Археологи знайшли статуетки дрібної пластики того періоду.
Уже тоді в зображеннях людей були відзначені своєрідні для індійського мистецтва риси: поза
«трибханга» (двох поворотів), своєрідне
ліплення тіла, зване
«плоть, що набухає», багаторукість і багатоногість.
Серед численних народів, що зʼявилися в цей час на території Індії, були племена аріїв, їхні жерці (брахмани) створили гімни на честь богів.
Серед численних народів, що зʼявилися в цей час на території Індії, були племена аріїв, їхні жерці (брахмани) створили гімни на честь богів.
Вони звалися Рігведа, заучувалися й переходили від покоління до покоління. Боги Рігведи: Індра, Варуна, Сурʼя, Вішну, Агні, Сома.
У ведичний період були створені дві великі епічні поеми аріїв – «Махабхарата» і «Рамаяна». «Махабхарата» і «Рамаяна» містять у собі релігійно-філософські тексти «Бхагавадгіта».
У ведичний період були створені дві великі епічні поеми аріїв – «Махабхарата» і «Рамаяна». «Махабхарата» і «Рамаяна» містять у собі релігійно-філософські тексти «Бхагавадгіта».
Син вождя, став аскетом і проповідував навчання, яке знайшло численних прихильників.
Син вождя, став аскетом і проповідував навчання, яке знайшло численних прихильників.
Ступа зводилася на квадратному фундаменті, декорованому каменем, її оточувала деревʼяна огорожа.
Ступа зводилася на квадратному фундаменті, декорованому каменем, її оточувала деревʼяна огорожа.
Будівлі навколо ступи (зали для проповідей, приміщення для прочан і т. д.) були орієнтовані на сторони світу.
Являють собою поздовжні приміщення зі склепінною стелею й колонами, розташованими уздовж стін, вибиті у скельному масиві. Архітектурні форми скельних храмів
Являють собою поздовжні приміщення зі склепінною стелею й колонами, розташованими уздовж стін, вибиті у скельному масиві. Архітектурні форми скельних храмів
із точністю аж до головок цвяхів відтворюють будову й деталі інтерʼєру колишніх деревʼяних споруд.
Вони ставилися в тих місцях, де проповідував Будда. Колону вінчають символічні скульптурні зображення.
Вони ставилися в тих місцях, де проповідував Будда. Колону вінчають символічні скульптурні зображення.
Наприклад, стовп із левиною капітеллю у місці, де Будда створив громаду ченців.
Лев служить символом півночі, тому що буддизм проник в Індію з Непалу.
Нижня частина капітелі – перекинута квітка лотоса. Лотос у буддизмі – символ душі, яка зароджується з бруду
й розпускається у світлі Бодхі (Просвітлення).
На межі I ̶ II тис. н. е. буддизм поступається місцем індуїзму – реформованій релігії вед.
На межі I ̶ II тис. н. е. буддизм поступається місцем індуїзму – реформованій релігії вед.
Три головні боги індуїзму – Брахма ̶ творець світу, Вішну – охоронець світу й Шива – руйнівник світу.
Основні риси індуїстського храму – головна частина у вигляді високої вежі, до неї примикає нижча, зовнішні обʼєми мʼяко виліплені, горизонтальні складки в контрасті
Основні риси індуїстського храму – головна частина у вигляді високої вежі, до неї примикає нижча, зовнішні обʼєми мʼяко виліплені, горизонтальні складки в контрасті
з вертикальними.
Найдавнішою спорудою, що дійшла до наших днів, є Велика Китайська стіна, зведена для захисту північних кордонів держави від набігів кочівників.
Найдавнішою спорудою, що дійшла до наших днів, є Велика Китайська стіна, зведена для захисту північних кордонів держави від набігів кочівників.
Перший етап її будівництва належить до IV ̶ III ст. до н. е.
Роботи з її відновлення
й будівництва тривали наступні дві тисячі років.
Починається будівництво культових ансамблів. Іде будівництво буддистських монастирів із печерами, прикрашених розписами, статуями.
