«Усі кандидати ... мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних місцевих виборів. Представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку»
Зміни до Закону України «Про політичні партії в Україні», ст. 8
статут політичної партії повинен містити, у тому числі, «розмір квот, що визначає мінімальний рівень представництва жінок і чоловіків у виборчому списку ... не менше 30 відсотків»
Нюанси гендерних квот:
Нюанси гендерних квот:
Розмір
Мандат на місце (прохідна частина списку чи кінець списку)
механізм реалізації (санкції або нагороди)
МЦПД у співпраці із медіа-порталом «Апостроф», початок вересня 2015 року:
МЦПД у співпраці із медіа-порталом «Апостроф», початок вересня 2015 року:
залученість жінок до лав партії загалом і до її керівництва зокрема
ставлення до гендерних квот та необхідності їх прийняття як тимчасових заходів із залучення жінок до рівня прийняття рішень
плани партії із приводу дотримання 30% гендерної квоти у місцевих виборах
Українські політичні партії оцінюють прийняту гендерну квоту досить позитивно, демонструючи увагу до проєвропейської політики, декларуючи повагу до цінності рівних прав і можливостей для жінок і чоловіків.
Українські політичні партії оцінюють прийняту гендерну квоту досить позитивно, демонструючи увагу до проєвропейської політики, декларуючи повагу до цінності рівних прав і можливостей для жінок і чоловіків.
Усі опитані партії висловися прихильно до гендерної політики держави загалом і зазначили про певні аспекти інтеграції жінок до власних партійних структур зокрема.
На декларативному рівні продемонстровано прихильність до 30% гендерної квоти на місцевих виборах
Партії не схильні давати обіцянок із приводу того, що 30% гендерна квота на місцевих рівнях буде виконана.
Розуміють складнощі механізму гендерного квотування, особливо, якщо цей механізм є доволі новим для України та не супроводжувався постійною роботою із залученням жінок на рівні партій.
Прийняття у новому законі «Про місцеві вибори» 30% гендерної квоти не пройшло непоміченим у експертних (політичних, наукових, медійних) середовищах
Прийняття у новому законі «Про місцеві вибори» 30% гендерної квоти не пройшло непоміченим у експертних (політичних, наукових, медійних) середовищах
МФО «Рівні можливості»: актуалізація суспільного діалогу щодо ролі жінок у політиці та прийнятті державних рішень
Тематичні передачі на Громадському радіо
Перша в Україні онлайн гра про місцеві вибори 2015 року – ElectUA, Інтерньюз-Україна
23 вересня 2015 року Центральна виборча комісія підготувала Роз’яснення щодо застосування деяких положень Закону України «Про місцеві вибори»: необов’язковість 30% гендерної квоти
23 вересня 2015 року Центральна виборча комісія підготувала Роз’яснення щодо застосування деяких положень Закону України «Про місцеві вибори»: необов’язковість 30% гендерної квоти
МФО «Рівні можливості» поширило Заяву
Об’єднання «Самопоміч», Київський осередок: юристка Мар’яна Томин, Голова фракції в Київраді Сергій Гусовський
Громадська мережа ОПОРА :«Хаос із застосуванням гендерної квоти на місцевих виборах»
30 вересня 2015 року Київський апеляційний адміністративний суд прийняв змістовно протилежні рішення за двома адміністративними позовами, в яких оскаржувалися Роз’яснення ЦВК стосовно необов’язковості застосування 30% гендерної квоти.
30 вересня 2015 року Київський апеляційний адміністративний суд прийняв змістовно протилежні рішення за двома адміністративними позовами, в яких оскаржувалися Роз’яснення ЦВК стосовно необов’язковості застосування 30% гендерної квоти.
Один з позовів був поданий кандидатом на посаду Луцького міського голови О. Жолнович, кандидатом в депутати Луцької міської ради А. Осіповим, політичною партією «Сила Людей»
інший – Київською міською організацією політичної партії «Об’єднання «Самопоміч».
Київський апеляційний адміністративний суд задовольнив позов київського осередку партії «Самопоміч». В той же день, той самий суд (у іншому складі суддівської колегії) відмовив у задоволенні аналогічного позову від партії «Сила людей».
ЦВК оскаржила постанову про задоволення позову «Самопомочі» у Вищому адміністративному суді, і Вищий адміністративний суд скасував рішення Київського апеляційного адміністративного суду.
Висловлює здивування, що ЦВК і суд під час прийняття відповідних рішень щодо застосування гендерної квоти під час реєстрації кандидатів спиралися на лист-роз’яснення Голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики і правосуддя.
Висловлює здивування, що ЦВК і суд під час прийняття відповідних рішень щодо застосування гендерної квоти під час реєстрації кандидатів спиралися на лист-роз’яснення Голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики і правосуддя.
Відповідно до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітет парламенту, а не його голова чи окремий депутат, мають право надавати роз'яснення з питань щодо застосування положень законів України з питань, віднесених до предметів їх відання. Такі роз'яснення не мають статусу офіційного тлумачення.
«Проблема неоднакового застосування Закону територіальними виборчими комісіями не була вирішена. Деякі обласні, міські та районні ТВК відмовляли у реєстрації списків кандидатів через недотримання квоти, або скасовували їх реєстрацію, що поставило учасників виборчого процесу у нерівні умови. Спостерігачі КВУ фіксували масові випадки таких проблем у Волинській, Закарпатській, Житомирській, Львівській, Сумській, Херсонській та Харківській областях. Було зафіксовано також випадок, що партії відмовили у реєстрації списку через те, що у списку було менше 30% чоловіків – саме з такої підстави Волинська обласна ТВК відмовила партії «Соціалісти».
«Проблема неоднакового застосування Закону територіальними виборчими комісіями не була вирішена. Деякі обласні, міські та районні ТВК відмовляли у реєстрації списків кандидатів через недотримання квоти, або скасовували їх реєстрацію, що поставило учасників виборчого процесу у нерівні умови. Спостерігачі КВУ фіксували масові випадки таких проблем у Волинській, Закарпатській, Житомирській, Львівській, Сумській, Херсонській та Харківській областях. Було зафіксовано також випадок, що партії відмовили у реєстрації списку через те, що у списку було менше 30% чоловіків – саме з такої підстави Волинська обласна ТВК відмовила партії «Соціалісти».
Все як на долоні. Кого найбільші партії просувають в облради (інфографіка) // Українська правда, 24 жовтня 2015 р
Все як на долоні. Кого найбільші партії просувають в облради (інфографіка) // Українська правда, 24 жовтня 2015 р
За день до виборів «Українська правда» проаналізувала дані політичних партій із 25 тисяч округів, на яких 25 жовтня пройшли місцеві вибори (всього – 17,1 тис закріплених кандидатів).
Видання на першому місці зауважило про «гендерне питання»:
«Кількість кандидатів жінок – 30%, як це і було прописано у законі «Про місцеві вибори». Тобто, можна зробити висновок, що майже усі політичні проекти виконали цю норму закону. Проте в БПП цей показник складає лише 20%».
1) Національний демократичний інститут (NDI), проект «Жінки – це 50% успіху України», спрямований на активізацію та підтримку жінок в громадському та політичному житті // http://50vidsotkiv.org.ua/
1) Національний демократичний інститут (NDI), проект «Жінки – це 50% успіху України», спрямований на активізацію та підтримку жінок в громадському та політичному житті // http://50vidsotkiv.org.ua/
2) Проект «Жінки у політиці», Всеукраїнська громадська організація «Жіночий консорціум України» http://vybory2012.wcu-network.org.ua
3) Комітет виборців України здійснює гендерний моніторинг у рамках діяльності КВУ «Ґендерний моніторинг та сприяння фактичній ґендерній рівності на місцевих виборах 2015 року в Україні» за підтримки Ради Європи
Такий показник не є пропорційним до представництва жінок загалом у списках (30,8%).
Такий показник не є пропорційним до представництва жінок загалом у списках (30,8%).
Це може свідчити про неготовність партій до висування та підтримки жінок-лідерів.
Із 86 списків, які очолювали жінки, в 5 випадках одна і та ж сама кандидатка очолювала списки партії до міської та обласної рад.
В 15 випадках жінка-лідер списку була одночасно висуванкою від партії на посаду міського голови міста-обласного центру.
У двох випадках, жінка-кандидатка була одночасно лідером у списку в обласну раду, лідером у списку в міську раду, та висуванкою на посаду міського голови від партії (Одеська область та м. Одеса: Світлана Фабрикант від партії «Відродження» та Олена Алєксєєнко від партії «Патріот»).
«Молодий вік для чоловіків - перевага, а для жінок – недолік»
«Молодий вік для чоловіків - перевага, а для жінок – недолік»
Координаторка Гендерного моніторингу виборів-2015 від ЖКУ у Волинській області Оксана Ярош розповідає:
«Під час зустрічей із виборцями молоді кандидатки наштовхувались на агресивне ставлення до себе. «Хто в тебе чоловік?», «Для чого тобі, молодій дівчині, та влада?» такі та схожі питання виборці ставили жінкам. Інколи ця тема доходила до скандалу, і жінок рятували однопартійці-чоловіки, заспокоюючи емоційних виборців».
Нагальною є необхідність :
Нагальною є необхідність :
удосконалення інституційних механізмів забезпечення гендерної рівності, в першу чергу – включення питань ГР до виборчого законодавства, конкретизація механізмів відповідальності за недотримання законодавчих норм, зокрема, і щодо гендерних квот;
інтенсифікація запровадження програм гендерної просвіти та посилення потенціалу партій щодо інтеграції питань ГР в організаційну структуру, політику, програми та заходи;
розширення програм підтримки жінок-лідерок;
інтенсифікація широких інформаційних кампаній, спрямованих на подолання у суспільстві гендерних стереотипів та усвідомлення важливості жіночої політичної участі.