Покращання міжбюджетних стосунків та політики видатків в системі охорони громадського здоров’я та освіти: вибрані питання



Дата конвертації15.06.2016
Розмір668 b.


Покращання міжбюджетних стосунків та політики видатків в системі охорони громадського здоров’я та освіти: вибрані питання


Чому потрібні реформи у сфері фінансування органів місцевого самоврядування та надання послуг?

  • Тому що якість послуг погана

  • Тому що низька якість послуг заважає майбутньому зростанню

  • Тому що місцеві органи влади несуть відповідальність за надання послуг, але не мають засобів і стимулів для їх надання

  • Тому що зростатиме тиск витрат (затримка інвестицій в модернізацію, демографічний тиск, ЄВРО 2012, …)

  • Тому що мобілізація додаткових податків не вирішує проблему

  • АЛЕ, що найважливіше: тому що існує величезний потенціал для підвищення ефективності та перерозподілу ресурсів для досягнення вищої якості!



Що кажуть люди: громадські послуги погіршуються!



Основні сфери докладання зусиль

  • 1. Передати автономію, спонуки та ресурси на місцевий рівень, де фактично надаються послуги

  • 2. Реформувати технологію планування, бюджетування та виконання державних капіталовкладень

  • 3. Реформувати механізми фінансування у сфері охорони здоров’я та освіти, зосередивши увагу на одержанні якісних результатів, а не на докладанні кількісних зусиль.

    • Оптимізація шкільної мережі – це єдиний, гідний довіри, спосіб покращання якості освіти для дітей в сільській місцевості і в межах країни.
    • Оптимізація мережі закладів охорони здоров’я – це єдиний спосіб забезпечення ресурсів, необхідних для покращання стану здоров’я та добробуту українських громадян.


Міжбюджетні стосунки Повноваження щодо видатків

  • Залишається певне дублювання функцій та зростання кількості недостатньо фінансованих програм

  • Органи місцевого самоврядування на рівні, нижчому від районного, надто малі, щоб здійснювати управління та планування послуг, зокрема медичних та освітніх

  • Чи вирішує проблему створення громад на рівні, нижчому від районного, яким надано широкі повноваження? Ми так не вважаємо (високі початкові та поточні витрати, масштаби/неефективність, слабкі адміністративні можливості)



Вибрані рекомендації

  • Посилити рівень районів та міст як базовий рівень місцевого самоврядування (правильний розмір для України)

  • Перенести медичні та освітні функції на рівень районів і міст

  • Впорядкувати виконання міськими (маленькі міста), сільськими та селищними радами інших поточних місцевих функцій та їх політичне представництво на даний момент

  • Сприяти консолідації третього рівня місцевих органів влади шляхом створення спонук, а не в директивному порядку

  • Уникати створення нових місцевих органів самоврядування нижче районного рівня із широкими повноваження щодо видатків



Галузеві “нормативи” є однією з найбільших перешкод для підвищення ефективності послуг



Наслідки Рекомендації

  • Поточні витрати поглинають більшу частину бюджету, залишаючи капіталовкладення недофінансованими

  • Бідніші місцеві органи самоврядування платять більше за неефективність, залишаючи ще менше коштів для інвестування в інфраструктуру

  • Сектору бракує гнучкості для модернізації



Проблеми призначення доходів та рекомендації

  • Доходи знижуються внаслідок змін в податковій політиці, яка не має належним чином сформованого компенсаційного механізму (зміни в ставках, базах, звільненнях тощо) Впровадити компенсаційний механізм.

  • Відсутність податку на майно (основний місцевий податок) Законодавчо оформити та впровадити майновий податок з належним фіскальним кадастром.

  • Адміністративні витрати, пов’язані зі справлянням деяких місцевих податків, напевне перевищують податкові надходження Скасувати податки з низьким рівнем податкових надходжень.

  • Для кількох місцевих податків складно визначити податкові зобов’язання Зростання адміністративних витрат та витрат на дотримання податкового законодавства (наприклад, комунальний податок, ринковий збір) Визначити механізм спрощеного підрахунку податкових зобов’язань за місцевими податками.



Трансферт вирівнювання має розумну вирівнювальну спроможність, але також має кілька проблем: непотрібна складність (відсутність прозорості), непрогнозованість та деякі хибні спонуки.



