Міжнародний дослідницький центр громадського обслуговування (мдцго)



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.


Девід Холл

  • Девід Холл

  • d.j.hall@gre.ac.uk

  • Міжнародний дослідницький центр громадського обслуговування (МДЦГО)

  • Грінвічський університет, Великобританія, www.psiru.org

  • Березень 2012 року


  • Економічна криза

  • Заходи суворої економії, МВФ та ЄС

  • Зв’язок з оплатою праці та зайнятістю

  • Соціально-економічна роль державних видатків

  • Приватизація та ДПП: не є більш ефективними

  • Ремуніципалізація: тенденція до поширення у Європі



Причини кризи та рецесії криються у фінансовому секторі:

  • Причини кризи та рецесії криються у фінансовому секторі:

    • діяльність банків, індивідуальні та корпоративні кредити;
    • нерівність (частка зарплати та прибутку, високі та низькі доходи) зробили великі маси населення залежними від боргів;
    • але НЕ надмірні державні позики або видатки.
  • Держави реагують шляхом “стимулювання” та збільшення витрат на підтримку економічної діяльності та збереження робочих місць:

    • заходи однаково ефективні у цілому світі;
    • з цією метою свідомо зростають обсяги позик.
  • Зараз ідеологія вільного ринку вимагає відмови від стимулювання: МВФ, “Група восьми”, ЄС, праві уряди:

    • чиниться тиск з вимогою урізання видатків.










Росія, Вірменія, Молдова та Туреччина підвищили видатки на охорону здоров’я, освіту та громадське обслуговування, незважаючи на падіння ВВП

  • Росія, Вірменія, Молдова та Туреччина підвищили видатки на охорону здоров’я, освіту та громадське обслуговування, незважаючи на падіння ВВП

  • Країни, які виконують умови МВФ та ЄС, скоротили видатки (Латвія, Україна, Болгарія)

  • “Криза зайнятості: реакція сімей та держав на велику рецесії у Східній Європі та Центральній Азії”. Світовий банк, 2011 рік http://go.worldbank.org/ZWFZ7IGHJ0







Кредити МВФ і політика економії 2008-2011 рр.

  • Кредити МВФ і політика економії 2008-2011 рр.

    • Скорочення в зарплат та робочих місць в державному секторі
    • Пенсійний вік для жінок підвищено з 55 до 60 років, період оплати внесків збільшено на 10 років
    • Зменшення мінімальної зарплати з 1180 грн.(148 дол.) в 2011 р. до 1073 грн. (134 дол.) в 2012 р.
    • Зараз МВФ (березень 2012 р.) відмовляється перераховувати подальші транші поки уряд не підвищить ціни на енергоносії для споживачів
  • Громадські протести

    • На початку липня 2011 року тисячі протестуючих вийшли на вулиці Києва, намагаючись заблокувати пенсійну реформу, що просувалася як умова позики МВФ. У протесті брали участь обидва основні профцентри і політична опозиція. Закон, тим не менше, було прийнято та підвищено пенсійний вік жінок з 55 до 60 років, хоча в країні відносно низька середня тривалість життя.
      • http://www.brettonwoodsproject.org/art-568916, http://www.brettonwoodsproject.org/art-567920
  • Рецепти МВФ не працюють

    • “програми, підтримувані МВФ – в Україні, Латвії, Угорщині, Румунії, Греції, Ірландії, Португалії – не приносять результатів, які проголошувалися поборниками “шляху структурних реформ”, зокрема щодо темпів зростання. Крім того, роки фінансової економії починають негативно позначатися на певних верствах населення. Очікування не справджуються, навпаки спостерігаюся протилежні результати .”
      • (Edward Hugh Staring Into the Ukrainian Economic and Political Abyss http://www.economonitor.com/blog/2012/02/staring-into-the-ukrainian-economic-and-political-abyss/)


Політика сусідства та східного партнерство ЄС

  • Політика сусідства та східного партнерство ЄС

    • визначає відносини ЄС з сусідніми країнами
    • реалізовується через низку двосторонніх угод
  • Угода про асоціацію Україна-ЄС

    • переговори закінчилися у грудні 2011 р.
    • ще не парафована (станом на 19 березня 2012 року)
    • передбачає: “поступову інтеграцію України у внутрішній ринок ЄС в тому числі шляхом створення усесторонньої зони вільної торгівлі”
    • передбачає: “програму реформ для України. Особливо важлива усестороння програма інституційного розвитку”
      • (Угода про асоціацію в двух словах http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/fule/docs/news/20111221_more_information_fule_visit_to_ukraine.pdf )
    • переговори щодо угод про асоціацію також проходять з Вірменією, Азербайджаном, Грузією та Молдовою.
        • (Лайма Андрікієне, 15 березня 2012 р. відносини ЄС зі східними сусідами, http://www.publicserviceeurope.com/article/1651/europes-relations-with-its-eastern-neighbours-work-in-progress








