Висока Лариса Валентинівна учитель образотворчого мистецтва, художньої культури Маньківської загальноосвітньої школи I-III ступенів №1 Маньківської районної ради Черкаської області
Образотворче мистецтво 5 клас за новою програмою
Тема 2:Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, цирком, кіно)
Урок № 33
Тема. Створення лірико-поетичної композиції на теми пейзажу
«У травневім лісі галявина запашна»
Мета : - ознайомити учнів з поняттям колорит, кольорова
- розвивати кольоросприймання, увагу до характерних
елементів форми, зорову пам`ять, уяву, фантазію;
- удосконалювати навички й уміння працювати фарбами;
- виховувати любов до рідної природи, активізувати
інтерес до пейзажного жанру, потребу у спілкуванні
з ним.
Тип уроку: комбінований
Види діяльності: пізнавальна, практично-творча діяльність Техніка та матеріали: живопис, акварель, гуаш Методи навчання: інформаційно-рецептивний ( пояснювально-ілюстративний ), репродуктивний ( відтворюючий )
Форма організації: урок
Терміни і поняття:
Колорит – в перекладі з латинської мови означає – колір, фарба. Це загальна колірна організація твору живопису, декоративного мистецтва, що виражає задум художника. Колорит є одним з найважливіших художніх засобів емоційного впливу на глядача,
Створення певного настрою та стану.
Кольорова гамма в образотворчому мистецтві назва зовнішніх колористичних особливостей колориту(гама – тепла, холодна,світла тощо.)
Компози́ція— це побудова художнього твору, яка обумовлена його змістом, призначенням і характером, кінцевий результат діяльності художника. Композиція «тримає» простір, організує його і підпорядковує так званим законам композиції, які включають:
формат,
простір,
композиційний центр,
рівновагу,
ритм,
контраст,
світлотінь,
колір,
декоративність,
динаміку і статику,
симетрію і асиметрію,
відкритість і замкнутість,
цілісність.
Обладнання: для учнів — естетичний словник, ручка, підручник з образотворчого мистецтва для 5 класу, альбом, простий олівець, акварельні, гуашеві фарби, пензлі, палітра, склянка з водою;
для вчителя — а) комп’ютер, діапроектор,
план–конспект уроку;
б) візуальний ряд: демонстраційний матеріал –– схеми поетапності зображення живописної композиції, фотоетюди, фоторепродукції знаменитих художників-пейзажистів, таблиці з відтінками кольорів, крейдяний малюнок на дошці;
в) літературний ряд : загадки, вірші;
г) музичний ряд :
прослуховування музичних творів;
Міжпредметні зв’язки– література, музичне
мистецтво.
План урокуСтворення лірико-поетичної композиції на теми пейзажу «У травневім лісі галявина запашна»
І. Організаційний момент. ( 0,5 хв. )
ІІ. Актуалізація опорних знань. ( 1 хв.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. ( 1 хв.)
Бесіда про весну
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. ( 0,5 хв. )
V. Вивчення нового матеріалу: ( 10 хв.)
Колорит. Кольорова гама.
Літературна композиція.
Розповідь вчителя.
VІ. Практична робота. ( 30 хв.) *** Виконання тренувальних вправ.
*** Поетапне зображення композиції «У травневім лісі галявина запашна» вчителем.
Підготувати гру–вікторину або створити кросворд «Види мистецтва», необхідні матеріали: альбом, простий олівець, гумка,естетичний словник, ручка, набір пензлів, фарби - акварель або гуаш, палітру, ємкість для води.
Хід та зміст уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Як називаються картини із зображенням природи?
- Які види пейзажів ви знаєте?
- Як називається вид образотворчого мистецтва, де в роботі використовується фарба?
Живопис – це вид образотворчого мистецтва,який художньо передає навколишню дійсність на площині за допомогою фарб.
Основним виражальним засобом живопису є колір.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Яка зараз пора року? ( Весна )
Декламування рядків про весну
Чути перший гуркіт грому, Лине ластівка додому. Ручаї туркочуть сині, Абрикос цвіте в долині. Перша бджілка вилітає, Красне сонце прославляє Сонце тепле, як яєчко У пташиному гніздечку.