Рекомендації

  • Спростити формулу, в тому числі шляхом вилучення непотрібних/неправильно розроблених спонук та спонук до фінансування певних програм.

  • Щодо видатків неодмінно забезпечити таке: кожна складова (наприклад, охорона здоров’я, освіта, культура і спорт тощо) повинна містити не більше 4-5 коефіцієнтів, причому усі вони мають бути зумовлені попитом.

  • Розробити відповідний стандарт для кожної послуги, включивши у формулу собівартість кожної послуги (вдосконалений коефіцієнт “ОЗ” (охорони здоров’я).

  • Зберігати стабільний механізм розрахунку надходжень.

  • Посилити механізм “фіскальних заходів”.



Капітальні трансферти є нестабільними

  • Немає системи розподілу капітальних трансфертів/субвенцій на основі стабільних критеріїв.

  • Зумовленість політичними домовленостями

  • Помітна різниця



Недоліки в складанні бюджету капітальних видатків на місцевому рівні віддзеркалюють аналогічні явища на загальнодержавному рівні

  • Відсутність прогнозованості щодо субвенцій/розподілу незадовільне планування відсутність багаторічного планування

  • Новим проектам надається перевага порівняно з чинними проектами

  • Слабка оцінка та визначення проектів

  • Вимоги до співфінасування підсилюють регіональні відмінності у витрачанні капітальних коштів

  • Проблеми недовиконання (крім слабкого планування у сфері використання — погіршення умов для активів)

  • Цільові програми створюють негнучкість



Рекомендації

  • Визначити в бюджетному кодексі, що капітальні трансферти/субвенції повинні спиратися на критерії, які мають бути стабільними у часі, включаючи нормативну базу.

  • Розглянути дворівневу систему:

    • Перше, мінімальна субвенція, яка покриває базові потреби в модернізації областей та районів і міст з простою формулою виключно на основі потреб населення.
    • Друге, трансферти (потенційно більші, ніж перші), що надаються для найважливіших чинних та нових проектів на конкурентних засадах (потрібно також визначити конкретні критерії щодо конкуренції та відбору)
    • До речі: ЄВРО 2012 – гарна можливість започаткування цього підходу.


Запозичення місцевих органів влади: проблеми та рекомендації

  • Рефінансування не визнається легітимною транзакцією залучення позичкових коштів. Внести зміни до законодавства, щоб уможливити його реалізацію як засобу покращання структури/погашення боргу для кращого фінансування інфраструктури.

  • Немає нормативної бази банкрутства створити базу, щоб уникнути моральних ризиків у сфері кредитування/запозичення.

  • Існують адекватні засоби контролю за запозиченнями, але в нормативних документах є певні прогалини (банківський рахунок місцевої влади може використовуватися для застави доходів) дозволити віддавати в заставу лише місцеві “власні” податки. Зрештою, для того щоб система розвивалась належним чином, потрібно переглянути засоби контролю.

  • Крім того, міжбюджетні позички перешкоджають розвитку ринку місцевих запозичень, зменшують жорсткі бюджетні обмеження та погіршують прозорість.



Україна виділяє великий обсяг бюджетних ресурсів на освіту….



Але в надто неефективний спосіб. Руйнівні наслідки освітніх “нормативів” очевидні



Крім того …

  • Рівень робочого навантаження вчителів (в годинах) в Україні низький порівняно з іншими країнами світу (на основі неефективних “нормативів”)

  • Відношення працівників, які не займаються викладанням, до викладачів відповідає показникам, які є одними найвищих в світі (також зумовлені “нормативами”)

  • Ситуація з часом погіршуватиметься, якщо не вжити негайних заходів.



Неефективність також посилюється за рахунок інших чинників …

  • Позитивний ефект “природного” зносу компенсується поновленням на роботі вчителів, які вийшли на пенсію

  • Постанова ВР про заборону закриття закладів освіти

  • Як наслідок:

    • Низький рівень витрачання коштів на фінансування видатків, які дають підвищення якості (інвестиції, ІТ та зв’язок, лабораторії, засоби навчання, підвищення кваліфікації вчителів) погана якість
    • Низький рівень відповідності вимогам ринку праці, що змінюються
    • Відсутність гнучкості, необхідної для модернізації.