Починається будівництво культових ансамблів. Іде будівництво буддистських монастирів із печерами, прикрашених розписами, статуями.
Пагоди досягали висоти 50 м, складалися з безлічі ярусів, що звужуються, у кожного ярусу були підняті догори краї покрівлі, нерідко до них чіпляли дзвіночки,
Пагоди досягали висоти 50 м, складалися з безлічі ярусів, що звужуються, у кожного ярусу були підняті догори краї покрівлі, нерідко до них чіпляли дзвіночки,
на верхніх поверхах установлювали дзеркала, призначені для збирання
«небесної роси».
Палаци, храми й житлові будівлі в китайській архітектурі мають однотипний характер, відрізняються лише за розмірами і багатством декору.
Палаци, храми й житлові будівлі в китайській архітектурі мають однотипний характер, відрізняються лише за розмірами і багатством декору.
Зводилися на дерев’яному каркасі з покритих червоним лаком опорних стовпів, балок
і візерункових кронштейнів на високих глинобитних платформах, обкладених каменем.
Для посилення декоративності даху будівлі застосовуються такі засоби, як її двоярусна побудова, вигадливі прикраси, вигини.
Кам’яні елементи будівель покриті барельєфами, зазвичай це зображення драконів
та інших чудовиськ страхітливого вигляду.
Однак національне зодчество Японії має інший самобутній вигляд. Буддизм у Японії не витіснив місцевий культ – синтоїзм. Японці сповідують відразу дві релігії. Японський синтоїстський храм різко відрізняється від буддистського.
Однак національне зодчество Японії має інший самобутній вигляд. Буддизм у Японії не витіснив місцевий культ – синтоїзм. Японці сповідують відразу дві релігії. Японський синтоїстський храм різко відрізняється від буддистського.
Синтоїстський храм ̶ проста за формою будівля із двосхилим дахом, покрівля якого зроблена з очерету або соломи.
Синтоїстський храм ̶ проста за формою будівля із двосхилим дахом, покрівля якого зроблена з очерету або соломи.
Будівля стоїть на стовпах, навколо ̶ відкрита веранда, захищена від опадів виступами даху. Зовсім відсутні будь-які прикраси – різьблення, розписи і т. д.
Мальовничі деталі на гребені мають практичне призначення: накладки у вигляді хрестовин
і горизонтальних брусків служать для зміцнення конструкції.
Конструктивно японські будівлі подібні до китайських: дерев’яний каркас, високий дах. Незвичайною
Конструктивно японські будівлі подібні до китайських: дерев’яний каркас, високий дах. Незвичайною
є тільки абсолютна відсутність прикрас, що робить традиційну архітектуру Японії особливою
в зодчестві всього світу.
Це так званий принцип вабі ̶ духовне очищення через гармонію простоти й самотності. За своєю конструкцією
Це так званий принцип вабі ̶ духовне очищення через гармонію простоти й самотності. За своєю конструкцією
чайний павільйон близький до житлового будинку, а функцією ̶ до буддійського храму.
Опори чайного павільйону дерев’яні, стеля оброблена бамбуком або очеретом, підлога вистелена циновками, ніша з висячою картиною й квіткою у вазі, вогнище, полиця для начиння.
Опори чайного павільйону дерев’яні, стеля оброблена бамбуком або очеретом, підлога вистелена циновками, ніша з висячою картиною й квіткою у вазі, вогнище, полиця для начиння.
Гості заходять у павільйон роззувшись. До речі, чайний павільйон ̶ єдине місце, куди самурай повинен був увійти без меча.
Гості заходять у павільйон роззувшись. До речі, чайний павільйон ̶ єдине місце, куди самурай повинен був увійти без меча.
Неквапливі, розмірені рухи майстра чаю подібні до танцю.
Неквапливі, розмірені рухи майстра чаю подібні до танцю.
Після закінчення чаювання й милування начинням могла виникнути бесіда про вартості начиння.
Але важливішим вважався внутрішній контакт учасників, проникнення в суть предметів, інтуїтивне усвідомлення їхньої краси.