з’ясувати, чи дійсно пролог до поеми можна вважати заповітом українському народові
І група «Історики» - досліджують історію створення поеми І. Франка «Мойсей»
І група «Історики» - досліджують історію створення поеми І. Франка «Мойсей»
ІІ група «Дослідники Біблії» - з’ясовують, як трактується образ Мойсея в Біблії
ІІІ група «Мистецтвознавці» - вивчають, як образ Мойсея розкрито у мистецтві
ІV група «Літературознавці» - працюють над літературним аспектом поеми «Мойсей»
Історія створення поеми «Мойсей»
Історія створення поеми «Мойсей»
Біблійне трактування образу Мойсея
Образ пророка у шедеврах світової культури та літератури
Жанрова своєрідність поеми «Мойсей»
Особливості сюжетно-композиційної організації поеми
Пролог до поеми – заповіт українському народу
Тема та ідея поеми І. Франка «Мойсей»
Система образів поеми
Поема «Мойсей» в оцінці літературної критики
Задум написати про Мойсея виношував митець понад 20 років
Задум написати про Мойсея виношував митець понад 20 років
1904 рік – під час перебування в Римі
І. Франко побачив величну скульптуру Мойсея, створену на п. ХVІ ст. італійським скульптором Мікеланджело Буонорроті.
М. Коцюбинський: “ У своїй убогій хатині сидів він за столом босий і плів рибацькі сіті, як бідний апостол. Плів сіті і писав поему “ Мойсей ”
М. Коцюбинський: “ У своїй убогій хатині сидів він за столом босий і плів рибацькі сіті, як бідний апостол. Плів сіті і писав поему “ Мойсей ”
1905 рік – завершена робота над поемою
“ Мойсей ”
І. Франко: “ Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом . Поема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і заснована на біблійнім оповіданні ”
Мойсей – взятий від води
Мойсей – взятий від води
Сорок довгих літ блукав по пустелі Мойсей-поводир, хоча цей шлях можна було пройти за сорок днів, але непроста доля з випробуваннями була вказана пророку Господом Богом
Сорок довгих літ блукав по пустелі Мойсей-поводир, хоча цей шлях можна було пройти за сорок днів, але непроста доля з випробуваннями була вказана пророку Господом Богом
Опрацювавши всі джерела, Франко створює свій образ Мойсея, трансформувавши біблійний сюжет на рідний український грунт
Опрацювавши всі джерела, Франко створює свій образ Мойсея, трансформувавши біблійний сюжет на рідний український грунт
Картина “Мойсей перед палаючим кущем”
Картина “Мойсей перед палаючим кущем”
Художник:
Доменіко Феті
Роки написання:
1613-1614
Місце знаходження: Художньо-історичний музей,
Відень(Австрія)
Автор:Іван Крамськой
Рік написання:1861
Місце знаходження:
Художній музей,
Мінськ (Білорусь)
Країна : США
Країна : США
Рік виходу на екран: 1996
Жанр: драма
Режисер: Роджер Янг
Сорок літ проблукавши Мойсей По арабській пустині, Наблизився з народом своїм О межу
Сорок літ проблукавши Мойсей По арабській пустині, Наблизився з народом своїм О межу
к Палестині
І зневірився люд і сказав:
І зневірився люд і сказав:
“ Набрехали пророки!..” Та тепер його голос зомлів, І погасло вітхіння, І не слухає вже його слів Молоде покоління
Се Мойсей на молитві стоїть, Розмовляючи з Богом, І молитва та небо боде, Мов поломінним рогом
Се Мойсей на молитві стоїть, Розмовляючи з Богом, І молитва та небо боде, Мов поломінним рогом
Затремтіло щось людське, м'яке В старім серці пророка, І понизила лет свій на мить Його дума висока. “О Ізраїлю! Якби ти знав, Чого в серці тім повно! Якби знав, як люблю я тебе! Як люблю невимовно!”
Затремтіло щось людське, м'яке В старім серці пророка, І понизила лет свій на мить Його дума висока. “О Ізраїлю! Якби ти знав, Чого в серці тім повно! Якби знав, як люблю я тебе! Як люблю невимовно!”
І ворушиться в серці грижа: Може, я тому винен? Може, я заповіти твої Не справляв, як повинен?
І ворушиться в серці грижа: Може, я тому винен? Може, я заповіти твої Не справляв, як повинен?
