Пошук ефективних шляхів організації домашньої роботи з іноземної мови в початкових класах



Дата конвертації17.06.2016
Розмір445 b.


ПОШУК ЕФЕКТИВНИХ ШЛЯХІВ ОРГАНІЗАЦІЇ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

  • Казачінер Олена Семенівна

  • аспірантка кафедри теорії та методики професійної освіти Харківського національного педагогічного університету

  • ім. Г.С.Сковороди


Головним завданням

  • Головним завданням

  • початкової ланки

  • сучасної загальноосвітньої школи

  • є забезпечення умов

  • для інтелектуального,

  • соціального, морального,

  • фізичного розвитку і саморозвитку

  • кожного учня,

  • що реалізуються через оновлення

  • змісту навчальних програм,

  • методики проведення уроку,

  • форм організації

  • навчально-виховного процесу,

  • в тому числі

  • й організації

  • домашньої самостійної роботи.



Якщо не налагоджувати

  • Якщо не налагоджувати

  • ефективну організацію

  • домашньої роботи

  • молодших школярів,

  • зокрема,

  • під час вивчення

  • іноземної мови,

  • учні втрачають

  • інтерес до предмета

  • і, як наслідок,

  • зовсім перестають

  • виконувати

  • домашні завдання.



Зміст поняття домашньої навчальної роботи учнів та домашніх завдань:

  • самостійне виконання учнями навчальних завдань після уроків, які діти виконують не тільки вдома, а й у школі, зокрема в групах продовженого дня (Н.П. Волкова);

  • форма організації навчання, самостійна, поза уроками робота учнів з виконання навчальних завдань, яка включає вивчення навчального матеріалу, що пояснювався на уроці, самостійне вивчення нового матеріалу, самостійні спостереження, проведення дослідів, виготовлення наочних посібників, написання творчих робіт тощо; домашні завдання визначаються як складова частина навчального процесу, яка полягає у виконанні учнями за завданням учителя самостійної навчальної і практичної роботи після уроків, ця робота тісно пов’язується з уроками, доповнює їх, сприяє більш міцному і свідомому засвоєнню знань, умінь і навичок (С.У.Гончаренко);

  • форма організації самостійного, індивідуального вивчення школярами навчального матеріалу в позаурочний час (А.М.Алексюк, С.П.Баранов);

  • важлива частина навчального процесу, яка тісно пов’язана з уроками і виступає їх продовженням (М.Р.Львов);

  • самостійне виконання завдань вчителя на повторення і більш глибоке засвоєння матеріалу, що вивчається, і його застосування на практиці, розвиток творчих здібностей і удосконалення навчальних умінь і навичок (І.Ф.Харламов).



Домашня робота виконує наступні дидактичні функції:

  • розширення, поглиблення і закріплення знань, умінь, отриманих під час уроків;

  • формування умінь і навичок самостійної навчальної діяльності;

  • розвиток самостійності мислення, індивідуальних нахилів і здібностей учнів.



Контрольно-дослідне завдання «Моє ставлення до домашньої навчальної роботи з іноземної (англійської) мови»

  • Мета: встановлення наявних труднощів учнів під час виконання ними домашньої роботи

  • та окреслення шляхів їх подолання

  • на основі отриманих даних.



Познач твердження, які відповідають твоєму ставленню до виконання домашньої роботи з іноземної мови.

  • 1. Коли треба сідати виконувати домашнє завдання з іноземної мови, ти...

  • а) сідаєш тільки тоді, коли хтось із дорослих нагадає про це багато разів,

  • тобі у цей час хочеться погратися;

  • б) сідаєш майже одразу;

  • в) одразу сідаєш та швидко, ні на що не відволікаючись, виконуєш домашнє завдання

  • з іноземної мови.

  • 2. До кого зазвичай ти звертаєшся по допомогу, якщо ти щось не зрозумів під час виконання

  • домашнього завдання з іноземної мови?

  • а) до батьків;

  • б) до вчителя або телефонуєш однокласникам;

  • в) ні до кого, тобі усе зазвичай зрозуміло, виконуєш домашнє завдання з іноземної мови самостійно.

  • 3. Чи завжди зрозуміло пояснює тобі вчитель, як виконувати домашнє завдання

  • з іноземної мови?

  • а) ні, не завжди, ти постійно перепитуєш учителя;

  • б) здебільшого зрозуміло, лише іноді виникають питання;

  • в) так, завжди зрозуміло.

  • 4. Чи є домашнє завдання з іноземної мови цікавим для тебе,

  • чи виникає бажання одразу його виконати?

  • а) ні, домашнє завдання з іноземної мови нецікаве;

  • б) іноді буває досить цікавим;

  • в) так, домашнє завдання з іноземної мови є завжди цікавим.

  • 5. Скільки приблизно часу ти витрачаєш на виконання домашнього завдання з іноземної мови?

  • а) дуже багато (більше 2-х годин);

  • б) від 1 до 2-х годин;

  • в) від 30 хвилин до 1 години.



