Уроку: Біогеоценоз та екосистема. Перетворення енергії в біогеоценозах



Дата конвертації26.12.2016
Розмір54.3 Kb.
ТипУрок
Тема уроку: Біогеоценоз та екосистема. Перетворення енергії в біогеоценозах.

Цілі уроку – формування понять про біогеоценоз, екосистему, ланцюги живлення, трофічну сітку, головні властивості біогеоценозу, з’ясування взаємозв’язків в екосистемі, оволодіння методикою розв’язання задач з екології, розвиток психічних процесів, сприяти екологічному вихованню позиції сталого розвитку

Засоби навчання: таблиці



Тип уроку: формування знань, умінь та навичок

Обладнання: таблиці «Схема біогеоценозу», «Харчові ланцюги»

Перебіг уроку:

I Організація класу

II Актуалізація опорних знань

Виконати завдання – добрати логічну пару, установивши відповідність, привести приклади

А конкуренція 1. організми, які живляться рослинами

Б фітофаги 2. організми, які живляться мертвою органікою,

розкладаючи її до неорганічних сполук

В продуценти 3. тип антагоністичних зв’язків між організмами

Г редуценти 4. організми , які утворюють органічні сполуки з

неорганічних

Д консументи 5. організми, які живляться готовими органічними

сполуками


III Мотивація навчальної діяльності – У відомого американського письменника- фантаста Рея Бредбері є оповідання «І грянув грім» про те, як учений, збудувавши машину часу, вирушив у далеке минуле Землі. Він мав бути надзвичайно обережним, щоб своїми діями не змінити майбутнє, вчений це усвідомлював. Але … один необережний крок і гине метелик, що сидів у траві. Один – єдиний метелик.

Що міг змінити він в історії планети? Повернувшись, учений не впізнав навколишній світ своїм необережним кроком він змінив хід світової історії.

Проблема – чи змогла гибель метелика спровокувати значні зміни у світі?

Метелик


Коменсалізм фітофагів імаго

Яйця, личинки гусінь мутуалізм

(прикріплені до рослин) (поїдання рослин) (запилює рослини)



IV Вивчення нового матеріалу

Які рівні організації живої матерії ви знаєте? Ми з вами піднімаємося по рівнянням організації живої матерії і сьогодні розглянемо біогеоценотичний рівень, куди входять біогеоценози та екосистеми.



  1. Визначення біологічних термінів

біоценоз життєзагальний
Біоценоз + середовище існування + територія = біогеоценоз

Земля


Екосистема – англійський еколог Теслі 1935 р. Екосистема відрізняється від біогеоценозу невизначеністю об’єму.

Екосистема



мікроекосистема мезо макро

пляма солончаку луговий степ континент

краплина води з озера діброва океан

мурашник озеро
структура екосистеми

Абіотична Біотична(біоценоз)

1. моральні сполуки 1. продуценти

2. органічні 2. консументи

3. мікроклімат 3. редуценти
Біоценоз – угрупування взаємозв’язаних між собою популяцій організмів рівних видів, які населяють ділянку місцевості з однорідними умовами існування.
Біогеоценоз – певна територія з відносно однорідними умовами існування, населена взаємозв’язаними популяціями різних видів, об’єднаних між собою середовищем життя, коло обігом речовин і енергії
Екосистема - сукупність організмів різних видів, які взаємодіють між собою і з неживою природою таким чином, що всередині такої системи виникають потоки енергії і коло обіг речовин.
2. Властивості біогеоценозу

Цілісність – зміна одного компоненту призводить до зміни інших

Саморегуляція – здатність протистояти зовнішніми змінами.

Самовідновлення – здатність відновлювати втрачені компоненти.


Взаємозв’язки організмів


Антагоністичні симбіоз нейтральні

Паразити мутуалізм

Конкуренція коменсалізм
3. Перетворення енергії – ланцюги живлення. (групи організмів, пов’язаних харчовими відносинами переплітаючи ланцюги утворюють трофічну сітку)

Неодмінною умовою існування біогеоценозу є кровообіг енергії та речовин

Екосистема енергетично відкрита система, де на вході – енергія сонця, а на вході – мінеральні та органічні речовини, відкладені в поклади (вугілля, нафта, газ)

Енергія процуденти консументи редуценти

4. Правило екологічної піраміди – ви вже знаєте, що існують різні типи ланцюгів живлення, але всім їм властиві певні співвідношення.

