Сформулюйте обвинувальне слово на адресу кріпосницької системи, яка занапастила життя жінки. Почніть його так: «Кріпосництво знівечило сімейне життя Олесі…» Підберіть і зачитайте цитати із твору, які підтверджують ваші звинувачення.
Підготуйте обвинувальний виступ «Кріпосна система позбавила Олесю права на щасливе материнство». Підберіть і зачитайте цитати із твору, які підтверджують ваші обвинувачення.
Завдання для третьої групи
Підготуйте виступ-звинувачення кріпосництву «Кріпосна система ізсушила, ізв'ялила молоду здорову жінку». Підберіть і зачитайте цитати, які підтверджують ваші звинувачення.
Підготуйте обвинувальний виступ «Кріпосництво прирекло Олесю на передчасну смерть на самоті». Підберіть і зачитайте цитати, які підтверджують ваші звинувачення.
Висновок
Трагічна доля Олесі викликає у читачів протест проти потворного, антигуманного кріпосного права. Письменниця без спеціальної «підказки» підводить читачів оповідання до висновку про необхідність його ліквідації.
Аналіз художньо-стильових особливостей оповідання
Суперечливі погляди на художню цінність “Народних оповідань”
Завдання для першої групи
Знайдіть та випишіть народнорозмовні та народнопоетичні стилістичні засоби: афоризми, прислів’я, приказки, пісенні та казкові мотиви, звертання, в яких відчутні фольклорні традиції. Зробіть висновки.
Завдання для другої групи
Знайдіть у тексті твору декілька прикладів використання прийому художнього контрасту. Продемонструйте та прокоментуйте їх.
Завдання для третьої групи
Знайдіть у тексті і випишіть портретні характеристики героїв: Олесі, її батька, Івана Золотаренка, козаків Петра та Гонти Андрія, пана. Визначте особливості портретної характеристики героїв.
Завдання для четвертої групи
Знайдіть у тексті твору та випишіть порівняння, які застосовуються для наочного показу душевного стану героїв та для яскравішої, виразнішої оціночної характеристики персонажів.
Висновок
Самобутня стильова манера Марка Вовчка відзначається поетичною грацією, мелодійністю і стриманою емоційністю звучання оповіді, розмаїттям мовних художніх засобів, лексики й тонким чуттям слова.
Поясніть епіграф до уроку
Господь послав Тебе нам, кроткого пророка І обличителя жестоких Людей неситих. Світе мій!
Т.Шевченко
Використані джерела
Брандіс Є. П. Марко Вовчок. К., 1975.
Гончар О. Марко Вовчок // Історія української літератури XIX століття: У 3 кн. - К., 1996. - Кн. 2.
Засенко О. Марко Вовчок. Життя, творчість, місце в історії літератури. К., 1964.