Джерело: “Новини фіскального моніторингу”, МВФ, 24 січня 2012 року

  • Джерело: “Новини фіскального моніторингу”, МВФ, 24 січня 2012 року

  • З огляду на зростання ризику негативних наслідків, фіскальна політика повинна перейти на вузький шлях



Дослідження МВФ, проведене у 102 країнах, продемонструвало, що:

  • Дослідження МВФ, проведене у 102 країнах, продемонструвало, що:

  • економічна ситуація у країнах, які отримали високі бали за регулювання громадського сектору відповідно до показника державного управління “якість регулювання”, була гіршою під час рецесії, ніж в інших країнах;

  • Такі ж результати від лібералізації банківського сектору: “банківська та економічна криза найбільше зачепили ті країни, які найбільше лібералізували свою фінансову систему”.

  • Висновок:

  • “найбільших економічних проблем зазнали країни, які отримали високі бали за регулювання громадського сектору, а також країни, які здійснили найглибшу фінансову дерегуляцію”.

  • Результати підтверджують дослідження, проведені:

    • економістами ЄЦБ, які дійшли висновку, що менше проблем мали ті країни, які мали менше балів за “ринкову дружність”, насамперед у фінансовому секторі;
    • у 1980-х роках у Латинській Америці, які підтвердили, що фінансова лібералізація загрожує розвиткові.








Витрати на громадські потреби = видатки держбюджету та муніципалітетів на громадські послуги та соціальне забезпечення.

  • Витрати на громадські потреби = видатки держбюджету та муніципалітетів на громадські послуги та соціальне забезпечення.

  • Громадські послуги, громадські видатки, працівники громадського обслуговування презентуються як:

    • паразити на тілі “реальних” продуктивних секторів економіки;
    • ‘розкіш’, якою необхідно пожертвувати заради загальної економічної вигоди;
    • неефективні у порівнянні з приватними та ринковими послугами.
  • Проте факти свідчать про:

    • збільшення видатків на громадські потреби пов'язане з економічним зростанням;
    • посткризові тенденції відображають довгостроковий шлях;
    • витрати на охорону здоров'я та освіту позитивно відображаються на продуктивності;
    • рівність приносить економічні та соціальні вигоди.






www.usgovernmentspending.com

  • www.usgovernmentspending.com



1930 та 2009: підйом після рецесії, а потім різке падіння і вирівнювання?

  • 1930 та 2009: підйом після рецесії, а потім різке падіння і вирівнювання?



Показники у воєнний та післявоєнний періоди

  • Показники у воєнний та післявоєнний періоди



Пояснення позитивного зв'язку:

  • Пояснення позитивного зв'язку:

    • продуктивність виграє від витрат на інфраструктуру;
    • продуктивність виграє від витрат на охорону здоров'я та освіту;
    • попит внаслідок вирівнювання розподілу доходів.
  • Вплив на зайнятість.

  • Політичні механізми > спірне питання:

    • переваги для громадян, а не для споживачів.
  • Стримувальний фактор для оподаткування?

    • залежно від рівня, проте глобальні тенденції говорять про зростання.






















Емпіричні докази не підтверджують припущення, що приватний сектор більш ефективний

  • Емпіричні докази не підтверджують припущення, що приватний сектор більш ефективний

    • “хоча на цю тему багато літератури, теорія неоднозначна, а емпіричні дані суперечливі.”(МВФ, березень 2004 р.)
  • Дослідження в різних країнах і галузях не виявили значних відмінностей

    • Вода та енергетика : “жодної статистично значущої відмінності в ефективності між державними та приватними постачальниками на знайдено.” (Estache et al, 2005)
    • Зв’язок: глобальне дослідження з порівняння приватних і державних компаній виявило, що “зростання ефективності після приватизації… значно менше ніж у державних секторах.” (Knyazeva, Knyazeva and Stiglitz 2006)
    • Транспорт: жодної значної різниці в ефективності між приватними і державними операторами автобусів, чи змішаних систем (Pina and Torres 2006)
    • Аудит: Австралія: “аудит по аутсорсингу більш затратний” (Chong et al 2009)
    • Тюрми: Lundahl 2009 “приватні тюрми не мають очевидних переваг”
    • Жодного виграшу в ефективності від лібералізації в ЄС і США
      • “Жодних свідчень виграшу споживачів від лібералізації енергетики/газу/звязку” (Florio et al, 2008, Goto and Makhija 2009)


Вартість приватного капіталу вища

  • Вартість приватного капіталу вища

  • Приватизація у Великобританії і приватні фінансові ініціативи (ПФІ)

    • дивіденди акціонерів і боргові зобовязання компаній коштують дорожче, ніж боргові зобовязання держави, наприклад, облігації (в період кризи - набагато)
      • Таким чином: ПФІ коштує на 2% більше = в цілому на £20 мільярдів (FT 2011)
      • Таким чином: рахунки за водопостачання були б на £900 мільйонів менші, якби воно було державним (PSIRU 2008)
  • Справджується і в країнах, що розвиваються

    • Наприклад, для електростанцій Індонезія платить нижчу процентну ставку, ніж транснаціональні корпорації; компанія Shell + Bechtel має такий же кредитний рейтинг, як і уряд Філіппін


Емпіричні дані не підтверждують припущення, що приватний сектор є ефективнішим

  • Емпіричні дані не підтверждують припущення, що приватний сектор є ефективнішим

    • “хоча на цю тему багато літератури, теорія неоднозначна, а емпіричні дані суперечливі.”(МВФ, березень 2004 р.)
  • Дослідження в різних країнах і галузях не виявили значних відмінностей

    • Вода та енергетика : “жодної статистично значущої відмінності в ефективності між державними та приватними постачальниками на знайдено.” (Estache et al, 2005)
    • Зв’язок: глобальне дослідження з порівняння приватних і державних компаній виявило, що “зростання ефективності після приватизації… значно менше ніж у державних секторах.” (Knyazeva, Knyazeva and Stiglitz 2006)
    • Транспорт: жодної значної різниці в ефективності між приватними і державними операторами автобусів, чи змішаних систем (Pina and Torres 2006)
    • Аудит: Австралія: “аудит по аутсорсингу більш затратний” (Chong et al 2009)
    • Тюрми: Lundahl 2009 “приватні тюрми не мають очевидних переваг”
    • “Жодних свідчень виграшу споживачів від лібералізації енергетики/газу/зв’язку” (Florio et al, 2008, Goto and Makhija 2009)








Сегментація ринку

  • Сегментація ринку

    • вибір країн чи послуг чи груп споживачів
    • диференційовані ціни (нижчі для великих клієнтів = регресивне перехресне субсидування); передоплата чи пряме дебетування
  • Стратегія ціноутворення

    • для монополій наприклад, приватне водопостачання у Франції на 16% дорожче, ніж державне (Chong и Sauusier)
    • Непрозорі контракти для попередження відключення наприклад, електрики
  • Стратегічний маркетинг

    • Стимулювання лояльності (хабарі), помилки в прогнозах; 25-річне попередження
    • Стратегічний вихід з ринку, наприклад, AES, Veolia, Suez
    • Вплив на державну політику через уряди, МФУ, університети


Вартість капиталу: завжди вища в приватному секторі

  • Вартість капиталу: завжди вища в приватному секторі

  • Будівництво «за графіком» - це затратний договір «під ключ», в пользу банкірів

  • Відсутність економії коштів

  • Реальні трансакційні витрати і невизначеність

  • У випадку приватних фінансових ініціатив державні кошти не економляться: платить держава



“Очікуваний акціонерами Metronet дохід абсолютно не відповідає рівню ризику, пов’язаному з договором…”

  • “Очікуваний акціонерами Metronet дохід абсолютно не відповідає рівню ризику, пов’язаному з договором…”

  • “Що стосується позик, контракт Metronet нічого не зробив, окрім отримання кредитів 95% яких були гарантовані державою, за завищеною вартістю…”

  • “Нездатність Metronet ефективно чи економно працювати доказує, що приватний сектор може зазнати невдачі при таких великих масштабах..”

  • “Уряд повинен пам’ятати про невдачу Metronet, перед тим, як розглядати укладання подібних угод. Він повинен пам’ятати, що приватний сектор ніколи не буде свідомо наражати себе на серйозний ризик без гарантій отримання великих прибутків. В кінцевому підсумку платить платник податків…”

  • “ми схильні вважати, що сама модель була помилковою і, ймовірно, уступає традиційним методам управління державного сектору. Ми тепер можемо бути більш впевненими у цьому висновку, оскільки неефективність і провал приватного сектору були так явно продемонстровані. Для порівняння, незалежно від потенційної неефективності державного сектору, належний державний контроль, швидше за все, забезпечить більшу цінність за ті самі кошти. Важливо те, що він також надає захист від повних провалів. Слід пам'ятати, що коли приватні компанії не в змозі виконати масштабні проекти, вони можуть вийти з гри, а платники податків будуть вимушені “підбирати уламки”

  • (Транспортний комітет Палати общин Великобританії, січень 2008 р.)



Тенденції ремуніципалізації в галузях

  • Тенденції ремуніципалізації в галузях

    • Вода
    • Енергетика і газ
    • Громадський транспорт
    • Інші послуги
    • Банки та фінанси
  • Деякі питання

    • Політичні та економічні фактори
    • Фінанси
    • Власність та зайнятість
    • Демократія


Франція: у Парижі вода повернута у муніципальну власність у 2010 р.

  • Франція: у Парижі вода повернута у муніципальну власність у 2010 р.

    • Зменшення ціни на 8%
    • Також і у деяких інших містах та комунах: Бордо, Брест, Вараж, Монбельяр, Дюранс-Люберон, Кастр, Шербург, тощо
    • Інші – ні, наприклад Тулуза
  • Угорщина: Печ розірвав договір з Суецом, повернув у муніципальну власність

  • Нечіткі майбутні можливості:

    • Інші міста центральної та східної Європи
      • Таллін намагається домовитися про скорочення тарифів
      • Контракти в Чехії, Угорщині, Польщі закінчаться в наступні 10 років
    • Англія/Уельс поновлення контрактів в 2014 р., але без кампанії
  • Успішні випадки захисту, наприклад референдум в Італії

  • Ремуніципалізація також в Північній та Південній Америці

  • Але: Греція вимушена приватизувати водопостачання під тиском ЄС/МВФ



Німеччина: муніципалітети викупають енергетичні компанії

  • Німеччина: муніципалітети викупають енергетичні компанії

    • Баден-Вюртемберг викупив 45% EnBW від EdF (€4.6 мільярди)
      • проти виступили CDU/FDP, Greens/SDP
    • Ганновер, Франкфурт та інші викупили Thuga від E.on (€2.9 мільярди)
    • Ессен, Бохум та інші викупили Steag від Evonik (€649 мільйони)
    • Північний Рейн-Вестфалія прийняв закон, що полегшує муніципалізацію енергетичних компаній
    • Інші муніципалітети також викупають, оскільки закінчується термін дії 2 тисяч концесій
      • Розглядається як шлях досягнення більшого політичного контролю, до того ж прибутковий
  • Інші приклади

    • Фінляндія: держава отримує контроль над 53% Fingrid
    • Шведський парламент відхилив приватизацію Vattenfall
    • Угорщина: держава викуповує акції MOL, обговорює купівлю газ/енергетики від E.on
    • Латвія: незаконно приватизувати Latvenergo
    • Литва: ре-інтегрована державна енергетична компанія
    • Але: Греція вимушена продати свою частку в PPE
  • В інших частинах світу:

    • Латинська Америка: націоналізація деяких енергокомпаній
    • Японія: держава спасає Tep


Великобританія: Лондон розриває 4 державно-приватних партнерства (із 6)

  • Великобританія: Лондон розриває 4 державно-приватних партнерства (із 6)

    • “Транспорт Лондона” ремуніципалізував два великих партнерства у сфері реконструкції метрополітену: Metronet у 2007, Tubelines у 2010 (£30 мільярди)
      • Парламент: “Нездатність Metronet ефективно чи економно працювати доказує, що приватний сектор може зазнати невдачі при таких великих масштабах”
    • “Транспорт Лондона” ремуніципалізував 99-річну концесію Croydon Tramlink у 2008: оплатив £100 мільйонів.
    • “Транспорт Лондона” розірвав партнерство Oyster-card (£100m. p.a.), економлячи 18% в рік через рефінансування, видано новий контракт
  • Німеччина: приватизація залізниці відкладена

  • Інші випадки: ренаціоналізація залізниці в Естонії

  • Але: продовжується приватизація залізничних компаній в Польщі, Словаччині, тощо

  • В інших регіонах:

    • Ренаціоналізація залізниць в Новій Зеландії, Гватемалі


Утилізація відходів

  • Утилізація відходів

    • ремуніципалізація контрактів в багатьох країнах
    • Але, наприклад, італійські муніципальні компанії ще володіють підприємствами, але можуть передати трудомісткі види послуг в приватний сектор
  • Послуги прибирання

    • Послуги прибирання у лікарнях Шотландії, Уельсу, Північної Ірландії знову здійснюються власними силами; деякі муніципалітети також повертають служби прибирання у муніципальну власність для забезпечення гідних умов праці та збереження коштів
  • Банки та фінанси