Г. Вієру
- Які зміни відбулися в природі з приходом весни?
- Які барви приносить з собою весна? ( Жовті, зелені, блакитні, рожеві тощо.)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з поняттям колорит, кольорова гамма, особливостями композиції, будемо навчатись працювати у живописній техніці пейзажного жанру, удосконалюючи навички й уміння працювати фарбами, створюючи лірико-поетичну композицію на тему пейзажу «У травневім лісі галявина запашна».
V. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя – у ході пояснення нового матеріалу демонструю - схеми поетапності зображення живописної композиції, фотоетюди, фоторепродукції знаменитих художників-пейзажистів, таблиці з відтінками кольорів, фотографії квітів.
Природа майстерно прикрасила все живе на планеті формою і кольором.
Колорит – в перекладі з латинської мови означає – колір, фарба. Це загальна колірна організація твору живопису, декоративного мистецтва, що виражає задум художника. Колорит є одним з найважливіших художніх засобів емоційного впливу на глядача,
Створення певного настрою та стану.
Кольорова гамма в образотворчому мистецтві назва зовнішніх колористичних особливостей колориту(гама – тепла, холодна,світла тощо.) – діти роблять записи у естетичному словнику.
Весна…Вже сама згадка про неї будить у серці радість і тривогу.Це Свято оновлення і відродження природи, його відчувають і по- своєму переживають тварини і рослини, дорослі і діти – усе, що є живим на землі.
Літературна композиція
Дівчинка
Весела, гарна й кучерява
Маленька дівчинка Весна
Біжить, сміється, сіє трави,
І пісня ллється голосна.
По всіх усюдах пісня лине,
Усе пробуджує від сну,
І всі комашки, всі рослини
Вітають дівчинку Весну.
Хлопчик
Хто ти така, красуне дивна ?
Весна
А я Весна, Весна –царівна!
Куди ступлю, - сонце сяє,
Міста й села оживають,
Ріки й дерева величні
Землю-матір прославляють.
Дівчинка А, що ж ти нам,веснонько, принесла? Весна А про це дізнаєтесь, Коли відгадайте мої загадки:
Що росте весною вниз головою?
Які квіти першими зацвітають весною?
Котра пташина перша з вирію повертається?
Що в народі кажуть про весняний день?
Чому люди кажуть, що весняний день рік годує?
Хлопчик
Колись був такий звичай: весною, коли розцвітали
перші проліски, трава, ряст, то хлопці й дівчата ходили до лісу «топтати ряст». Колись люди вважали, що розбуджена теплим сонечком земля передає свою силу траві, рослинам, а від них сила переходить у людину. Тому топтали ряст і приспівували:
Травень – вінець весни, найпрекраснішої пори року. Його здавна люблять в народі,бо в травні все росте, все тягнеться до сонця.
З давніх часів місяць цей носив назву – май… Її вживали наші пращури – русичі, вона зафіксована в літописних пам`ятках ще в XII столітті. Всі наші письменники-класики, від Тараса Шевченка до Михайла Коцюбинського вживали виключно цю назву – май.
Нова назва – травень, з`явилась уже потім, згодом і прижилася. Ймовірно, що назва «май» походить від імені давньоримської богині весни Майї – доньки Фавна, покровителя гір, лісів і луків, захисника худоби. На травень припадає чимало народних свят, обрядів, пов`язаних з поетичним обожнюванням природи і відомих з найдавніших часів. І все це наше, рідне, не видумане знічев`я, не нав`язане кимось, якимись злими силами. А які напрочуд веселі й гарні, а іноді навіть таємничі й казкові, були наші свята! Про це промовисто говорять самі назви: русалчине свято, веснянки, гаївки, збирання роси. Травень ще називали солов`їною порою. Свого улюбленця солов`я люди завжди з нетерпінням чекали. Говорили, що він почне співати, коли нап`ється роси з березового листочка. І тоді його мелодійним і урочистим співом наповниться все довкола. І від його співу добрішають і всміхаються люди, привітніше ставляться одне до одного, легше стає на душі навіть у великій скруті. А там скоро й зозуля обізветься, почне лічити літа.