Ланцюги живлення лежать в основі екологічної піраміди.

На кожному попередньому трофічному рівні кількість біомаси та енергії, що запасають організми за одиницю часу, більша ніж наступному.

Розглянути в підручнику екологічну піраміду с. 158 – мал. 144 яку закономірність ви бачите


V Розв’язування задач

Яка площа акваторії моря потрібна для прогодування чайки (m = 1 кг, 40% - суха речовина) в ланцюзі живлення: фітопланктон – риба – чайка? Продуктивність фітопланктону 500г/м2 сухої маси.

Дано: Розв’язування:

Планктон – риба – чайка(1кг) 1. Визначаємо суху масу чайки?



1кг – 100%

Х кг – 40%

S моря - ? 1х40

Х = 100 = 0,4(кг)

2. користуючись правилом екологічної піраміди, визначаємо масу планктону:

40 кг 4 кг 0,4кг

Планктон - риба - чайка


Визначаємо площу моря необхідну для прогодування чайки
1 м2- 0,5 кг 1х40

Х – 40 кг х = 0,5 = 80м2

Відповідність: для прогодування чайки потрібно 80м2 морської поверхні.
VI Закріплення знань.

Розв’язування задач

Користуватись правилом екологічної піраміди, визначте, яка площа відповідного біоценозу може прогодувати одну особину останньої ланки в ланцюзі живлення6

а) планктон – риба – тюлень (300 кг)




  1. 300кг - 100%

Х – 40% х= 120кг
12000 1200 120

  1. планктон – риба – тюлень

3) 1м2- 0,6 кг х=20 000м2=2 га

х- 12000кг

б) 400 кг 40 кг 4кг

Планктон - нехижі риби - щука(10кг)

10кг – 100% 10х40



Х – 40% х= 100 = 4кг

2-0,6кг =6,67м2

Відповісти на проблемне питання.

Чи існує лохнеське чудовисько?

Тисяча туристів місяцями спостерігали за поверхнею озера, щоб відповісти на запитання. Ми, певно, витрачаємо дещо менше часу
Задача

Площа озера Лох-нес – 3,8 км2, продуктивність- 500 г/м2 фітоплактону, загадкова Нессі, ймовірно, хижий плезіозавр(отже консумент не менше ніж II порядку), завдовжки 18 м і масою близько 20т. чи може існувати ця істота в цьому озері?

2000000кг 200000кг 20000кг

Фітопланктон колазмент «Нессі»

Iпор
2-0,5кг 1х2000000

Х-2000000кг х= 0,5 = 4000000м2=4км2


Відповідь: 4 >3,8
VII Домашнє завдання §33-34

психологічний тест

уявіть собі зебру. Якого кольору ця тварина?

а) біла в чорну смужку;

б)чорна в білу смужку;

цей жартівливий тест допоможе визначити спрямованість вашого характеру.


а)Розробити програму дій людини, що дозволить покращити екологічну обстановку в біогеоценезах.

б)Скласти невелике оповідання «Екологічна криза в біогеоценозах

Все на землі, все треба берегти: і птаха, і звіра, дерево й тваринку.

Не чванся тим, що цар природи ти,

Бо врешті, ти – лише її частина

Ти частка – невелика і залежна.

Цю істину сприймай беззастережно

Якщо береш, то треба й віддавати,

Коли й надалі хочеш існувати.
Розв’язати задачу:

1 варіант - планктон – риба – тюлень – білий ведмінь(500кг)

2 варіант - планктон – риба – птахи – орлан-білохвіст(5кг)

3 варіант - рослини – безхребетні тварини – короп(3кг)



4 варіант - рослина – миша – гадюка – сова(2кг)
Каталог: images


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка