… ніколи не варто вичерпувати предмет до того, що вже нічого не залишається на долю читача. Річ не у тім, щоб примусити його читати, а у тому, щоб примусити його думати.
Шарль Монтескьє
Ідея дослідження як методу навчання налічує дві з половиною тисячі років і належить відомому давньогрецькому філософу Сократу (469 – 399 рр. до Н.Х.).
Під час застосування дослідницького методу домінує самостійна робота учнів порівняно з іншими видами діяльності. Всебічне використання цього методу передбачається у старших класах, коли для стимулювання навчальної діяльності залучаються всі його прийоми.
Під час застосування дослідницького методу домінує самостійна робота учнів порівняно з іншими видами діяльності. Всебічне використання цього методу передбачається у старших класах, коли для стимулювання навчальної діяльності залучаються всі його прийоми.
Критичне опанування художніх творів, наукових або науково-популярних книжок та статей у процесі роботи над певною темою набуває характеру дослідження.
Дослідницький шлях пізнання – головний принцип вивчення художнього твору
Дослідницький шлях пізнання – головний принцип вивчення художнього твору
Завдання вчителя-словесника –
пробудити в учнів дух дослідження,
створити на своїх уроках сприятливі
психологічні й дидактичні умови для
цього й саме на цій основі формувати
читача
Мета шкільного дослідження на уроках літератури – розвинути певні уміння та навички, необхідні для вирішення нестандартних завдань, навчити самостійному пошуку засобів розкриття сутності нового поняття, пошуку шляхів вирішення конкретної наукової проблеми
Психолого-педагогічні умови,
необхідні для створення навчального дослідження на уроках літератури:
- сприятливий психологічний фон, на якому здійснюється навчальна діяльність;
- емоційний характер навчання;
- індивідуалізація процесу навчання.
Необхідна методична умова організації дослідницької діяльності учнів – створення “духу дослідження” у навчанні
Необхідна методична умова організації дослідницької діяльності учнів – створення “духу дослідження” у навчанні
Прийоми в роботі вчителя, спрямовані на дослідження:
Прийоми в роботі вчителя, спрямовані на дослідження:
зіставлення твору з іншими творами, з екранізацією, постановкою на сцені
Види шкільних досліджень:
Види шкільних досліджень:
читацькі;
бібліографічні;
художні;
біографічні;
краєзнавчі;
історичні;
мистецтвознавчі;
перекладознавчі;
літературознавчі;
Читацькі – читання літературних творів, накопичення спостережень над текстом, аналіз читацьких вражень інших учнів та власного сприйняття.
Бібліографічні – складання бібліографії з теми дослідження, анотацій до книг, підготовка картотеки.
Художні – виразне читанняз чітко висловленим надзавданням (метою читання), інсценування твору, малювання на літературні теми, створення сценаріїв на основі твору.
Біографічні – збір та дослідження невідомих фактів із життя письменників.
Краєнавчі – вивчення пам’ятних місць, матеріалів музеїв, пов’язаних з життям і творчістю письменника.
Історичні – аналіз історичних подій та їх відображення в літературному творі.
Мистецтвознавчі – аналіз творів образотворчого, музичного, театрального, кіно- та телемистецтв у зв’язку з творами літератури.
Перекладознавчі – порівняння оригіналу твору з підрядником, з різними перекладами твору, зіставлення різних перекладів.
Літературознавчі – коментар та самостійний оригінальний аналіз художнього твору, дослідження з питань теорії літератури, аналіз наукових першоджерел, критичних матеріалів з теми дослідження.
Для того, щоб дослідницька робота була цікавою й навіть необхідною для подальшого професійного розвитку школярів, важливо враховувати профіль класів. Для майбутніх учителів корисною буде тема: “Проблеми виховання в творчості Григорія Сковороди”.
Для того, щоб дослідницька робота була цікавою й навіть необхідною для подальшого професійного розвитку школярів, важливо враховувати профіль класів. Для майбутніх учителів корисною буде тема: “Проблеми виховання в творчості Григорія Сковороди”.
У класах з поглибленим вивченням іноземних мов варто запропонувати теми досліджень, пов’язані зі зіставленням оригіналу твору з перекладами, зробленими різними перекладачами.
Для класів філологічного профілю можна запропонувати дослідження компаративного характеру (напр., “Розвиток традицій Мольєра у творах “Мартин Боруля” І.Карпенка-Карого та “Мина Мазайло” М. Куліша).
Для класів філологічного профілю можна запропонувати дослідження компаративного характеру (напр., “Розвиток традицій Мольєра у творах “Мартин Боруля” І.Карпенка-Карого та “Мина Мазайло” М. Куліша).
Для майбутніх юристів корисним може стати дослідження пригнічених прав людини в романі Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”
У класах економічного профілю можна запропонувати учням проаналізувати фінансову аферу в комедії Івана карпенка-Карого “Сто тисяч” або “Хазяїн”.
Організація дослідницької діяльності учнів при вивченні української літератури є ефективним засобом фундаменталізації профільної освіти
Організація дослідницької діяльності учнів при вивченні української літератури є ефективним засобом фундаменталізації профільної освіти