Обробка результатів

  • Більшість відповідей «а» – у тебе значні труднощі під час підготовки домашнього завдання з іноземної мови. Тобі слід, по-перше, дотримуватися режиму дня, організувати чергування навчання та відпочинку, по-друге, уважно слухати пояснення вчителя на уроці та, по-третє, якщо виникли труднощі, не залишати нерозв’язані питання без уваги, а одразу звертатися по допомогу до вчителя.

  • Більшість відповідей «б» – якщо виникають труднощі під час виконання домашнього завдання з іноземної мови, ти намагаєшся їх подолати, і правильно робиш! Але, все ж, порадимо тобі також не залишати нерозв’язані питання без уваги, а одразу звертатися по допомогу до вчителя.

  • Більшість відповідей «в» – вітаємо тебе! У тебе добре організований режим дня, ти – цілеспрямована дитина. Якщо ти будеш так, як і зараз, слухати на уроках пояснення вчителя, вчасно та швидко виконувати домашнє завдання, то твої знання з іноземної мови будуть на високому рівні.



Результати дослідного завдання «Твоє ставлення до виконання домашньої роботи з іноземної мови» (у %) до проведення експерименту



Результати дослідного завдання «Твоє ставлення до виконання домашньої роботи з іноземної мови» (у %) після проведення експерименту



Під час обробки анкет нами було встановлено, що до експерименту найбільш часто варіанти відповіді «а» зустрічалися під час відповіді на запитання 2 («До кого зазвичай ти звертаєшся по допомогу, якщо ти щось не зрозумів під час виконання домашнього завдання з іноземної мови?») та 4 («Чи є домашнє завдання з іноземної мови цікавим для тебе, чи виникає бажання одразу його виконати?»)

  • Під час обробки анкет нами було встановлено, що до експерименту найбільш часто варіанти відповіді «а» зустрічалися під час відповіді на запитання 2 («До кого зазвичай ти звертаєшся по допомогу, якщо ти щось не зрозумів під час виконання домашнього завдання з іноземної мови?») та 4 («Чи є домашнє завдання з іноземної мови цікавим для тебе, чи виникає бажання одразу його виконати?»)

  • Це означає, що під час виникнення труднощів у домашній роботі учні звертаються не до вчителя,

  • а до батьків, які, на жаль, не завжди компетентно можуть надати дітям допомогу. Крім того, 22% школярів відзначали, що домашнє завдання з іноземної (англійської) мови є нецікавим, що свідчить про задовільний рівень уміння вчителів диференціювати та урізноманітнювати зміст домашньої самостійної роботи.



Після проведення експерименту учні

  • Після проведення експерименту учні

  • почали більш відповідально

  • та організовано ставитися

  • до виконання домашньої роботи;

  • ті з них, які мають труднощі,

  • частіше почали

  • звертатися по допомогу

  • до вчителів та однокласників,

  • а педагоги, зі свого боку, добирали

  • різноманітні форми домашніх завдань,

  • добирали диференційовані вправи

  • для учнів із різними рівнями

  • навчальних досягнень.



Запитання та завдання по темі «Домашня навчальна робота молодших школярів з іноземної мови»

  • 1. Домашня навчальна робота – це...

  • а) один із видів самостійної роботи учнів, яка проводиться за завданням учителя із застосуванням навчальних матеріалів та приладів;

  • б) організована на добровільних засадах діяльність учнів, спрямована на розширення й поглиблення їхніх знань, умінь і навичок, розвиток самостійності, творчих здібностей, інтересу до її вивчення;

  • в) форма організації навчання, самостійна, поза уроками робота учнів з виконання навчальних завдань.

  • 2. Серед правил щодо організації домашніх завдань в початковій школі

  • визначте таке, що не відповідає дійсності.

  • а) в 1-му класі домашні завдання не задаються;

  • б) домашню роботу молодшим школярам потрібно давати систематично;

  • в) немає необхідності зв’язку домашньої роботи з життєвим досвідом дитини.

  • 3. Домашня робота сприяє...

  • а) формуванню відповідальності, навичок самостійної діяльності;

  • б) забезпеченню психологічного комфорту учнів;

  • в) поліпшенню стосунків з однокласниками.



4. Серед поданих видів домашньої навчальної роботи

  • 4. Серед поданих видів домашньої навчальної роботи

  • виберіть той, який відноситься до репродуктивних.

  • а) виготовлення посібників;

  • б) робота з підручником;

  • в) читання додаткової літератури.

  • 5. Серед поданих видів домашньої навчальної роботи виберіть той, який відноситься до творчих.

  • а) підготовка доповідей та повідомлень;

  • б) виконання вправ;

  • в) робота з підручником.

  • 6. Добір завдань для домашньої роботи, інструктаж

  • щодо їх виконання учитель продумує завчасно

  • і фіксує...

  • а) на дошці;

  • б) в поурочному плані-конспекті уроку;

  • в) в електронному вигляді, у пам’яті комп’ютера.



7. Одним із найважливіших факторів успішної

  • 7. Одним із найважливіших факторів успішної

  • домашньої навчальної праці учня є...

