- Систематизувати і узагальнити знання учнів про різноманітність
- Систематизувати і узагальнити знання учнів про різноманітність
вищих спорових рослин: мохів, плаунів, хвощів та папоротей.
- Сформувати уявлення про значення цих рослин у природі
та господарській діяльності людини.
- Розвивати уміння порівнювати будову та функції органів рослин,
розпізнавати їх на зовнішній вигляд та
визначати таксономічну належність.
- Розвивати логічне мислення, уміння робити висновки
та узагальнення.
- Виховувати бережливе ставлення до рослинного світу планети,
а також до всього живого, що нас оточує.
учні повинні знати:
учні повинні знати:
будову, функції та процеси життєдіяльності вищих спорових рослин; визначати їх таксономічну належність , а також значення у формуванні місцевих ландшафтів, торфу і кам´яного вугілля;
учні повинні вміти:
розпізнавати органи вищих спорових рослин та порівнювати будову, функції і місцезростання цих рослин, робити висновки про виникнення вищих спорових рослин на Землі, зміни в їх будові та процесах життєдіяльності;
учні повинні мати уяву про:
кам´яновугільні ліси.
МОХОПОДІБНІ
МОХОПОДІБНІ
1. Експрес – тести.
1. Експрес – тести.
2. “ Де моя шпаргалка ?“
Знайти помилки та
відповідність між
терміном і визначенням.
4. Гра “ Я – мох, а я – папороть”.
Вчитель.
Вчитель.
Я знаю, що деякі учні, готуючись до уроку, написали шпаргалки. Побачивши, я їх відібрала. Згодом передумала і віддала назад. Але я не могла знати яку шпаргалку писав Коля, а яку Оксана. Тому, звичайно, я їх переплутала. Кожен учень отримав не свою. Ми повинні розібратися: де чия ?
( Учні виходять до дошки і зачитують їх, а потім зізнаються хто яку писав і про що.)
1. Спорофіт знаходиться на листках.
1. Спорофіт знаходиться на листках.
2. Спорофіт схожий на пташку зозулю.
3. Маю назву сфагнум.
4. Утворюю торф.
5. Гаметофіт двостатевий.
6. Листки називаються вайї.
7. Моя назва щитник чоловічий.
8. Маю ризоїди.
9. Маю кореневища.
10. Маю квітку.
Після 10 запитання попередньої
Після 10 запитання попередньої
гри “Я – мох, а я папороть” ,
учні відповідають, що ні мох,
ні папороть не мають квітки.
Хтось розповідає легенду про цвіт
цієї дивовижної рослини.
- ...папороть цвіте дуже короткий час, тільки одну мить в ніч на Івана Купала. Той цвіт бережеться від людей нечистими силами, а тому здобути його важко. Але той, хто знайде цвіт папороті, зможе зрозуміти мову всякого створіння, зможе бачити заховані в землі скарби, і здобувати їх.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Вивчивши будову, місцезростання та процеси життєдіяльності вищих спорових рослин, ми зрозуміли, що сьогодні вони представлені в основному трав’янистими рослинами, але в далекі часи це були велетенські 10-20-30 метрові дерева, які створювали непрохідні ліси. Ці ліси не змогли вижити в тих умовах, які наступили зі зміною клімату, і вимерли. Тому вчені вважають, що значення вимерлих спорових рослин набагато більше, ніж сучасних, у зв’язку з тим, що вони утворили кам’яне вугілля, яке на сьогоднішній день має велике значення у багатьох галузях промисловості.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Вивчивши будову, місцезростання та процеси життєдіяльності вищих спорових рослин, ми зрозуміли, що сьогодні вони представлені в основному трав’янистими рослинами, але в далекі часи це були велетенські 10-20-30 метрові дерева, які створювали непрохідні ліси. Ці ліси не змогли вижити в тих умовах, які наступили зі зміною клімату, і вимерли. Тому вчені вважають, що значення вимерлих спорових рослин набагато більше, ніж сучасних, у зв’язку з тим, що вони утворили кам’яне вугілля, яке на сьогоднішній день має велике значення у багатьох галузях промисловості.
Чи дійсно вимерлі вищі спорові рослини мають більше значення, ніж сучасні?
Ми повинні згодитися з цим, заперечити це, або у нас буде свій варіант відповіді.
ЗНАЧЕННЯ МОХОПОДІБНИХ.
ЗНАЧЕННЯ МОХОПОДІБНИХ.
ЗНАЧЕННЯ ПЛАУНОПОДІБНИХ.
ЗНАЧЕННЯ ХВОЩЕПОДІБНИХ.
ЗНАЧЕННЯ ПАПОРОТЕПОДІБНИХ.
- Коробочки моху можуть вистрілювати спорами у повітря на
- Коробочки моху можуть вистрілювати спорами у повітря на
декілька метрів і це схоже на “пневматичну гармату”. А спор у
коробочках може бути від кількох десятків до мільйона.
- Спори плаунів використовують у піротехніці для
виготовлення новорічних феєрверків та бенгальських вогнів.
- Хвощі отруйні для тварин (крім ондатри та нутрії), тому що
містять речовини, які руйнують вітаміни в організмі.
- У країнах Азії на рисових полях розводять спеціальну
папороть азолу, яка збагачує грунт азотом, тому вона є
живим добривом.
- Кореневище орляка використовують для виготовлення
клею та виробництва пива.
- У селах Франції кореневище орляка використовують як
природне мило, бо воно добре милиться.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.
Розглядаючи тему “Різноманітність та значення вищих спорових рослин” ми провели віртуальну прогулянку по лісах, полях, болотах... Але, як часто трапляється під час прогулянок, у когось може з’явитися невелика ранка або подряпинка. Тому дати відповіді на запитання.