Сформовано більшість інститутів публічної адміністрації, в т.ч. органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, запроваджено державну службу та службу в органах місцевого самоврядування
Створено нову правову базу, що регламентує державне управління та місцеве самоврядування в Україні
Сучасний стан публічної адміністрації (2)
Результатом прийняття актів законодавства стало:
визначення правового статусу, компетенції та основних засад діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування
закріплення політичного статусу посад міністрів, врегулювання відносин Кабінету Міністрів з іншими органами влади
Сучасний стан публічної адміністрації (3)
Спостерігається криза системи управління на центральному, регіональному та місцевому рівнях, всієї системи територіальної організації публічної влади, причинами якої є те, що:
відсутня єдина законодавча база та необхідна взаємоузгодженість законодавчих актів
закріплена в Конституції України модель організації публічної влади не в повній мірі відповідає європейським стандартам та принципам Європейської хартії місцевого самоврядування
Сучасний стан публічної адміністрації (4)
Публічна адміністрація не відповідає стратегічному курсу держави до демократії та європейських стандартів, оскільки є:
неефективною
схильною до корупції
надмірно централізованою
закритою від суспільства
громіздкою і відірваною від потреб людини
Сучасний стан публічної адміністрації (5)
Основними причинами такого стану є:
незавершеність трансформації Кабінету Міністрів в орган політичного керівництва
неефективна організація діяльності міністерств
нераціональна система органів виконавчої влади на центральному рівні
Сучасний стан публічної адміністрації (6)
неефективна організація виконавчої влади на місцевому рівні
неефективне місцеве самоврядування та нераціональний адміністративно-територіальний устрій
неефективна публічна служба
відсутність паритетних засад у відносинах приватних фізичних та юридичних осіб з органами публічної адміністрації
Діюча система органів виконавчої влади
Діюча система органів публічної адміністрації на місцевому рівні
відсутність законодавчого врегулювання організації, повноважень і порядку діяльності центральних органів виконавчої влади (Закон України “Про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади” до цього часу не прийнято);
відсутність законодавчого врегулювання організації, повноважень і порядку діяльності центральних органів виконавчої влади (Закон України “Про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади” до цього часу не прийнято);
система центральних органів виконавчої влади побудована без урахування пріоритетів Уряду;
невиправдана кількість центральних органів виконавчої влади (65) і урядових органів (46);
різноманітність назв, яка не відповідає покладеним на них завданням та функціям;
відсутність чіткого розмежування функцій щодо:
відсутність чіткого розмежування функцій щодо:
формування державної політики;
управління державним майном;
надання адміністративних послуг;
контролю та нагляду;
наявність типологічно надлишкових функцій (близько 4 тис. функцій із 9,5 тис. мають бути перерозподілені між центральними органами виконавчої влади);
виконання центральними органами виконавчої влади функцій, які не властиві державі (понад 1,5 тис. функцій);
виконання центральними органами виконавчої влади функцій нижчого рівня державного управління (близько 500 функцій).
Сутність поняття реформи публічної адміністрації
Реформа публічної адміністрації –
це перетворення в системі публічного управління в інтересах громадян з метою вдосконалення взаємодії інститутів публічної адміністрації з громадянами, надання їм якісних управлінських послуг в економічній, правовій, соціально-культурній та інших сферах
Мета реформи публічної адміністрації
Основною метою реформи є формування ефективної системи публічної адміністрації, що надаватиме якісні публічні послуги громадянам на рівні, що відповідає європейським стандартам, забезпечуватиме оптимальне використання публічних коштів та буде здатна вчасно і адекватно реагувати на соціально-економічні, зовнішньополітичні та інші виклики
Основні завдання реформування публічної адміністрації (1)
формування стабільної та ефективної організації та діяльності виконавчої влади на центральному, регіональному та місцевому рівнях насамперед шляхом інституційного розмежування політичних та адміністративних функцій в системі виконавчої влади
чітке розмежування повноважень та компетенції органів публічної влади
реформування адміністративно-територіального устрою на принципах доцільності та соціальної необхідності
Основні завдання реформування публічної адміністрації (2)
організація професійної, політично нейтральної, авторитетної, відповідальної та відкритої публічної служби шляхом реформування та модернізації державної служби і служби в органах місцевого самоврядування
створення системи спроможного місцевого самоврядування шляхом децентралізації публічних завдань (повноважень) та ресурсів, створення економічно самодостатніх суб’єктів місцевого самоврядування
