Мета: розвивати навички порівняльного аналізу творів на ідейно-тематичному та художньому рівнях, вдосконавлювати вміння робити порівняльну характеристику персонажів
Мета: розвивати навички порівняльного аналізу творів на ідейно-тематичному та художньому рівнях, вдосконавлювати вміння робити порівняльну характеристику персонажів, проводити спостереження над художніми особливостями творів; порівнювати історичні і літературні джерела; розвивати критичне, асоціативне мислення учнів, вміння застосовувати здобуті знання; виховувати повагу до історичного минулого.
Мета: розвивати навички порівняльного аналізу творів на ідейно-тематичному та художньому рівнях, вдосконавлювати вміння робити порівняльну характеристику персонажів, проводити спостереження над художніми особливостями творів; порівнювати історичні і літературні джерела; розвивати критичне, асоціативне мислення учнів, вміння застосовувати здобуті знання; виховувати повагу до історичного минулого.
План
План
Героїчний епос, його ознаки.
Історична основа “Пісні про Роланда” і “Слова о полку Ігоревім”.
Ідейно-тематична схожість “Пісні про Роланда” і “Слова о полку Ігоревім”.
Система образів поем.
Образ природи у творах.
7. Використання художніх засобів.
Героїчний епос – це назва фольклорних творів різних жанрів, в яких у легендарізованній формі відображено волю, завзяття народу у боротьбі проти ворогів соціального і релігійного пригноблення, прославляються розум, сила, мужність воїнів, богатирів, народних героїв.
Епічні(архаїчні) Давній(класичний) Середньовічний
форми епос героїчний епос
міф; “Махабгарата” “Пісня про мого
казка; “Рамаяна” Сіда”
легенда; “Іліада” та “Пісня про
билина; “Одіссея Гомера Нібелунгів”
сказання. “Пісня про Роланда”
“Беофульф”
Ознаки середньовічного героїчного епосу:
Ознаки середньовічного героїчного епосу:
- ідеї служіння батьківщині, самоутвердження народу, боротьби проти національного, соціального пригноблення;
Похід князя Ігоря Святославовича проти половців у 1185 році.
Чим схожі дані історичні події?
Походи короля Карла Великого і князя Ігоря Святославовича були нетривалими за часом і завершились невдало.
Чому саме ці історичні факти, незважаючи на їхній трагічний характер, автори поклали в основу написання своїх творів?
У змісті поем відбилися важливі події життя середньовічної Франції і Давньої Русі (відповідно VIII-XI ст. і XII ст.). Французькі королі тривалий час вели боротьбу з арабомавританською експансією, яка загрожувала Європі. Ці війни сприяли формуванню патріотичної свідомості і разом з тим розцінювались як “благогородна справа ” - викорінення язичництва. До того ж наприкінці XI ст. під впливом духовенства лицарство почало збиратися у хрестовий похід у Палестину. В такому патріотичному і релігійному настрої постає народногероїчний зміст “Пісні про Роланда ” .
Ідея засудження феодального свавілля споріднює старофранцузьку “Пісню про Роланда ” з пам’яткою давньоруської літератури кінця XII ст. “Словом о полку Ігоревім “ , в якій також звучить пристрасний заклик до князів припинити чвари і об’єднатися для відсічі грізній навалі кочівників. Тема пронизана любов’ю до рідного краю та народу, вболіванням за їхнє майбутнє. Змальовуючи картину спустошення Руської землі, розбрат між князями, автор “Слова о полку Ігоревім” закликає забути про власні егоїстичні інтереси, понад усе опікуватись справою всенародною.
Що відомо про авторів цих героїчних поем?
Автори творів – невідомі учасники чи очевидці певних історичних подій.
- Опишіть, як поводять себе герої у битві з ворогом.
- Охарактеризуйте стосунки між персонажами: Роланд – Олівер, Ігор – Всеволод.
- Як у поемах реалізується мотив «прекрасної дами»?
( смерть Альди від трагічної звістки: “…Всіма святими й Богом присягаюсь -Не житиму на світі без Роланда!І раптом зблідла й впала до ніг Карла. Померла... То помилуй її, Боже!”; плач Ярославни за Ігорем: “ Ярославна рано плаче у Путивлі на заборолі… ” ).
- Як героїв характеризують слова?
Роланд: “ Волію радше смерть, аніж безчестя”,
Ігор: “Браття і дружино! Лучче ж би потятим бути, аніж полоненим бути.»
-З ким порівнюються Роланд і князь Ігор у бою?
Роланд порівнюється з левом, леопардом – сильними і сміливими тваринами, які символізують волю до перемоги; князь Ігор із туром – могутньою сильною твариною, із сонцем.
Заповніть таблицю
Заповніть таблицю
- Які якості персонажів у вас викликають позитивну, а які – негативну оцінку?
- Чи можна назвати Ігоря і Роланда справжніми лицарями своєї доби?
- Які причини призвели до появи образу ідеального епічного героя у різних народів світу?
1. Наведіть приклади засобів художньої виразності у творах (гіперболи, постійні епітети, порівняння) . Яку роль вони відіграють у поемах?
1. Наведіть приклади засобів художньої виразності у творах (гіперболи, постійні епітети, порівняння) . Яку роль вони відіграють у поемах?
2. Порівняйте «віщі сни» князя Святослава і короля Карла Великого? З якою метою їх вводять автори у свої твори? Знайдіть і поясніть алегоричні деталі.
3. Наведіть приклади описів батальних сцен у поемах.
4. Визначте, які художні засоби використовуються для змалювання поразки Ігоря і смерті Роланда (“плачі”).
Оплакування князем Святославом “синовців“ Ігоря і Всеволода, плач Ярославни ( “Ярославна рано плаче у Путивлі на заборолі”), плач короля Карла Великого і франків над загиблими воїнами (“Ридає гірко, з ним усі барони…”).
Знайдіть у творах фантастичні елементи.
Серед білого дня насувається темрява, яка провіщає лихо (“Слово о полку Ігоревім”); король Карл просить Бога продовжити день, щоб він міг помститися за смерть Роланда “(Пісня про Роланда”).
Висновок: використання гіпербол, постійних епітетів, розгорнуті описи батальних сцен, наявність “віщих” снів, “плачів“, фантастичність свідчать про художню наближеність творів.
героїчного епосу свідчить про те , що ці твори ідейно і
естетично пов’язані між собою, мають багато спільного у художньому відношенні. Вони створені в один час, за подібних суспільних і культурних умов XII-XIV ст., коли у Європі відбувалися процеси становлення народності і державності, боротьба з внутрішніми феодальними усобицями, захист рідного краю від зовнішніх ворогів. Водночас, ці твори вказують на самобутність державного, національного та культурного розвитку народів Європи. Таким чином, “Пісня про Роланда” та “Слово о полку Ігоревім” як пам’ятки героїчного епосу виконували високу політично-культурну місію в житті свого народу та світовій історії.