Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору …”
Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору …”
♦ Усне словесне малювання.
Уявіть, що ви художник. Ви хочете намалювати вірш (сюжетний малюнок) Тютчева “Я знаю в праосені пору…”. Які вам потрібні для цього фарби?
Уявіть, що ви композитор. Прочитавши цей вірш, ви захотіли написати за його мотивами музичний твір. Які б музичні інструменти звучали у вашому
оркестрі? Поясніть, чому саме ці інструменти ви вибрали, які звуки природи вони, на вашу думку,
могли б найкраще відтворити.
Тема. Німецька народна казка “Пані Метелиця”.
Тема. Німецька народна казка “Пані Метелиця”.
Ілюстрування прочитаного малюнками
Завдання учням – художникам: демонструючи свої малюнки, переказати той епізод, який вони зобразили, визначаючи, до якої частини ( зачину, основної частини, кінцівки) казки вони належать. Пояснити, чим їх приваблює саме цей епізод казки, чим вразив герой, якого вони вирішили намалювати.
Тема. Кіплінг. Казка “Мауглі”
Тема. Кіплінг. Казка “Мауглі”
Стислий переказ змісту казки Кіплінга «Мауглі»
У печері вовків з’являється людське дитинча. Ціною доброго слова Балу й забитого бика Багіри його приймають до Сіонійської Зграї. Мауглі (так назвала хлопчика Мати Вовчиця) переслідує тигр Шер-Хан. Підліток перемагає його під час Ради вовків за допомогою Червоної квітки – вогню.)
Тема. Марк Твен. “Пригоди Тома Сойєра”
Стислий переказ уривку “Втікачі на безлюдному острові” за поданим планом
Ватага “піратів” вирушає у мандри.
Безтурботні втіхи на острові.
Почуття самотності та туги за рідною домівкою.
Рішення втікачів повернутися до цивілізації.
Тема. Поетизація працьовитості та скромності, віра в перемогу добра над злом у казці Ш. Перро “Попелюшка”
Тема. Поетизація працьовитості та скромності, віра в перемогу добра над злом у казці Ш. Перро “Попелюшка”
Усне словесне малювання.
► Опишіть почуття дівчини від першої особи в епізоді: “Аж ось щаслива мить настала. Сестри з матір'ю сіли в карету й поїхали на бал. Попелюшка довго стояла під брамою й сумно дивилася їм услід”.
► Розіграйте діалог сестер з Попелюшкою перед балом, передаючи голосом почуття і ставлення героїнь одна до одної.
Тема. О.С. Пушкін. Вступ до поеми “Руслан і Людмила”
Тема. О.С. Пушкін. Вступ до поеми “Руслан і Людмила”
Складання партитури вірша.
У лукоморья / дуб зеленый; //
Златая цепь / на дубе том: //
И днем и ночью / кот ученый /
Все ходит по цепи кругом; //
Идет направо - // песнь заводит, /
Налево - // сказку говорит //…
Тема. Прислів’я та приказки – джерело народної мудрості
Тема. Прислів’я та приказки – джерело народної мудрості
Творчі вправи.
1. Підібрати прислів'я до життєвих ситуацій:
Людина робить добру справу, але заздрісники намагаються зашкодити їй, та все ж вона не зважає на це. (Пси виють, а місяць світить. Собака гавкає, а караван іде).
Товариш засумував дуже, а ви з ним поговорили втішно, він і забувся про сум. ( Від теплого слова і лід розмерзає. Добре слово краще, ніж мед).
2. Яка може бути життєва ситуація, коли вживаються прислів'я:
Легко хату зруйнувати, та нелегко збудувати.
Вовка боятися – в ліс не ходити.
Сім раз відміряй, а один – відріж.
Що посієш, те й пожнеш.
Закінчив справу – гуляй на славу.
3. Читання зразка твору за прислів'ям. Завдання учням: визначити, яке прислів'я могло б бути заголовком до нього.
Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору…”
Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору…”
Творча робота
Опишіть ранок, використовуючи художні засоби виразності, прозою або у віршованій формі. Подумайте, які почуття ви хотіли б передати.
Напишіть власний вірш про природу.
