У разі виявлення зловживань керівництва НУО-ПСП, фактів нецільового використання коштів тощо керівнику (організації) забороняється здійснювати діяльність у сфері соціальних послуг (на певний час)
Системи оподаткування НПО в Україні та країнах Східної Європи
Недосконалість Закону “Про соціальні послуги”
Рамковий і відсильний характер Закону, непридатність для прямого застосування
Відсутність переліку соціальних послуг і “розмитість” самого поняття соціальних послуг
Закон не узгоджується з актами, які регламентують діяльність НУО (Закон “Про об'єднання громадян”, Закон “Про благодійництво...”)
Проблема неврегульованості процедури і порядку ліцензування професійної діяльності у сфері надання соціальних послуг
Неконкретизованість вимог до осіб, які надають соціальні послуги
Питання якості послуг, контролю за наданням послуг, і відповідальності за порушення Закон не врегульовує взагалі
Нерівні умови для постачальників послуг (для недержавного сектору передбачено ліцензування, для державного і комунального – не передбачено)
Приклади: ГО інвалідів – 27110 тис грн. (2006 р.), ГО ветеранів – 2768 тис. грн. (2006 р.), ГО чорнобильців – 1 млн. грн. (2006 р.), ГО “Сузір'я” – 11500 тис. грн. (2006 р.), дитячі ГО – 600 тис. грн., фізкультурно-спортивні організації – 10450 тис. грн., “Конфедерація громадських організацій інвалідів України” – 6000 тис. грн.
Непрозорість конкурсів на залучення бюджетних коштів для фінансування соціальних послуг (Постанова КМУ від 29.04.2004 № 559)
Додаткові податкові пільги окремим НПО
(організації інвалідів: звільнення від ПДВ, внески до ПФ – 4% (інші – 32%), внески до ФСНВПЗ – в 2 р. менші за інших, ФЗ – 0% (інші – 1,6%), ФСТВП – 0,7% (інші – 2,9%)
Різні вимоги до БФ, ГО, РО
Необґрунтованість критеріїв звільнення ГО від податку на прибуток
(звільняється від оподаткування лише екологічна, оздоровча, аматорська, спортивна, культурна, освітня і наукова діяльність)
Непрозорість конкурсів на залучення бюджетних коштів для фінансування соціальних послуг ___________________________________________
Відсутність чітких критеріїв оцінки конкурсних пропозицій
Невизначеність порядку оприлюднення рішення про проведення конкурсу та результатів конкурсу (п. 2 Правил організації та проведення конкурсу – “рішення підлягає оприлюдненню в ЗМІ”)
Відсутність переліку підстав, за яких результати конкурсу можуть бути визнані недійсними, а відтак – неможливість оскарження результатів конкурсу
Закритий характер конкурсів, відсутність контролю за його проведенням (включення представників НУО до конкурсних комісій не є обов'язковим, заявник не має можливості подати додаткові пояснення, документи тощо)
Заохочення фінансової підтримки НПО в країнах Східної Європи ___________________________________________
1% Закон
Дозволяє спрямовувати 1% від податку на прибуток на потреби НДО (започатковано в Угорщині у 1996р.).
Пізніше цей підхід застосували Словаччина у 2001 р., Литва у 2002 р. та Польща й Румунія у 2003 р.
В усіх цих країнах (крім Словаччини) дію Закону поширено також на фізичних осіб
Заохочення довгострокового меценатства
Громадяни та юридичні особи, що уклали з НДО контракт про надання фінансової допомоги протягом понад чотирьох років, отримують додаткові податкові пільги (Угорщина)
Стимулювання фінансової підтримки НПО в Україні та країнах Східної Європі (пільги в оподаткуванні фізичних і юридичних осіб) _______________________________________________ Фізичні особи Юридичні особи
Перелік дискусійних питань
Доцільність запровадження єдиної класифікації неприбуткових організацій на організації суспільної користі та організації взаємної користі
Доцільність та етапи скорочення пільг для окремих НПО (УТОГ/УТОС, організації/підприємства інвалідів тощо) та відмови від прямого бюджетного фінансування НПО
Напрями підвищення прозорості конкурсів на залучення бюджетних коштів для фінансування соціальних послуг
Шляхи підвищення фінансової спроможності НПО
Доцільність створення Єдиного реєстру постачальників соціальних послуг