Поняття "портфоліо" прийшло із Західної Європи в ХV-XVI ст. В епоху Відродження архітектори представляли замовникам готові роботи і нариси своїх будівельних проектів у особливій теці, яку і називали "портфоліо". Документи, представлені в цій теці, дозволяли скласти враження про професійні якості претендента.
Що ж означає слово «портфоліо», вжите стосовно методики шкільного навчання?
Як методичний термін це слово вперше прозвучало в США у 80-х роках минулого століття. Пізніше технологія з такою назвою здобула популярність у Канаді, згодом її почали застосовувати в школах Японії та Європи. Відтак шкільне портфоліо охрестили одним з основних трендів сучасної шкільної освіти.
Актуальність портфоліо
Такий феномен як розкручування портфоліо вчителів у США пояснюється ефективністю ідей портфоліо як візитної картки викладача. Сьогодні більше 1000 американських шкіл і ВНЗ активно використовують портфоліо як міру спроможності педагога незалежно від дисципліни.
Мета Європейського мовного портфоліо – стандартизація вимог до вивчення, викладання й оцінювання досягнень у галузі вивчення іноземних мов громадянами європейських країн. Дуже важливою в роботі над портфоліо є взаємодія між учнем і вчителем. У процесі спільної діяльності визначаються цілі навчальної роботи школяра й виробляються критерії її оцінювання.
Вступ до структури портфоліо
У портфоліо вчителя повинні воєдино зливатися особисті педагогічні ідеї і переконливі засоби підтвердження їх ефективності. У жодному випадку портфоліо педагога не є безладним звалищем усіх будь-коли розроблених тестів, уроків, курсів.
Принципи формування структури портфоліо
Інформація «від себе» – формулювання педагогічної філософії педагога, опис використовуваних методик, вказівка дисциплін, що розробляються, представлення освітніх цілей і завдань.
Інформація «від інших» – відгуки колег, учнів, батьків про курси, навчальні програми, тести, стиль проведення занять, позашкільну діяльність і так далі.
Приклади навчальних заходів – досягнення учнів, результати дослідницької роботи учнів, приклади есе і так далі.
Принципи формування структури портфоліо (продовження)
Об'єм портфоліо вчителя не повинен перевищувати 8-10 сторінок + додаток (за деякими рекомендаціями загальний обсяг сягає 70 стор.).
Портфоліо вчителя – це не втілення успіху, а матеріал, що відображає всі боки його роботи. Експериментальна робота, навіть не зовсім вдала, може свідчити про дослідницьку натуру педагога.
Організація інформації в портфоліо педагога підкоряється двом основним правилам: послідовність і ясність.
Усі заявлені педагогічні вміння підтверджуються прикладами здійснених викладачем заходів.
Грамотно складене портфоліо вчителя відповідає в першу чергу на питання «Як?» і тільки потім на питання «Що?».
Класична структура портфоліо:
титульний аркуш,
зміст,
творча візитка автора,
стисла трудова біографія,
педагогічне кредо,
тема портфоліо,
мета ведення портфоліо,
мета й основні завдання професійної діяльності автора на конкретний період,
авторські документи та матеріали з досвіду роботи,
рефлексивні записки з аналізом процесу індивідуального або колективного розвитку, творчої активності і найраціональніших форм роботи, засобів досягнення поставленої мети.
Загальні вимоги до оформлення
наявність змісту –переліку матеріалів
наявність пояснювальної записки - вступ або мета створення та педагогічне кредо (рекомендовано 3-6 сторінок)
загальний обсяг матеріалів портфоліо – еквівалент 30 -70 сторінок формату А4 (шрифт 12 пт, міжрядковий інтервал 1,5)
кожен окремий матеріал повинен датуватися
Максимально структурована та формалізована інформація - у вигляді таблиць, графіків, схем тощо - сприймається найбільш швидко та є найбільш зрозумілою для сприйняття, не вимагає додаткових пояснень від автора.
Орієнтовні вимоги та рекомендації до оформлення презентації в MSPowerPоint
Загальна кількість слайдів 10-25 шт.
Наявність титульного слайду з указанням теми, автора, дати.
Наявність змісту презентації, бажано з відповідними гіперпосиланнями.
Наявність для кожного слайду: заголовків, дати, автора (розміщується у нижньому колонтитулі).
Чітка структура кожного слайду; зручність сприйняття інформації.
Оптимальність обсягу інформації на слайдах (уникати перевантаження слайдів інформацією).
Дотримання принципу "необхідно і достатньо" у відбору інформації для слайдів.
Єдиний стиль в оформленні.
Час на публічне представлення презентації (проговорення тексту всіх слайдів) - 10 хвилин.
У разі необхідності розміщення в презентації великої кількості грамот, фотографій тощо, винесіть їх до окремої презентації (тобто щоб можна було проглянути за бажанням)
Приклад структури-плану портфоліо вчителя
Виконувані обов'язки
Формулювання педагогічної філософії викладача
Цілі, стратегії, методології
Опис навчальних курсів
Засоби вдосконалення педагогічної діяльності (конференції, курси підвищення кваліфікації, майстер-класи)
Результати діагностики учнів по заявлених навчальних програмах
Приклади досягнень учнів.
Намічені професійні перспективи
Додатки, що підкріплюють заявлені раніше положення.
На думку багатьох авторів, у більш спрощеному вигляді структура портфоліо може складатися з чотирьох розділів з приблизно такими назвами: (Варіант 1)
"Портрет" - призначений для надання інформації про автора портфоліо;
"Колектор" - у цьому розділі зібрані матеріали, автором яких не є власне автор портфоліо;
"Робочі матеріали" - містить всі ті матеріали, які створені й систематизовані автором портфоліо;
"Досягнення" - у ньому знаходяться ті матеріали, які, на думку автора, відображають його кращі результати і демонструють успіхи.
Варіант 2
1. «Інновації у професійній діяльності», 2. «Творчий саморозвиток», 3. «Участь у роботі педагогічних об’єднань», 4. «Пошуково -дослідницька робота», 5. «Публікації», 6. «Авторські програми», 7. «Творчі та навчальні досягнення учнів», 8. «Узагальнення досвіду», 9. «Навчально-методичне забезпечення
1. Навчальні досягнення учнів. 2. Позаурочні предметні досягнення учнів. 3. Результати діяльності як класного керівника. 4. Результати внутрішньошкільного контролю. 5. Методична робота. 6. Узагальнення і розповсюдження власного
педагогічного досвіду. 7. Участь у професійних конкурсах. 8. Підвищення кваліфікації і професійна підготовка. 9. Самоосвіта. 10. Ступені професійної кар’єри внутріосвітнього
закладу. 11. Оцінка професійної діяльності педагога (шкільний,
районний, міський, обласний рівні та державні
нагороди).
Варіант 4
1. Титульна сторінка (прізвище, ім'я, по батькові вчителя, посада) 2. Загальні відомості : дата народження, освіта, кваліфікація,