    • Націоналізація проводиться з метою недопущення банкрутства деяких банків
    • Угорщина, Болгарія ренаціоналізували певні пенсійні зобов'язання для забезпечення виплати пенсій


Політика

  • Політика

    • Впровадження прогресивної політики, наприклад, у сфері водопостачання в Парижі, Італії, сфері прибирання у Великобританії, відмова від приватизації Vattenfallу у Швеції
      • В Угорщині все складніше: Fidesz є націоналістичною партією
    • Проти політики впровадження жорстких заходів економії – Греція і т.д.
      • Державна допомога банкам не базується на прогресивній політиці
  • Ефективність і послуги

    • Ключовий фактор у невдачі ПДП і т.д., наприклад, у транспортній системі Лондона, енергетиці Німеччини, сфері водопостачання Угорщини
    • Факти свідчать на користь послуг, що перебувають в державному управлінні


Політичні та економічні питання

  • Політичні та економічні питання

      • Фінансування: стягування зі споживачів “повного відшкодування витрат” не є неминучим і обовязковим. Вибір фінансування за рахунок податків чи користувачів є політичним вибором для всіх видів послуг, наприклад, громадського транспорту, водопостачання, утилізації відходів, електроенергії, комунальних послуг.
        • може бути проблемно використовувати для деяких “зелених” позицій
      • Прибуток: для муніципальних/державних компаній не є обов'язковим
        • витримувати конкуренцію та розширятися, як приватним компаніям
        • отримувати прибуток або “повертати вкладений капітал”: борги можуть бути просто відтермінованими платежами/податками
      • Зайнятість: Державної власності або системи недостатньо, основною політичною проблемою є гідна оплата та умови праці, а також гарантії зайнятості.
      • Види послуг: чітко визначеного переліку немає. Ми можемо вирішити розширити сферу громадських послуг і ввести в неї, наприклад, іпотечний, державний банкінг як громадську послугу – не як комерційне підприємство чи в якості спасіння від банкрутства
      • Демократичний контроль. Державні активи та фінанси повинні бути предметом державного контролю і не попадати в сферу корпоративних інтересів


Криза має різні наслідки в регіоні

  • Криза має різні наслідки в регіоні

  • ПДП та приватизація не є ефективною альтернативою

  • Загальний тиск спрямований на майбутнє підвищення державних витрат: підйом економіки, інфраструктура, сфера охорони здоров’я, пенсії, рівність, кліматичні зміни, широкополосний зв’язок, розвиток

  • Політичні конфлікти з міжнародними інституціями

  • Референдум в Італії: 96% (25 млн.) проголосували за відміну закону, що сприяв приватизації сфери водопостачання, і закону, що передбачав включення в ціну на воду 7% прибутку з капіталу.

  • Ефективна демократія, ефективна економіка





  • Захисний опір

    • пакетам жорсткої економії і скорочень: проведення ефективних кампаній
    • приватизації, яка, здається, активізується в регіоні, наприклад, в Росії, Казахстані  
  • 2. Позитивні кампанії, соціальний діалог, і політика:

    • За розширення державної системи охорони здоров’я, пенсійної системи
    • За підвищення ролі держави у громадському обслуговуванні, макроекономічній політиці
  • 3. Деякі стратегічні питання

    • Хто наші союзники? Громадське суспільство, соціальні рухи, студенти, професійні асоціації?
    • Чи є у нас чітка альтернативна економічна і соціальна (і податкова) політика?
  •  



Пакет вимог МВФ

  • Пакет вимог МВФ

    • Подібні пакети в Румунії, Угорщині, Латвії, Греції, Португалії, Ірландії
    • Пропаганда і підтримка ЄФПОО/ІГО профспілкових дій, вимог, діалогу
  • Політика сусідства ЄС і Угода про асоціацію Україна-ЄС

    • Політика сусідства ЄС є засобом просування лібералізації внутрішнього ринку
    • Угода про асоціацію є основним інструментом, передбачає структурні реформи як умову торгової угоди
  • Інші політичні віяння в ЄС, що впливають на Україну

    • ‘Програма 2020’ і нові фіскальні правила: жорсткіші
    • Політика ЄС на внутрішньому ринку та в сфері закупівель, наприклад, лібералізація послуг
    • Підтримка державно-приватних партнерств з боку ЕС (ОЕСР, Економічної комісії ООН для Європи)
    • Питання прав профспілок, зокрема пункти про справедливу оплату праці
  • Потенційний вплив можливого митного союзу з Росією





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка