9 травня 1950 р. (пропозиція міністра закордонних справ Франції Р.Шуман створити спільний ринок вугільної та сталеливарної продукції) – „план Шумана”
Однією з головних цілей плану було примирення Франції та Німеччини і недопущення між ними війни у майбутньому
Найважливішим засобом досягнення цієї мети мав стати механізм управління виробництвом і торгівлею стратегічною для військових потреб продукцією – вугіллям та сталлю, а також наднаціонального контролю над ними. Контроль мав здійснювати „вищий орган”, що був праобразом сучасної Європейської Комісії
Висновок:
В 90-ті рр. ХХ ст. Європейський Союз представляв собою чітко структуровануміжнародну міжурядову організацію, котра не лише ефективно вирішувала свої внутрішні проблеми, а й активно впливала на весь хід подій на європейському континенті та в глобальномувимірі (особливо в результаті інтеграції нових незалежних країн. В ЄС – 27 країн, 21 з них – член НАТО)
Приналежність країн до ЄС та НАТО
Марек Белка, виконавчий секретар комісії ООН з економіки для Європи (березень, 2008 р.)
Взаємодія НАТО і ЄС
В минулому НАТО суттєво поліпшило непрості відносинами між країнами-членами ЄС
НАТО та ЄС – дві складові частини європейської економіко-політичної системи
Передісторія співробітництва НАТО і ЄС
В березні 1948 р. європейські країни підписали Брюссельський договір і в вересні того ж року створили в його рамках структуру, відому як Організація Оборони Західного Союзу та ініціювали процес, який привів до створення НАТО в 1949 р.
Учасники плану Шумана (Франція, ФРН, Італії і країни Бенілюксу) в 1951 р. ініціювали, а в 1952 р. підписали Договір про створення Європейського Оборонного Співтовариства (не був схвалений парламентом Франції в 1954 р. і тому не реалізований).
Водночас «європейська опора» НАТО посилилась завдяки рішенню уряду Туреччини щодо формального звернення про вступ до Альянсу, за яким прослідували запрошення і формальний процес приєднання до НАТО для урядів двох країн: і Туреччини, і Греції в 1952 р.
Після створення НАТО країни Брюссельського Договору погодилися об’єднати військову структуру Західного Союзу з тими, що створені в рамках Альянсу. Після приєднання ФРН і Італії до Брюссельського Договору в1954 р., Західний Союз став Західним Європейським Союзом.
Паризькі угоди 1954 р., значною мірою, сприяли вирішенню аномальної ситуації, яка існувала в Західної Європі після ІІ світової війни, заклали зразок майбутніх відносин між колишніми союзниками і противниками і забезпечили юридичну і інституціональну структуру в рамках спільної оборони 15 країн
Балканські уроки для ЄС та НАТО:
Балканські уроки: неспроможність європейських країн врегулювати гуманітарну кризу 90-х рр. і висновки
Недоліки європейської системи обороноспроможності вперше опинилися в центрі уваги під час балканських конфліктів, які засвідчили, що європейські країни неспроможні запобігти поширенню конфлікту без допомоги Сполучених Штатів Америки
НАТО і Європейський Союз паралельно висунули ініціативи:
щодо посилення обороноспроможності;
почали переговори щодо можливих форм стратегічного партнерства
Альянс взяв на себе зобов'язання посилити європейську складову через розвиток ефективної Європейської політики безпеки і оборони.
Мета цієї ініціативи – підтримка зусиль ЄС, спрямованих на посилення його ролі в галузі безпеки і одночасно на створення збалансованих трансатлантичних відносин
В 90-х рр. НАТО розпочала процес забезпечення суто європейської спроможності ефективного врегулювання кризових ситуацій без зайвого дублювання військових ресурсів і сил, які вже існують в НАТО. Головною складовою цього процесу стала концепція “відокремлюваних, але не окремих сил”, яка дасть можливість у майбутньому використовувати ресурси і сили НАТО для проведення операцій з врегулювання криз під керівництвом ЗЄС
Європейська зовнішня політика
У 19992002 рр. відносини між НАТО і ЄС одержали подальший розвиток завдяки прийнятим цими організаціями рішенням:
У 19992002 рр. відносини між НАТО і ЄС одержали подальший розвиток завдяки прийнятим цими організаціями рішенням:
а) погоджені механізми консультацій і співробітництва;
б) регулярні спільні засідання, у тому числі на рівні своїх міністрів іноземних справ;
в)Угода про інформаційну безпеку (березень 2003 р.), ця угода – результат переговорів між НАТО і ЄС про те, як захищати секретну інформацію;
г)Угода щодо доступу до можливостей НАТО, що відкрило нову фазу в розвитку Спільної Європейської оборонної політики і політики безпеки (листопад 2002 р. – Празький самміт)
Ця угода була включена до Декларації про європейську оборонну політику і політику безпеки, підписану НАТО і ЄС 16 грудня 2002 р. Вона заклала основу для співробітництва між двома організаціями у сфері запобігання і врегулювання конфліктів. Декларація викладає політичні принципи співробітництва ЄСНАТО і дає ЄС доступ до можливостей НАТО в плануванні своїх власних військових операцій
Прийняття пакету документів, під назвою „Берлін – плюс”.
Рішення „Берлін плюс” мають на меті запобігти зайвому дублюванню ресурсів і стосуються чотирьох загальних питань:
1. Гарантований доступ Європейського Союзу до ресурсів оперативного планування НАТО;
2. Можливість надання Європейському Союзу військових формувань НАТО та спільних ресурсів;
3.Можливість використання структур європейського командування НАТО для проведення операцій під проводом Європейського Союзу;
4. Адаптація системи оборонного планування НАТО з урахуванням можливого виділення сил Альянсу для виконання операцій Європейського Союзу
- листопад 2003 р. – перше спільне навчання щодо кризового менеджменту, мета:
дослідити, яким чином ЄС здійснює планування операцій під своєю егідою із залученням сил і засобів НАТО на стратегічному політико-військовому рівні. Навчання базувалися на вигаданому сценарії кризи, розробленому ЄС згідно із принципами Статуту ООН
Єдність ЄС і НАТО забезпечується:
стабільністю інститутів, що є гарантами демократії, верховенства права, прав людини й поваги та захисту прав меншин;
широким консенсусом щодо основ економічної політики;
відсутністю територіальних претензій між країнами-членами обох організацій;
відданістю принципу співробітництва в забезпеченні національної та колективної безпеки;
схильністю до компромісів і пошуку консенсусу в розв’язанні проблем і протиріч;
взаємною повагою до національних інтересів кожної країни-члена НАТО та Євросоюзу
Ефективні робочі відносини, співробітництво між ЄС та НАТО мають вирішальне значення для успішного врегулювання кризових ситуацій не лише в Європі, а й за її межами
Карта НАТО
Карта ЄС
Резюме:
1. Альянс об’єднав Європу та Північну Америку, а у своїй щоденній діяльності враховує національні інтереси багатьох країн
Сама роль НАТО змінюється – від захисного щита, що колись забезпечував колективну оборону країн-членів, до гаранта
безпеки у найширшому розумінні
2.Членами НАТО і членами ЄС є практично одні й ті ж країни, перед якими виникли практично одні й ті ж проблеми, що можна розв’язати лише зберігаючи єдність