Основні завдання реформування публічної адміністрації (3)
зміцнення статусу приватних осіб у відносинах з органами публічної адміністрації шляхом справедливого правового регулювання адміністративної процедури, впровадження нових організаційних форм та стандартів якості адміністративних послуг, удосконалення механізму правового захисту приватних осіб у відносинах з публічною адміністрацією
гарантування підконтрольності публічної адміністрації політичній владі та суспільству шляхом удосконалення і посилення контрольних функцій Верховної Ради України, місцевих рад та фінансового контролю, розвитку системи адміністративного судочинства, залучення громадськості до участі в управлінні публічними справами
Основні завдання реформування публічної адміністрації (4)
запровадження нової ідеології функціонування органів публічної влади як діяльності щодо забезпечення реалізації прав і свобод громадян, надання якісних державних і громадських послуг
забезпечення гласності, відкритості і прозорості в діяльності органів та інших інституцій публічної адміністрації
Принципи організації та діяльності публічної адміністрації
верховенство права
законність
відкритість
неупередженість
відповідальність
пропорційність
Передумови та проблемні питання практичної реалізації реформи публічної адміністрації (1)
законодавча невизначеність щодо відповідальності органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб при проведенні реформи
відсутність механізму взаємодії і колективної роботи щодо управління реформою
Передумови та проблемні питання практичної реалізації реформи публічної адміністрації (2)
відсутність ефективних інноваційних технологій впровадження реформи
відсутність фінансового забезпечення здійснення реформи
відсутність достатнього інформування широких верств населення про конкретні заходи, що стосуються здійснення реформи
Напрями здійснення реформи публічної адміністрації (1)
створення нової правової бази, що регламентуватиме державне управління в Україні, розробка нормативно-правових документів, необхідних для здійснення адміністративної реформи, зокрема прийняття:
Адміністративно-процедурного кодексу України;
Податкового кодексу України;
Напрями здійснення реформи публічної адміністрації (2)
законів України:
- “Про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади”
- “Про адміністративно-територіальний устрій”
- “Про засади державної регіональної політики”
- “Про місцеві державні адміністрації” (нова редакція)
- “Про місцеве самоврядування” (нова редакція)
- “Про державну службу” (нова редакція)”
- “Про службу в органах місцевого самоврядування”
(нова редакція)
- “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України”
- “Про комунальну власність”
- “Про місцеві податки і збори”
Напрями здійснення реформи публічної адміністрації (3)
Кабінет Міністрів України
Напрями здійснення реформи публічної адміністрації (4)
Інші центральні органи виконавчої влади
Пропонована структура міністерства
Напрями здійснення реформи публічної адміністрації (5)
Реформування публічної адміністрації на місцевому та регіональному рівні
посилення ролі та забезпечення повсюдності місцевого самоврядування, формування самодостатніх територіальних громад
удосконалення адміністративно-територіального устрою з метою формування й реалізації ефективної регіональної політики та надання якісних послуг населенню
Концепція реформи місцевого самоврядування
(схвалена розпорядженням Уряду від 29 липня 2009 р. № 900, план заходів з її реалізації – від 2 грудня 2009 № 1456)
Концепція реформи адміністративно-територіального устрою (розробляється)
Напрями здійснення реформи публічної адміністрації (6)
Мета - створення професійної, політично нейтральної, відповідальної та авторитетної служби
створення Вищої Ради державної служби
реформа категорійності посад державної служби
забезпечення конкурсних процедур при прийнятті на державну службу та просуванні по кар'єрі
безперервний процес професійного навчання
реформування системи оплати праці публічних службовців
визначення етичних засад публічної служби на законодавчому рівні
реформування інституту дисциплінарної відповідальності
нове антикорупційне законодавство прийняте 2009 р., набуває чинності з 1 квітня 2010 р.
Напрями здійснення реформи публічної адміністрації (7)
Відносини публічної адміністрації з приватними особами -
Впровадження ідеології служіння суспільству
Адміністративні послуги
законопроект “Про адміністративні послуги” схвалено Урядом 08.12.2009 р.
постанова Уряду від 17.07.2009 № 737 про Тимчасовий порядок надання адміністративних послуг передбачає:
впровадження стандартів послуг,
створення єдиних офісів для їх надання,
заборону делегування функцій з надання держаних послуг іншим суб’єктам, крім бюджетних установ,
облік коштів, отриманих як плата за послуги виключно через органи Державного казначейства. Реєстр державних послуг – постанова Уряду від 27.05.2009 № 537
Напрями здійснення реформи публічної адміністрації (8)
Відносини публічної адміністрації з приватними особами