В цю ж пору в лісі, крізь руде торішнє листя пробивається і квітне білосніжними дзвіночками чарівна, запашна конвалія, а на чистому плесі річки,серед зеленого латаття розквітає розкішна біла лілея.
Прекрасна травнева пора – справжній вінець і окраса року. Про цю пору збереглися в наших краях старі прислів`я:
Травень ліси одягає – літо в гості чекає. Травневий дощ, як з грибами борщ. Травнева роса, коням краща від вівса.
Прийде май, то всяк собі дбай.
У маю і баба в раю, як не затанцює, то хоч молодість згадає.
Буває май і під кущем рай, а буває – коневі сіна дай і на піч утікай.
Є ще прислів`я, які допомагали людям у повсякденному житті, вони часом попереджували й застерігали, їх запам`ятовували змалечку.
По травах шовкових, лісах та дібровах травень блукає, на сопілці грає, і де він проходить - то там жито сходить, у садочках пишно розцвітають вишні.
А скільки відтінків мають квіти! Фарби природи багаті й різноманітні. Саме у природи художник бере їхні дивні сполучення. Згадаймо польові й садові квіти.
Весна-чарівниця, неначе цариця, наказ свій послала, щоб краса встала,
і проліски, і травка,й зелена муравка, і кульбаба рясна,і фіалочка ясна – всі квіти весняні,веселі, кохані, з-під листя виходять,голівки підводять од сну зимового до сонця ясного.
Олена Пчілка
VІ. Практична робота *** Виконання тренувальних вправ
1.Підберіть відповідні колірні відтінки, які асоціюються з весною та відповідають емоційному стану цієї пори року.
2.На окремому аркуші паперу повправляйся в малюванні окремих квітів на галявині. Для цього щетинним пензлем з фарбою вертикально, ніби «тупцюючи» його кінцем по аркуші паперу. В одних місцях сильніше, в других – м’яко натискаючи.
*** Поетапне зображення композиції вчителем «У травневім лісі галявина запашна»
Компози́ція— це побудова художнього твору, яка обумовлена його змістом, призначенням і характером, кінцевий результат діяльності художника.
Композиція «тримає» простір, організує його і підпорядковує так званим законам композиції, які включають:
формат,
простір,
композиційний центр,
рівновагу,
ритм,
контраст,
світлотінь,
колір,
декоративність,
динаміку і статику,
симетрію і асиметрію,
відкритість і замкнутість,
цілісність.
1.Спочатку визначте композицію, яку ви будете зображувати.
2.Розмістіть формат у певне положення (вертикальне чи горизонтальне).
3.Зверніть увагу на те, що малюнок повинен бути поділений на дві частини.Нижня – це галявина, верхня – небо, що видніється вдалині.
( крейдяна замальовка на дошці )
Пора весни багата на тепло, сонце та квіти.
Уявіть собі , що ви прогулюєтеся лісом, довгий час пробираєтеся крізь, кущі, дерева…І раптом бачите галявину, яка стелиться та майорить різнобарвним килимом квітів.
Фіолетові фіранки у світлиці та на ґанку. Фіолетові малята весну люблять зустрічати. (Фіалки)
На зеленії листочки одягли біли віночки. Усміхаючись весні, зацвітають …
(Яблуні)
Вишні росами вмивались,чепурились, наряджались
В білі вбралися сорочки — звеселилися садочки. (Цвіт)
Продумайте малюнок і напишіть його фарбами.
*** Виконання учнями творчої роботи ( практична діяльність )
Учні самостійно вибирають техніку виконання: гуаш або акварель (« по-вологому », мазками, «по-сухому»).У ході роботи проводжу індивідуальний інструктаж.
VІІ. Підсумок уроку
- Що є одним з найважливіших художніх засобів емоційного впливу на глядача?
- Що є кольоровою гаммою твору живопису?
Демонстрація композицій, їх обговорення, оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання
Підготувати гру–вікторину або створити кросворд «Види мистецтва» та необхідні матеріали: альбом, простий олівець, гумка,естетичний словник, ручка, набір пензлів, фарби - акварель або гуаш, палітру, ємкість для води.