Складіть поетичну мініатюру за поданими римами: природа – мода, час – нас, вітрила – крила, землі – малі, коси – роси, краси – голоси.
Складіть поетичну мініатюру за поданими ілюстраціями.
Тема. С.Я. Маршак “Дванадцять місяців”
Тема. С.Я. Маршак “Дванадцять місяців”
Висловити враження від перегляду мультиплікаційної версії казки Маршака “Дванадцять місяців”
Бесіда.
Яке враження справив мультиплікаційний фільм?
Якими ви уявляли героїв казки і як змалював їх мультиплікатор?
Чи всі епізоди увійшли до фільму?
Чи вдалося авторові передати атмосферу літературного твору?
Чи передано в мультфільмі красу і багатство зимового і весняного пейзажу?
Тема. Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Цінності дитинства у дорослому житті.
Диспут “Що дорожче у житті: романтика пригод чи спокій близьких?”
Що для вас означає поняття “романтика пригод”?
Як ви розумієте поняття “спокій близьких”?
Що у своєму житті обираєте ви, а що обирають герої Марка Твена?
Тема. Ш. Перро – основоположник європейської літературної казки. Казка “Попелюшка, або Соболевий Черевичок”
Тема. Ш. Перро – основоположник європейської літературної казки. Казка “Попелюшка, або Соболевий Черевичок”
Скласти план казки .
Становище Попелюшки в сім’ї.
Клопоти та турботи матері та сестер перед балом.
Допомога чарівниці Попелюшці.
Попередження дівчинці повернутися до півночі.
Попелюшка на балу.
Розповідь сестер про події у королівському палаці.
Друга поїздка дівчини на бал. Втрата черевичка.
Принцові посланці в домі Попелюшки.
Щасливий фінал казки.
Тема. Ш.Перро. “Попелюшка або Соболевий Черевичок”
Завдання. Дібрати цитати для відповіді на запитання
Тема. Ідея винагороди за людські чесноти і страждання в казці Ш.Перро “Попелюшка, або Соболевий Черевичок”
Тема. Ідея винагороди за людські чесноти і страждання в казці Ш.Перро “Попелюшка, або Соболевий Черевичок”
Складання плану характеристики образу героя
Тема. Уславлення любові до праці та інших людських чеснот у німецькій народній казці “Пані Метелиця”
Тема. Уславлення любові до праці та інших людських чеснот у німецькій народній казці “Пані Метелиця”
Складання плану порівняльної характеристики пасербиці і рідної доньки.
Пасербиця та рідна донька вдови.
Як дівчата потрапили до колодязя?
Пасербиця та рідна донька по дорозі до пані Метелиці.
Зустріч з пані Метелицею.
Сумлінна праця пасербиці та лінощі рідної доньки.
Заробіток дівчат.
Ідейно-художній аналіз твору Р.Бернс «Чесна бідність»
Ідейно-художній аналіз твору Р.Бернс «Чесна бідність»
Коментоване читання з елементами евристичної бесіди.
Про кого поет розповідає у першій строфі?
Які образи автор змальовує в другій , третій, четвертій строфі?
Що в поезії протиставляється?
Який художній прийом у побудові твору використовує поет? Що допомагає передати настрій, почуття?
Як антитеза допомагає розкрити головну думку твору?
Зачитайте ті рядки, де стверджується головна думка вірша.
Як ви вважаєте, що для людини найголовніше: благородна душа чи матеріальне забезпечення?
Який зміст вкладає поет у слова «честь», і «чесність»? (
Яка головна думка вірша?
Тема. Традиції народної казки та багатство авторських образів у вступі до поеми Пушкіна “Руслан і Людмила”
Тема. Традиції народної казки та багатство авторських образів у вступі до поеми Пушкіна “Руслан і Людмила”
Аналіз вступу до поеми Пушкіна “Руслан і Людмила”.
Евристична бесіда.
Чому, на вашу думку, вступ до поеми називають «зібранням» народних казок?
Згадайте особливості побудови казки. Що зближує вступ і казку?
Про яких казкових героїв йдеться у вступі?
Які казки згадуємо ми, читаючи вступ до поеми?
Чому саме кіт розповідає і співає в казці Пушкіна?
Що вам відомо про русалок? У яких казках чи переказах ви про них читали?
За давніми переказами, у лісі живуть могутні духи-лісовики. Опишіть, якими ви їх уявляєте.
Русалка, лісовик не казкові образи. Чому поет використовує їх у вступі?
Яку казку нагадують рядки: « И тридцать витязей прекрасных
У яких казках ви читали про Бабу-Ягу, і якою вона постала перед вами з рядків прологу?
В якому краю відбуваються казкові події? Як ви його уявляєте? Які кольори ви використали б , якби малювали цей край?
Які казкові зміни відбулися у світі, створеному уявою поета? Які образи він вигадав? Яких небачених звірів ви «побачили» біля лукомор’я?
Яких традицій народної казки дотримується поет у своєму творі?
Скільки разів вживається слово «там»?
Про що свідчать слова: «… і я там був, і мед я пив…»?
Про що свідчить така велика кількість використаних казкових образів у такому невеликому за обсягом уривку?
М. Басьо – майстер японського хоку
Аналіз поетичного твору
На всохлу гілку
сів ночувати крук .
Глибока осінь.
Бесіда
1. Яку картину малює ваша уява? Що ви побачили?
2. Що почули? Чи затишно навкруги в цю мить, чи вирує вітер?
3. Який образ втілив поет у своєму кращому творі? Хто герої цих рядків?
4. Людина в хоку пов’язана з природою чи зображується відокремлено від неї?
5. Як ви вважаєте, який колір переважає в хоку?
6. Тепер спробуйте, об’єднавши образи тихого вечірнього безвітря, пізньої осені, самотності, чорного кольору, по-філософськи переосмислити у загальний образ. Який образ у вас склався?
7. Провідна думка одразу помітна в хоку чи прихована? Чи для всіх ця думка одна й та сама?
8. Чи легко одразу зрозуміти глибинний зміст цього невеликого вірша?
9. Про що цей вірш?
10. Які визначальні риси хоку Басьо?
Тема. Казка Андерсена “Снігова королева”
Тема. Казка Андерсена “Снігова королева”
Завдання. Порівняйте казку «Снігова королева» Андерсена з пушкінською «Казка про мертву царівну і сімох богатирів».
1. Які спільні риси характеру у Герди і царівни?
2. Хто х героїв казки Андерсена схожий на царицю?
3. Яка роль відводиться у сюжеті обох казок дзеркалу?
4. Чи однакові то були дзеркала? Розкажіть.
5. Які сили природи допомагають молодій царівні, а які – Герді?
6. Чи схожі ідеї цих літературних творів? Чому?
7. У якій казці більше вигаданого, ніж реального?
Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору”
Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору”
♦ Дослідницька робота .
1. Робота з картиною. Опишіть, що зображено на картині І Левітана “Золота осінь” (1896). ( На картині зображено осінній день, ясний і сонячний. Небо голубе і чисте, лише де-не-де пропливають легкі хмаринки. Вони віддзеркалюються в річці, такій же тихій і спокійній. Дерева вже приміряють різнокольорові шати, а землю вкриває килим з листя)
Співставте її з текстом вірша Тютчева. Що об'єднує , на вашу думку, рядки Тютчева та твір Левітана?
Який з рядків вірша найближчий до картини “Золота осінь”?
2. Робота з віршем. Дослідіть, за допомогою яких засобів художньої виразності поету Тютчеву вдається створити образ осінньої природи.
Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору”
Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору”
Порівняльний аналіз оригіналу і перекладу вірша Тютчева.
Порівняйте оригінал і переклад вірша Тютчева. Поміркуйте над значенням вислову “І вечір зве в далечину…” з першої строфи вірша у перекладі Ю.Клена.
У чому полягає відмінність у третіх строфах оригіналу і перекладу вірша?
Який із варіантів – оригінал чи переклад – справив на вас сильніше враження?
Тема. Пейзажна лірика. Лермонтов. Гете
Порівняльний аналіз переспіву Лермонтова з віршем Гете “Нічна пісня подорожнього”