  • а) налагодження співпраці з батьками учнів;

  • б) надання права учням вибирати серед різних запропонованих варіантів (рівнів) завдання як для індивідуального виконання, так і для роботи в парах чи невеликих групах;

  • в) володіння раціональними прийомами розумової праці.

  • 8. У 2-4 класах обсяг навчального матеріалу для домашніх робіт орієнтовно повинен становити ... обсягу, виконаного на уроці.

  • а) 0,5;

  • б) 0,3;

  • в) 0,25.

  • 9. Для учнів 2 класу витрати часу під час виконання домашньої роботи мають становити:

  • а) 40 хвилин;

  • б) 1 год. 30 хвилин;

  • в) 30 хвилин.



10. Для учнів 3 класу витрати часу під час виконання

  • 10. Для учнів 3 класу витрати часу під час виконання

  • домашньої роботи мають становити:

  • а) 1 год. 30 хвилин;

  • б) 1 год. 10 хвилин;

  • в) 40 хвилин.

  • 11. Для учнів 4 класу витрати часу під час виконання

  • домашньої роботи мають становити:

  • а) 40 хвилин;

  • б) 1 год. 30 хвилин;

  • в) 2 год. 30 хвилин.

  • 12. У випадках, коли виявиться, що домашнє завдання

  • складне для учня, слід...

  • а) терміново змінити його на більш легке;

  • б) присоромити учня та дати йому додаткове завдання;

  • в) з’ясувати, в чому полягає утруднення і допомогти

  • його подолати.



Обробка результатів

  • 1-4 бали — рівень знань щодо поняття домашньої роботи як форми організації навчання в школі є низьким

  • 5-8 балів — рівень знань щодо поняття домашньої роботи як форми організації навчання в школі є середнім

  • 9-12 балів — рівень знань щодо поняття домашньої роботи як форми організації навчання в школі є високим



Результати анкетування, які демонструють рівень знань студентів 2-4 курсів по темі «Домашня навчальна робота молодших школярів з іноземної мови» факультету початкового навчання ХНПУ ім. Г.С.Сковороди (у %)



Основні труднощі, яких зазнали студенти під час виконання тестових завдань:

  • Труднощі у визначенні сутності поняття домашньої роботи;

  • Уміння визначити обсяг домашньої роботи для кожного класу;

  • Уміння визначати репродуктивні та творчі види домашніх завдань.



Алгоритм ефективної організації домашньої роботи молодших школярів у процесі вивчення ними іноземної мови

  • складається з наступних взаємопов’язаних етапів:

  • 1) реалізація вчителем нормативно-правового

  • забезпечення організації домашніх завдань;

  • 2) забезпечення зв’язку домашньої

  • та класної роботи;

  • 3) здійснення вчителем обов’язкового інструктажу щодо виконання домашніх завдань;



4) дотримання принципу

  • 4) дотримання принципу

  • систематичності та послідовності,

  • зв’язку домашньої навчальної роботи

  • з життєвим досвідом дитини;

  • 5) передбачення вчителем можливих труднощів школярів щодо виконання домашньої роботи, що, у свою чергу, повинно складатися зі з’ясування та ліквідації причин труднощів школярів, наприклад, відсутності прийомів раціональної організації праці, диференціації домашніх завдань (репродуктивних, конструктивних та творчих) у залежності від підготовки учнів, їх індивідуальних особливостей сприйняття, пам’яті, мислення, здійснення різних способів диференціювання домашньої навчальної роботи: за змістом; за формою; за джерелом; за часом;

  • 6) а також налагодження співпраці з батьками учнів: проведення консультацій щодо надання необхідної допомоги різним типам слабковстигаючих та обдарованих учнів; участь у батьківських зборах тощо.



Увесь розроблений нами алгоритм

  • Увесь розроблений нами алгоритм

  • передбачає кінцевий результат –

  • ефективну організацію

  • домашньої роботи молодших школярів

  • у процесі вивчення іноземної мови,

  • яка забезпечувала б

  • більш високу

  • результативність навчання,

  • розвиток пізнавального інтересу

  • та здібностей учнів.

  • Даний результат

  • має насамперед забезпечуватися

  • реалізацією вчителем

  • нормативно-правового забезпечення

  • організації домашніх завдань,

  • без чого він не може існувати.



Дякую за увагу!

  • Дякую за увагу!



Каталог: attachments
attachments -> Робота з епіграфом
attachments -> Водичка, водяний, підводний водичка, водяний, підводний
attachments -> Поглибити і узагальнити знання учнів про додаток; формувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення, визначати способи вираження додатку
attachments -> Поглибити знання учнів про другорядні члени речення; формувати навички розпізнавання їх у реченні, дати поняття про поширені і непоширені речення
attachments -> Рід невідмінюваних іменників визначається так
attachments -> 1. Дано одне речення. Скласти програму, яка визначає з якої букви починається друге слово в реченні
attachments -> 1. Роль козацтва в захисті південних кордонів українських земель
attachments -> Урок до нас прийшов за розкладом сьогодні


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка