«Контроль якості знань, умінь і навичок учнів, як структурна одиниця системи навчання»
Педагогічний всеобуч
Контроль знань
спосіб перевірки навчання і діяльності учнів педагогом. Взаємоконтроль і самоконтроль учнів – це самостійна діяльність учнів, яка полягає в тому, що наявний у них рівень знань, умінь і навичок з певного предмета порівнюється з еталонним рівнем, вимогами навчальних програм, він сприяє їх активізації на уроках.
Функції контролю
обліково-контрольна (інформаційна) – педагог фіксує результати навчання, судить про успішність кожного учня, його недоліки і досягнення у навчанні;
контрольно - коригуюча – педагог вносить корективи у методику навчання, перерозподіл годин в межах теми;
навчальна – педагог акцентує увагу учнів на головних питаннях, поглиблює знання учнів, закріплює їх;
мотиваційна (виховна) – стимулює учнів до подальшої навчальної роботи, поглиблення своїх знань, розвиває уміння самоконтролю та самооцінки;
атестаційна – характеризує рівень навченості учня з предмета, є компонентом атестації роботи педагога.
Класифікація методів контролю
За метою: поточний, проміжний, вихідний (контроль теоретичних знань, контроль практичних знань і навиків).
За організацією: аудиторний, поза аудиторний (практичне водіння на транспортних засобах, пробні кваліфікаційні роботи в умовах виробництва тощо), фронтальний, індивідуальний.
За характером: усний, письмовий, практичний, програмований, тестовий.
Структура поточного контролю
Усний: опитування колоквіум.
Письмовий: контрольна, самостійна роботи, реферат, диктант, задачі, вправи.
Практичний: лабораторна робота, розрахунково-практична робота, робота під час виробничого навчання.
Тематичне оцінювання
Тестовий контроль
Тест
Тест – система прийомів для виявлення та оцінювання знань, умінь та навичок. Характеризується відносною простотою процедури, безпосередньою фіксацією результатів, короткочасністю, наявністю встановлених норм.
Тестові оцінки мають відносний характер. Використовуються з 1864 року (запровадив американський психолог Дж. Кеттел).
Тестування комп’ютерне – використання комп’ютерної техніки для виявлення й оцінки знань учнів з метою контролю, що здійснюється через діалог у системі «учень - комп’ютер».
Для тематичної перевірки знань учнів:
- у процесі експрес-контролю 15-20 тестових завдань;
- при підсумковій перевірці знань та умінь з того чи іншого навчального курсу 60-120 тестових завдань.
фронтальне опитування, економія часу, швидка перевірка, оперативна корекція знань, диференціація знань, можливість самоперевірки, зниження рівня психологічної тривожності під час контролю знань.
Контрольні роботи – письмові, графічні й практичні роботи, за допомогою яких здійснюється перевірка знань, умінь і навичок учнів.
Письмові контрольні роботи застосовуються під час вивчення різних загальноосвітніх і спеціальних предметів;
Графічні – під час вивчення всіх (крім фізкультури) предметів;
Опитування
– складова частина перевірки знань, що здійснюється у формі постановки запитань, які формуються так, щоб стимулювати розумову діяльність тих, хто навчається, залучити їх до аналізу і узагальнення.
– вид письмової навчальної роботи. Використовується для тренування і перевірки навичок в тій чи іншій галузі.
Диктанти тренувальні і контрольні.
Деякі форми диктантів використовують не тільки під час вивчення української мови, але і інших предметів: математики, фізики, хімії, спец технології, матеріалознавства тощо.
Технічні диктанти
Фразеологічний диктант – диктант, який використовують для перевірки знань якихось визначень. Допускається диктувати початок фрази, учні записують тільки її кінець.
Графічний диктант – диктант, який використовують для контролю розуміння векторних діаграм, графічних зображень процесів і елементів схем.
Цифрові і буквені – диктанти, які використовують для контролю знань умовних позначень, одиниць вимірювання, величин параметрів, обладнання, процесів, простих розрахунків.
Картки-завдання для програмованого контролю
Типи карток-завдань:
вибіркова відповідь із 2-х «так», «ні»
вибіркова відповідь із 2-х відповідей по суті
вибіркова відповідь із 3-4 відповідей
вибіркова відповідь із кількох питань і кількох відповідей