Рекомендовано для вчителів початкових класів для використання на уроках української мови, у
позакласній роботі .
«Біном фантазії»
«Біном фантазії»
Новий образ може з'явитися, якщо взяти два слова, між якими є певна змістова дистанція. Це активізує уяву, внаслідок чого утворюється єдине фантастичне ціле. Слова використовуються не в їх звичайному значенні, вони звільнені з мовного ряду, в якому звично фігурують.
Наприклад: «їжачок» і «книга» (поєднані за допомогою прийменника), Їжачок у книзі, їжачок на книжці, їжачкова книжка, книжка про їжачка.
Кожне з цих поєднань може бути основою для вигадування конкретних ситуацій, з яких утворюється казка.
Їжачкова книжечка
Їжачкова книжечка
( казка )
Під великим розкішним дубом притулилася маленька хатинка їжачка Тіма. Затишна, тепла, дуже подобалась лісовому мешканцю.
Крокуючи лісом, Тім знайшов цікаву книжку з малюнками. Сів на пеньок і почав її розглядати. Малюнки були різнокольоровими: весняні квіти- першоцвіти, веселі пташки, ласкаве сонечко, стрімкий потічок, грибок- лісовичок. Але прочитати, що написано Тім не вмів. Їжачок вирішив знайти когось, хто допоможе прочитати йому книжечку.
Пролітала Сорока – білобока.
- Добрий день , Білобоко! А ти вмієш читати? – запитав Їжачок.
- Так, друже, я вмію все на світі робити, - відповіла Сорока.
- Так, друже, я вмію все на світі робити, - відповіла Сорока.
- Давай книжечку, я тобі її прочитаю.
Сорока перевертала книгу вліво, вправо, догори, але нічого вона не змогла прочитати, бо це була нелегка справа. Жбурнула книжку геть та й полетіла. Їжачок не розгубився, підняв книжечку і пішов далі шукати того, хто б зміг йому допомогти …
Конструювання загадок
Конструювання загадок
Цей прийом - стимулювання творчості - в символічній формі відображає дитячий досвід пізнання дійсності. Наприклад, складання загадки про гумку.
1.Відсторонення ( гумка – гумовий прямокутничок, якщо ним провести по поверхні , де напис зроблений олівцем, він зникне)
2.Асоціація та порівняння ( поверхня може бути світлого кольору або розділена на дві частини: світлу та темну).
3.Метаморфічне визначення ( це щось таке, що робить поверхню чистою від олівця).
І ось загадка набуває такого вигляду :
Всі малюнки олівця зникнуть швидко без кінця.
Придумування історії з новим словом
Придумування історії з новим словом
Дітям пропонуються слова з казки, на основі яких вони придумують нову історію, наприклад, казка «Рукавичка»: мишка, жабка, вовчик, лисичка, кабан, зайчик. Нове слово – грибок. Історія може бути такою.
Прибіг кабан до рукавички і проситься жити. Пустили його звірі. Ось – ось вона трісне.
Кабан каже: «За те , що ви мене пустили у своє житло, я вам гостинця приготував – великого смачного гриба – боровичка. Ходімо швидше – поласуємо ним. Він такий великий, що на всіх вистачить».
Пішли друзі на лісову галявиу. Теплий дощик зробив справжнє диво – гриб виріс великий-превеликий. Під ним вмістилася вся звірина команда і ще місце було. Їли його три дні і три ночі, а він усе ріс собі і ріс, бо дощик пройшов чарівний і грибок залишався непошкодженим на радість звірятам.
Ось яке справжнє лісове диво!
Казка навиворіт
Казка навиворіт
Прийом перетворення казки цінний не тільки для розвитку пародіювання. З його допомогою можна визначити вихідну точку для вільної розповіді, яка самостійно розгортається в будь – якому іншому напрямку, наприклад:
«Жили собі Дід та Баба, а в них Курочка ряба. Знесла
Курочка незвичайне яєчко – казкове, яке виконувало всі
бажання старих.
Перше бажання – жити в мирі та злагоді многії, многії роки.
Друге – щоб було доволі, що їсти - хліб і до хліба.
Третє –щоб Курочка щоденно дарувала Бабусі та Дідусю прості яєчка.
Створення «вінегрету» з казок
Створення «вінегрету» з казок
Суть цього прийому полягає в тому, що події з різних казок переплутуються й розгортаються за новим сюжетом.
Наприклад:
Котиться, котиться Колобок, а назустріч йому Червона Шапочка.
- Колобок, Колобок, ходімо до моєї бабусі в гості,-сказала Червона Шапочка.-А поки ми будемо йти лісом, я тебе навчу нової пісеньки.
Ми веселі друзі лісовою стежкою йдемо.
Гостинці бабусі разом несемо.
Створення віршів –чистомовок
Створення віршів –чистомовок
Під час вивчення букв першокласники самостійно вчаться складати римовані закінчення віршів–чистомовок.
Буква «Н» Буква «С»
На- на – на – прийшла вес… Са – са- са – сіла на ніс о..
Но –но – но – добірне зер.. Су- су – су – я водичку не..
Ну – ну – ну- житечка наж.. Си – си – си- співучі голо..
Ні – ні – ні – сонце у вік.. Сі – сі – сі – діти у лі..
Не – не – не – впіймай ме..
Вправа – гра «Скажи потрібні слова»
Вправа – гра «Скажи потрібні слова»
Працюючи над римою у створенні віршів, часто використовую вірші, де учні разом підбирають за змістом слова, наприклад:
Зіна в зошиті …(писала) Для письма, сказати прошу,
Потім казочку …(читала). Нам потрібно взяти …(зошит).