Рекомендації: Почати реформи негайно…..

  • Переглянути та скасувати нормативи, які сприяють жорсткому формуванню бюджету на рівні закладів та місцевих бюджетів

  • Оптимізувати шкільну мережу і надати районам та містам автономію у сфері перерозподілу кадрів та ресурсів

  • Уможливити природний знос (Припинити поновлення на роботі працівників, які вийшли на пенсію. Обмежити наймання відповідністю вимогам щодо задоволення нових потреб/ рівня кваліфікації)

  • Реалізація цих заходів дасть змогу заощадити до 1 % ВВП (див. докладну інформацію в звіті)

  • Запровадити адресну плату за навчання та стипендії в системі вищої освіти

  • Вдосконалити засоби контролю за ООП

  • Активізувати роботу з населенням, щоб забезпечити підтримку та пом’якшити наслідки реструктуризації для населення.



Рівень витрат на охорону здоров’я в Україні є розумним, АЛЕ результати викликають занепокоєння



Неефективність є гострою (Україна – ЄС-10; лікарняних ліжок на 100,000 населення; лікарів на 100,000 населення; медсестер на 100,000 населення)



Крім того ……..

  • Середня тривалість перебування хворого в лікарні в Україні вища, ніж в середньому в СНД і майже вдвічі перевищує відповідний показник в країнах-членах ЄС (в середньому)

  • Недовикористання потужностей є більш гострою проблемою на рівні, нижчому від районного (наприклад, сільські заклади)

  • Українській системі охорони здоров’я притаманне непродуктивне прагнення до спеціалізації надання медичних послуг (надмірна кількість спеціалістів)

  • Як наслідок:

    • Низький рівень інвестицій, що підвищують якість (в обладнання, підвищення кваліфікації, сучасні заклади)=> низька якість для громадян
    • Система не відповідає вимогам сучасного попиту
    • Високий рівень власних витрат населення (ВВН), який істотно погіршує ситуацію для бідних
    • В цих умовах успішне вирішення демографічних проблем малоймовірне


Чи вирішує проблему медичне страхування в Україні?

  • НІ…

    • Ця реформа ймовірно створить додатковий податковий тягар. Це нежиттєздатний підхід з фіскальної точки зору.
    • Рівень фінансування не є проблемою
    • Реформа у сфері страхування не вирішить глибинних проблем ефективності та несправедливості
    • Але вона могла б загострити ці проблеми


Рекомендації

  • Переглянути та скасувати нормативи, передбачені Наказом 33 Міністерства охорони здоров’я, для формування бюджету на рівні медичних закладів, щоб уможливити гнучкість бюджету

  • Надати районам та містам повноваження щодо раціоналізації мережі (шляхом “злиття” закладів) та укомплектування персоналом

  •  Фіскальні заощадження могли б сягнути 0,6% ВВП для фінансування в тому самому секторі інвестицій в покращання якості

  • Створити спонуки до фінансування, щоб спрямувати лікарів у сектор первинної медичної допомоги та комплексної сімейної медицини

  • Цільова допомога бідним шляхом збільшення витрат на фінансування районних лікарень та спрямування ресурсів на забезпечення ліками цих лікарень за рахунок фіскальних заощаджень

  • Активна робота з громадськістю для залучення підтримки та пом’якшення наслідків реформування для населення.



Насамкінець….

  • Покращання громадських послуг може бути ключовим механізмом для відновлення довіри населення до уряду

  • Оптимізацію потрібно розглядати не як закриття шкіл або медичних закладів, а як стратегію, спрямовану на забезпечення якісних освітніх послуг для дітей, за рахунок висококваліфікованих викладачів, сучасних інформаційних та комп’ютерних технологій та модернізації закладів й покращання стану здоров’я і добробуту всіх громадян.

  • Фахівців у сфері освіти та охорони здоров’я потрібно вважати союзниками => вчителі хочуть гарно навчати, а лікарі і медсестри – лікувати.

  • Підхід згори-вниз не матиме успіху. Орієнтиром має бути робота з громадськістю та підзвітність місцевих органів влади.





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка