Пенсійна реформа. Пошуки кращих рішень Лідія Ткаченко



Дата конвертації26.12.2016
Розмір444 b.


Пенсійна реформа. Пошуки кращих рішень

  • Лідія Ткаченко

  • Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України


Особливості пенсійного страхування

  • Довге життя є основоположним правом людини, тому старіння і вихід на пенсію не може вважатися соціальним ризиком у звичному розумінні цього терміну (нема однозначного негативу)

  • Старіння відбувається незалежно від того, чи людина зайнята економічною діяльністю; страхові події за іншими видами соціального страхування можуть трапитися лише із зайнятими особами

  • У пенсійному страхуванні переважна більшість платників внесків згодом стають одержувачами виплат; в інших видах соціального страхування ймовірність настання страхової події низька

  • Період одержання пенсійних виплат може сягати десятки років (переважно довічний характер); в інших видах соціального страхування тривалість виплат обмежена



Задекларована 3-рівнева модель пенсійної системи орієнтована виключно на страхові принципи

  • Ризики такої моделі:

  • Демографічні зміни: зростання чисельності і частки людей похилого віку, скорочення чисельності і частки населення працездатного віку

  • Структурні зрушення в економіці та зайнятості: розширення сфери послуг та гнучких форм зайнятості, скорочення кількості штатних працівників на великих і середніх підприємствах

  • Зростання ризику бідності пенсіонерів: необхідність державних гарантій щодо мінімальної пенсії

  • Дезінтеграція суспільства: надмірна концентрація уваги суспільства на проблемах дітей та молоді, недостатність і формальність турботи про літніх людей



Прогноз чисельності населення віком 60 років і старші залежно від очікуваної тривалості життя



Сучасна модель системи соціального захисту (МОП)



Пошуки кращих рішень – пенсійне страхування

  • Удосконалення обліку здобутих страхових прав - перехід на квартальний період перевірки сплати мінімального внеску, визначення зарплатної бази для нарахування пенсій

  • Удосконалення порядку актуалізації призначених пенсій - коефіцієнт актуалізації має враховувати динаміку не лише зарплат і цін, а й кількості платників внесків та пенсіонерів

  • Пропорційний перерозподіл розміру єдиного внеску між роботодавцем та працівником

  • Запровадження обов’язкових корпоративних/професійних пенсійних програм для фінансування виплат дострокових пенсій та виплат, пов’язаних із нещасними випадками на виробництві, для працівників з високими професійними ризиками

  • Стимулювання розвитку недержавного пенсійного забезпечення та страхування життя, зокрема удосконалення державного регулювання в цій сфері, посилення фіскальних стимулів



Пошуки кращих рішень – державні пенсійні програми

  • Посилення державних гарантій щодо убезпечення пенсіонерів від бідності, зокрема встановлення на рівні закону (а не окремих постанов Кабміну) гарантованого мінімуму державного пенсійного забезпечення в розмірі не нижче прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, для всіх категорій пенсіонерів

  • Консолідація додаткових державних пенсійних програм (надбавки, підвищення пенсій та інших гарантій соціального захисту ветеранів війни і праці, дітей війни, жертв нацистських переслідувань та політичних репресій) в єдину державну соціальну програму комплексного обслуговування ветеранів

  • Підвищення пенсій особам, які досягли віку 80 років і старше, з урахуванням зростаючих потреб у сторонньому догляді та медичних послугах (можливо на засадах перевірки доходів)



Пошуки кращих рішень – за межами пенсійної системи

  • Удосконалення методичних засад визначення розміру мінімальної заробітної плати, зокрема щільніша прив’язка до досягнутого середнього рівня оплати праці, більш прозора процедура встановлення

  • Розширення сфери застосування колективно-договірних механізмів регулювання оплати праці на всіх рівнях, розроблення принципів імплементації результатів колективних домовленостей на рівень індивідуальних трудових угод, включаючи сферу малого бізнесу

  • Зміна підходів до формування програм зайнятості населення – перехід від загальних комплексних програм до цільових наборів послуг для фокусних груп населення, залежно від поточного статусу на ринку праці (зайняті особи, які шукають іншу чи додаткову роботу або потребують перенавчання/підвищення кваліфікації; безробітні; економічно неактивні), етапу життєвого циклу (студенти, випускники, особи передпенсійного віку, пенсіонери, ін.), рівня конкурентоспроможності на ринку праці;

  • Створення сприятливих умов для продовження трудового періоду та зайнятості працівників старшого віку, зокрема розроблення та практичне впровадження програм поступового виходу на пенсію, можливості зайнятості неповний робочий час, гнучкі режими робочого часу, переведення на легшу роботу, професійне навчання тощо

  • Сприяння розвитку волонтерського руху, зокрема організація асоціацій взаємодопомоги та неформальної підтримки серед пенсіонерів



Каталог: arhiv
arhiv -> Пп – переселенці, що повернулися до місця свого постійного проживання на пост-конфліктних територіях (403 особи)
arhiv -> Timss 2011 фізика. 8 клас
arhiv -> Шаповал Шаповал Ніна Михайлівна Заступник директора
arhiv -> Навчальна: Навчальна
arhiv -> Нереалістичне зображення соціального та матеріального світу; Нереалістичне зображення соціального та матеріального світу
arhiv -> Інформації щодо міграційних процесів, методів збору статистичної інформації та адміністративних даних; проведення аналізу наявних джерел інформації щодо міграційних процесів, методів збору статистичної інформації та адміністративних даних
arhiv -> Суспільні наслідки керованих «голодоморів» в україні: підходи до структурного аналізу


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка