплексна програма забезпечення загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів технічними засобами навчання з природничо-математичних та технічних дисциплін».
Результати роботи Центру за 2013 рік:
На сучасному науковому обладнанні Центру виконано 5 дипломних робіт молодими науковцями СумДПУ зі спеціальності «Фізика», 2 з них стали призерами Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з фізики.
На базі СумДПУ імені А.С. Макаренка діє 21 проблемна науково-дослідна лабораторія, з них 3 міжвідомчі:
На базі СумДПУ імені А.С. Макаренка діє 21 проблемна науково-дослідна лабораторія, з них 3 міжвідомчі:
Лабораторія фізико-хімічних досліджень йонних розплавів
Науковий керівник – к.х.н., доц. Бугаєнко В.В.
Співорганізатор - Інститут загальної та неорганічної хімії НАН України.
Лабораторія соціально-психологічних досліджень проблем розвитку особистості
Науковий керівник – д.психол.н., проф. Кузікова С.Б.
Співорганізатор – Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України.
Лабораторія дослідження історії Євро-Азійського регіону
Науковий керівник – к.і.н., доц. Гончаренко А.В.
Співорганізатор – Центр пам'яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури
Науково-інформаційна діяльність бібліотеки
Науково-інформаційна діяльність бібліотеки
Поповнено повнотекстову електронну Базу «Електронна Бібліотека» СумДПУ (додано 138 електронних версій; всього – 614);
Створено власну науково-бібліографічну продукцію (укладено 3 науково-допоміжні бібліографічні покажчики, 11 Бюлетнів нових надходжень, 12 тематичних інформаційних списків за основними напрямками діяльності університету);
Здійснено довідково-інформаційне забезпечення суб’єктів освітнього середовища.
Діяльність Центру інформаційно-телекомунікаційних технологій
Встановлено більше 10 Wi-Fi роутерів в приміщеннях університету;
Розширено університетський зовнішній канал доступу до глобальної мережі Інтернет з 50 до 75 Мбіт/с;