І безмежна скорбота лягла На затвердле сумління, І весь табор мов чаром попав В отупіння й зомління
І безмежна скорбота лягла На затвердле сумління, І весь табор мов чаром попав В отупіння й зомління
Показ сповненого неймовірних труднощів сорокарічного блукання єврейського пророка Мойсея разом зі своїм народом у пошуках обітованої землі;
Показ сповненого неймовірних труднощів сорокарічного блукання єврейського пророка Мойсея разом зі своїм народом у пошуках обітованої землі;
З'ясування взаємин вождя і народу у скрутні часи.
Зображення складного і тернистого шляху народу до самовизначення, змалювання глибокої віри у невичерпні сили народу, в те, що попри тяжкі поневіряння народ має право на щасливе життя.
1. Як у літературознавчій науці визначено жанр поеми ?
1. Як у літературознавчій науці визначено жанр поеми ?
Поема - ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події та яскраві характери, а розповідь супроводжується розкриттям авторських переживань, роздумів.
Притча- повчальна алегорична оповідь найчастіше філософсько-релігійного змісту, що складається з фабули(сюжету) й моралі
Поема складається з прологу і 20 пісень
Поема складається з прологу і 20 пісень
Композиція ускладнена позасюжетними елементами:
опис побуту кочового народу;
притча про терен;
міф про Оріона;
внутрішні монологи-звертання Мойсея, його молитви.
Двоплановий зміст втілений у дві сюжетні лінії:
Двоплановий зміст втілений у дві сюжетні лінії:
перша сюжетна лінія – історія Мойсея та єврейського народу;
друга сюжетна лінія – історія українського народу і , власне, самого автора, Івана Франка
За змістом поема поділяється на дві частини:
І – стан депресії маси;
ІІ – історія душевних мук Мойсея, його боротьба із самим собою
Знаменитий пролог до поеми написаний випадково, бо під час друку сталася технічна помилка – пусті перші сторінки.
Знаменитий пролог до поеми написаний випадково, бо під час друку сталася технічна помилка – пусті перші сторінки.
За ніч великий майстер пише неперевершений, славетний шедевр
“ Тут автор отожнюється із співцем, трибуном свого народу…”
1. Яким настроєм сповнений вступ до поеми?
1. Яким настроєм сповнений вступ до поеми?
2. Які питання Франко порушує в ньому?
3. Для чого пророк нагадує своєму народові про рабське минуле?
4. Що постає перед читачем у хвилюючих, натхненних рядках прологу?
5. Зачитайте рядки ,в яких автор згадує славне минуле, констатує трагічне існування і передрікає щасливе майбутнє свого народу.
Неминучим є визволення українського народу з-під ярма колоніального, національного, соціального гноблення:
Неминучим є визволення українського народу з-під ярма колоніального, національного, соціального гноблення:
Терцина – строфа з трьох рядків п'ятистопного ямба, у якій середній рядок римується з крайніми (1 і 3) рядками наступної строфи. Завершується твір, написаний терцинами, окремим рядком, що римується з другим рядком попередньої строфи.
Терцина – строфа з трьох рядків п'ятистопного ямба, у якій середній рядок римується з крайніми (1 і 3) рядками наступної строфи. Завершується твір, написаний терцинами, окремим рядком, що римується з другим рядком попередньої строфи.
Першим застосував терцину Данте Алігері в
“ Божественній комедії ”
М. Коцюбинський: “ Сердечно дякую Вам за цей прекрасний, високопоетичний і глибокий твір. Тепер, коли кордон фактично отворений, “ Мойсей ” побачить і український світ…”
М. Коцюбинський: “ Сердечно дякую Вам за цей прекрасний, високопоетичний і глибокий твір. Тепер, коли кордон фактично отворений, “ Мойсей ” побачить і український світ…”
За життя І. Франка поема була перекладена російською, польською, німецькою мовами
Сьогодні маємо 9 іншомовних перекладів.
Як ви розумієте епіграф? Про кого йдеться в цих рядках?
Як ви розумієте епіграф? Про кого йдеться в цих рядках?
У якому році була написана поема?
Які події в царській Росії були своєрідним поштовхом до написання поеми «Мойсей»?
У чому, на вашу думку, історична доля українського народу схожа з долею єврейського народу?
В чому ж автор вбачає трагедію народу?
В чому ж автор вбачає трагедію народу?
Чи перегукується доля єврейського народу з долею українців?
Чи справдилися сподівання І. Франка?
Чому І. Франка називають українським Мойсеєм?
Опрацювати критичну статтю в підручнику (стор. 129-132);
Опрацювати критичну статтю в підручнику (стор. 129-132);
Скласти асоціативний кущ “ Ким є для нас Мойсей ” (ІІІ гр.);
Скласти план до характеристики образу Мойсея (ІІ гр.)
написати твір на тему «Кого я бачу сучасним Мойсеєм» (І гр.)
Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні