Метод проектів у вихованні та навчанні дітей з особливими освітніми потребами.
Савчук Л.О., к.п.н., доцент, зав. кафедри педагогіки та психології
Модель сучасної освіти
Місія освіти
Навчити людей бачити майбутнє, допомогти їм змінюватися, виходячи з потреб суспільства.
Тобто,діяти адекватно, застосовувати знання, брати відповідальність за певну діяльність, - формувати ціннісний досвід особистості у розв”язанні життєвих проблем (Концепція загальної середньої освіти(12 –річна школа), 2002.)
Компетентнісний підхід
Комепетентність – сукупність теоретичних знань,практичних, умінь, досвіду, особистісних якостей, який забезпечує ефективність та результативність діяльності.
Характеристики компетентності мають складові:
- розуміння суті завдань, що виконуються;
- наявність досвіду в цій сфері та активне його використання;
Ситуативність інтересів, виконувати швидко, доки не згас інтерес
Підтримка мотивації
Максимально можливе дидактичне,інформаційне, та матеріальне забезпечення проектної діяльності (організація в школі Центру збагачення змісту освіти)
Приклади дитячих проектів
Творчий проект “Моя сім”я”
Мета: усвідомити роль сім”ї в житті дитини; вивчити історію своєї сім”ї, рід занять , родинні зв”язки і відносини, зрозуміти свою роль у сім”ї. Підібрати фото про важливі події у житті, сімейні подорожі, працю та відпочинок і т.д.
Педагогічна мета: розвивати комунікативні та творчі здібності дитини, навички співробітництва,емоційного спілкування, вміння збирати інформацію, осмислювати її і використовувати в проекті.
Результат проекту:розуміння своєї ролі та ролі сім”ї в житті людини . Практичне втілення роботи - альбом і розповідь про свою сім”ю.
Творчий проект ”Ландшафтний дизайн”
Мета:активізувати спостережливість і навички самостійної роботи щодо збору інформації; на основі своїх та наявних чужих ідей. Колективно виробити свою – нову ідею; розвинути навички взаємодії в групі при розв”язанні загальних завдань;виробити вміння втілювати задуману ідею; одержати перші навички в області ландшафтного дизайну під час роботи на пришкільній ділянці.
Творчий проект ”Топонімія Рівного”
Мета:познайомитися з планом свого району й центру міста, вивчити назви вулиць; за допомогою конструктора ”Лего” відтворити одну з вулиць у районі проживання за планом району; навчитися орієнтуватися у своєму районі та у центрі міста.
Педагогічна мета:ознайомити дітей з назвами вулиць, познайомитися з найважливішими орієнтирами в центрі міста розвивати моторику рук та просторову уяву за допомогою конструктора
Творчий проект ”Ми - захоплюємося”
Мета:активізувати творчі й комунікативні здібності дітей, ввести елементи дослідницької роботи (вік 10-11 років)
Партнери: школи сусіднього міста, країни.
Анотація: проект допоможе дітям краще зрозуміти один одного в процесі обміну інформацією про свої сім”ї, свійських тварин, інтереси, спортивні змагання.
Результати проектної діяльності: емблеми, газети, книга рекордів, паспорти учасників.
Використовувані засоби: Інтернет, E-mail
Керівництво проектною діяльністю
Пробудження інтересу до факту
Визначення основних напрямків пошуку
Методи обробки інформації та коментарі
Колективне обговорення
Результат роботи
Рефлексивний аналіз
9 відповідей на наболілі питання
1-Скільки часу триває проект? - Визначає вчитель.
2-Що таке навчання через проектну діяльність?- Це ряд тем, які виносяться на самостійне опрацювання в ході виконання проекту. Не можна завершувати курс лише захистом проекту,потрібно провести узагальнююче заняття.
3-Проект і самостійна творча робота - це одне й те саме?- Ні. Обов”язковим елементом проекту є визначення потреби на її задоволення.
4- Чим проект відрізняється від реферату?- Реферат - це короткий виклад змісту, а проект – це робота в структурі дослідницької діяльності.
5- Письмове оформлення проекту - зло чи благо?- Коротке письмове оформлення вчить грамотно формулювати рішення.
5- Письмове оформлення проекту - зло чи благо?- Коротке письмове оформлення вчить грамотно формулювати рішення.
6- Як педагогічно грамотно закінчувати проект? – За допомогою рефлексії, аналізу зробленого. Алгоритм проектної діяльності, це - “дизайн-петля”, зіставлення мети та результату.
7-На які питання відповідає учень у процесі рефлексії?- Наскільки вдало реалізований проект та оцінює свою діяльность.
8-Як оцінювати проект? - Оцінка інтегрована, за продуманими критеріями
9- Які критерії успішності педагогічних зусиль у проектній діяльності профільного навчання?- Це - рейтингова оцінка = середньо колективній + самооцінка + оцінка викладача (за методичним посібником Романовської М.Б., Метод проектів у навчальному процесі.-Х.; Веста: Видавництво “Ранок”, 2007.- 160 с.)