27. Хомский Н. Язык и мышление / Пер. с англ. – М., 1972.
28. Хомський Н. Роздуми про мову / Пер. з англ. – Львів, 2000.
Наука про мовленнєву діяльність людей у психологічних та лінгвістичних аспектах, включаючи експериментальні дослідження психологічної діяльності суб’єкта з засвоєння та застосування мови як організованої та автономної системи
Наука про мовленнєву діяльність людей у психологічних та лінгвістичних аспектах, включаючи експериментальні дослідження психологічної діяльності суб’єкта з засвоєння та застосування мови як організованої та автономної системи
У фокусі уваги – індивід у комунікації
Необхідність теоретичного осмислення практичних проблем
Необхідність теоретичного осмислення практичних проблем
Безпорадність суто лінгвістичного підходу, пов'язаного з аналізом текстів, а не мовця
Навчання рідної та іноземної мов
Мовленнєве виховання дошкільнят
Проблеми мовленнєвого впливу (пропаганда, ЗМІ тощо)
Термін психолінгвістика увійшов до наукового вжитку з 1954 року, після опублікування під цією назвою колективної монографії за редакцією Ч.Е. Осгуда та Т.А.Себеока
Термін психолінгвістика увійшов до наукового вжитку з 1954 року, після опублікування під цією назвою колективної монографії за редакцією Ч.Е. Осгуда та Т.А.Себеока
“Психолінгвістика вивчає ті процеси, у яких інтенції мовців перетворюються на сигнали прийнятого у певній культурі коду, і ці сигнали перетворюються на інтерпретації слухача” (Ч.Е.Осгуд)
Об'єкт
Об'єкт
визначається по-різному, але завжди включає такі характеристики, як процесуальність, суб'єкт, об'єкт і адресат мовлення, ціль, мотив або потреби, зміст мовленнєвого спілкування, мовні засоби
«Объектом психолингвистики... всегда является совокупность речевых событий или речевых ситуаций » (А.Леонтьев)
Теоретичні засади – Н.Хомський у 1957 р. “Синтаксичні структури”
Генеративізм –
Генеративізм –
або породжувальна лінгвістика, напрям у мовознавстві, який характеризується проголошенням пріоритету дедуктивного підходу до вивчення мови над індуктивним, інтерпретацією мови як феномену психіки людини й опрацюванням формальних моделей процесів породження мовних конструкцій
Вчення Р. Декарта (Картезіуса)
Інтуїція як основа картезіанського раціоналістичного методу пізнання
Вчення про вроджені ідеї
“Картезіанська лінгвістика” Н. Хомського
Правила, які визначають правильно побудовані ланцюжки мінімальних синтаксичних функціональних одиниць
Правила, які визначають правильно побудовані ланцюжки мінімальних синтаксичних функціональних одиниць
Компетенція (competence) – знання своєї мови мовцем-слухачем
Вживання (performance) – реальне використання мови у конкретних ситуаціях
Завдання лінгвіста, “як і дитини, яка оволодіває мовою, є виявити з даних уживання систему правил, що лежить у їх основі, якою оволодів мовець-слухач і яку він використовує в реальному вживанні. Граматика мови прямує до того, щоб бути описом компетенції, притаманної ідеальному мовцеві-слухачу”
Завдання лінгвіста, “як і дитини, яка оволодіває мовою, є виявити з даних уживання систему правил, що лежить у їх основі, якою оволодів мовець-слухач і яку він використовує в реальному вживанні. Граматика мови прямує до того, щоб бути описом компетенції, притаманної ідеальному мовцеві-слухачу”
Компетенція – це не те саме, що мова в сосюрівському розумінні. Вона є динамічною і являє собою системупороджувальнихпроцесів
Мова як особлива гілка психології пізнання
Мова як особлива гілка психології пізнання
Лінгвістику не можна зводити до сегментації й класифікації, до синтагматики й парадигматики
Трансформаційно-генеративна лінгвістика:
Вивчення структури механізму, який уможливлює мовленнєве спілкування
Глибинні структури: формування змісту речення (Невидимий Бог створив видимий світ – Бог невидимий, Бог створив світ, світ видимий)