Яке отруює людське життя. Циганок Олександр, 9 років
ЛІСОВЕ ОЗЕРЦЕ
ЛІСОВЕ ОЗЕРЦЕ
Серед вікових дубів весело видзвонювало лісове озерце. Сюди приходили напитись води тварини , прилітали птахи. Дерева милувалися своєю вродою .Сонце купалося в спеку .Рибка витанцьовувала на зеленім листочку білого латаття.
Краса ! Надзвичайна краса !
Але одного дня цю надзвичайну красу зруйнували людські руки. Після веселого "пікніка" трава на березі озерця спалена . Скрізь пляшки , пакети , сміття , обгорілі дерева .
Чому ж так вчинили люди ? Чому посягнули на красу Природи ?
За декілька годин святкування - роки виздоровлювання в природі . Плаче озерце ,чекає добрих людей .Мріє, щоб почистили його від бруду
І тоді задзвенить його радісна пісня !
Кравченко Катерина, 9 років
КАЛИНОВИЙ ДОЩ
КАЛИНОВИЙ ДОЩ
Цієї осені калина й справді рясніла великими червоними кетягами, звисаючими до землі . Мабуть, готувала зимуючим птахам - омелюхам та снігурам свій зимовий подарунок .
Зима була щедра на білий пухнастий сніг. Одягла білу шубу й калині Лише червоні кетяги виблискували серед сніжної білизни .
Рано - вранці шум доносився із лісової галявини .Тут невеличкою зграйкою зібралися снігурі й омелюхи .Калина щедро приймала гостей. Аж ось хтось наполохав пташок .Ті швидко знялися й полетіли геть , залишаючи за собою криваво-червоний калиновий слід -краплинки калинового дощу.
А рано навесні загублені калинові сердечка проростуть молодими паростками . І через декілька років молоді калинові гаї радо зустрінуть зимуючих птахів .
Хохол Микита, 9 років
Казка про велику букву
Казка про велику букву
Жила-була маленька буква. ЇЇ зовсім ніхто не помічав: пропускали, недописували, робили помилки.
Сумно стало маленькій букві і вона вирішила відстояти себе.
Одного разу маленька буква вирішила: «Спробую я із середини слова стати на початок. О диво, що сталося?!» Почали маленьку букву поважати, стали писати більшою. Сподобалось це букві, але здалося, що цього замало. Вирішила вона стати в назви міст, сіл, морів, рік, гір, долин. Заповажали букву ще більше. Маючи такий успіх, вона стала в імена, прізвища, по батькові. Від цього буква стала більшати, товстішати, виросла великою. Вона стала у таких словах як Батьківщина, Вітчизна…
З тих пір, куди потрапила буква, слова пишуться з великої літери.
Куприєнко Оксана, 9 років
У деякому царстві, у деякому государстві жила королева Мова. Була вона могутня і надзвичайно вередлива. Оточувало її багато слуг, безліч усіляких предметів. Коли королева хотіла щось узяти, то кликала своїх слуг і кричала: «Принесіть мені он те!».
У деякому царстві, у деякому государстві жила королева Мова. Була вона могутня і надзвичайно вередлива. Оточувало її багато слуг, безліч усіляких предметів. Коли королева хотіла щось узяти, то кликала своїх слуг і кричала: «Принесіть мені он те!».
- Ні, не це, а он те! - знову чувся її несамовитий крик. І так було цілий день. Бідні слуги падали з ніг. Поки один розумний міністр додумався, що всім предметам потрібно дати імена, тобто назвати їх.
З того часу трохи легше стало жити слугам, а міністр, який дав назви предметам, став називатися Іменником.
Сизоненко Олексій, 9 років
Вправа – гра «Слова граються в
Вправа – гра «Слова граються в
піжмурки»
Слова, як і діти, люблять гру «Піжмурки». Вони теж вирішили сховатися від дітей на «сторінці». Треба спробувати їх знайти. На допомогу прийдуть числа.
Кожна літера слова «сторінка» має свій колір – цифру. Згідно з комбінаціями цифр утворюються слова.
С Т О Р І Н К А
1 2 3 4 5 6 7 8
123 (сто) 1563 (сіно) 48678 (ранка)
457 (рік) 6348 (нора) 48737 (ранок)
432 (рот) 7563 (кіно) 125678 (стінка)
Метаграма (від грецького «мета»-через, «грама» - буква) – це різновид загадки, в якій слова, що загадуються, утворюються заміною однієї букви іншою.
Метаграма (від грецького «мета»-через, «грама» - буква) – це різновид загадки, в якій слова, що загадуються, утворюються заміною однієї букви іншою.
Наприклад: кіт – кит, мак – рак, рак – бак, сир – мир.
Вправа «Чарівна буква»
Учні до даного слова додають букву так, щоб утворилось нове слово і змінилося його значення.
Рис – рись, лан – лань, їжа – їжак, бібліотека – бібліотекар, коза – козак, гра – грак, грав.
Вправа «Склади слово» або «Віднови слово»
Вправа «Склади слово» або «Віднови слово»
Б – р – к (буряк) зо ( … ) ит
Ц – б – л –(цибуля) руч ( … ) а
П – к – р (пекар ) п ( … ) ртфель
Р – д –с к –(редиска) п ( … )нал
п ( … ) рта
До даного слова добираються слова, що в тій чи іншій
До даного слова добираються слова, що в тій чи іншій