Метою курсу є формування у слухачів цілісних уявлень про розвиток науки і техніки як історико – культурного феномена; структурування знань про досягнення людської думки в різні періоди історії людства; представлення розвитку науки як зміни картин світу; формування уявлень про сучасну науково-природничу картину світу; ознайомлення на рівні глобальних ідей з сучасними досягненнями у науці і техніці.
Метою курсу є формування у слухачів цілісних уявлень про розвиток науки і техніки як історико – культурного феномена; структурування знань про досягнення людської думки в різні періоди історії людства; представлення розвитку науки як зміни картин світу; формування уявлень про сучасну науково-природничу картину світу; ознайомлення на рівні глобальних ідей з сучасними досягненнями у науці і техніці.
Завдання курсу:
- Визначити місце і роль науки та техніки в культурі людства.
- Познайомити зі структурою науки і її функціями, визначити її відмінність від інших сфер культури.
- Розкрити історію розвитку науки і техніки як складну взаємодію акумуляції наукових знань і зміни парадигм.
- Виділити основні етапи становлення науки і техніки (античність, середньовіччя, новий час, сучасність) і пояснити закономірності і особливості розвитку наукових і технічних знань в конкретних історичних умовах.
- Познайомити на рівні ідей з основними картинами світу побудованими наукою.
- Дати основні уявлення про сучасну науково-природничу картину світу.
- Познайомити з фундаментальними досягненнями у сучасній науці і техніці, які визначать їх розвиток у майбутньому.
В основі викладання курсу лежить системний підхід - напрям методології наукового пізнання, який розглядає науку і техніку як цілісну систему; підхід, який орієнтує слухача на виявлення різноманіття типів зв'язків в об'єкті дослідження і зведення їх в єдину теоретичну картину.
Курс важливий як засіб формування наукового світогляду і установок особи, що засновані на науковому методі пізнання навколишнього світу. Він сприяє зростанню загальної ерудиції слухачів, є органічним доповненням до циклу загальних дисциплін, що вивчаються на курсах.
Предметом навчального курсу виступає комплекс знань про природу і місце людини у ній. Курс покликаний визначити місце і значення науки і техніки у сучасній культурі людства, познайомити слухачів на рівні загальних уявлень з найбільш важливими концепціями походження Всесвіту, природи, Землі і людини, допомогти їм оволодіти сучасною природничо-науковою картиною світу, ознайомити з останніми досягненнями науки і техніки.
Предметом навчального курсу виступає комплекс знань про природу і місце людини у ній. Курс покликаний визначити місце і значення науки і техніки у сучасній культурі людства, познайомити слухачів на рівні загальних уявлень з найбільш важливими концепціями походження Всесвіту, природи, Землі і людини, допомогти їм оволодіти сучасною природничо-науковою картиною світу, ознайомити з останніми досягненнями науки і техніки.
Задачею викладання курсу є затвердження у свідомості слухачів комплексних природно-наукових знань про навколишній світ, формування наукового методу мислення і адекватного відношення людини до навколишнього світу; освоєння найбільш важливих та загальних концепцій в області фізики, хімії, біології та інших природних наук; отримання уявлень про найважливіші школи і напрями у розвитку сучасного природознавства.
1. Місце науки в культурі людства, її структура, методи та функції.
1. Місце науки в культурі людства, її структура, методи та функції.
2. Проблема початку науки. Зародження та розвиток науки і техніки у культурі людства.
3. Картини світу: механістична, електромагнітна, квантово-релятивістська, еволюційно-синергетична.
4. Елементи сучасної картини світу. Фізична, хімічна та біологічна картини світу. Фізична картина світу: мега-, макро- та мікросвіти.
5. Сучасні досягнення науки і практики. Майбутнє людства.
Людина відрізняється від тварин наявністю культури. Наука це складова культури.
Людина відрізняється від тварин наявністю культури. Наука це складова культури.
Культура - це сукупність створених людиною матеріальних і духовних цінностей, а також сама людська здатність ці цінності виробляти і використовувати.
За допомогою цього поняття звичайно підкреслюють надприродний, чисто соціальний характер людського існування.
Культура - це все, що створено людиною як додаток до природного світу, хоча і на основі останнього.
Світ людської культури існує не поряд з природним, а усередині нього і тому нерозривно з ним пов'язаний. Отже, всякий предмет культури в принципі можна розкласти, як мінімум, на дві складові - природну основу і його соціальний зміст і оформлення.
1. Матеріальна культура – це сукупність речових і енергетичних засобів буття людини (засоби праці, техніка, фізична культура, добробут людини і суспільства).
2. Соціальна культура – система правил поведінки людей у різних видах спілкування і спеціалізованих сферах суспільної діяльності (етикет, професійний, релігійний, моральний різновиди нормативної діяльності).