визначення науково-дослідницької діяльності (НДД) в школі та її значення;
визначення науково-дослідницької діяльності (НДД) в школі та її значення;
навчальне та наукове дослідження;
послідовність навчального дослідження
завдання НДД;
роль учителя в здійснення НДД;
етапи науково-дослідницької діяльності учнів;
особливості та форми НДД в основній та старшій школі;
захист науково-дослідної роботи в рамках МАН – вінець науково-дослідницької діяльності учня.
Науково-дослідницька діяльність у школі – це творча праця учня під керівництвом учителя, яка полягає у відкритті нових знань на основі науки та особистого досвіду дитини.
Науково-дослідницька діяльність у школі – це творча праця учня під керівництвом учителя, яка полягає у відкритті нових знань на основі науки та особистого досвіду дитини.
Наукове дослідження в цілому – це особлива форма процесу пізнання, це цілеспрямоване вивчення об’єкту на основі науки, яке завершується новими знаннями про досліджуваний об’єкт.
Дослідницька діяльність – потужний засіб розвитку компетентності дитини, ефективна форма пізнання та самоосвіти учня.
Основна особливість дослідження в освітньому процесі - воно є навчальним.
Основна особливість дослідження в освітньому процесі - воно є навчальним.
Це означає, що його головною метою є розвиток особистості, а не отримання об’єктивно нового результату, як в "великій" науці.
Якщо в науці головною метою є отримання нових знань, то в освіті мета дослідницької діяльності :
Якщо в науці головною метою є отримання нових знань, то в освіті мета дослідницької діяльності :
в отриманні учнями навичок дослідження як універсального способу освоєння дійсності,
розвитку здатності до дослідницького мислення,
активізації особистісної позиції учня на основі придбання суб’єктивно нових знань (тобто самостійно отриманих знань, які є новими і особистісно значущими для конкретного учня).
розвивати здібності та створювати умови для реалізації математичних обдарувань дитини;
навчити учнів розвиватися від спостережень та експериментів до абстрактних узагальнень та нових відкриттів, які не суперечать науці, а від них – до практичних застосувань.
допомога у виборі напрямку та об’єкта дослідження;
допомога у виборі напрямку та об’єкта дослідження;
спрямування на вибір першоджерел з обраної теми;
контроль та корекція щодо відповідності одержаних висновків законам математики;
систематизація одержаних висновків;
орієнтування на практичне використання;
консультування та допомога щодо захисту результатів НДД.
виконанням практичних робіт з елементами дослідження та наступним узагальненням;
підготовкою повідомлень, знайдених самостійно;
творчими завданнями;
участю у математичних гуртках;
розв’язуванням задач практичного змісту.
практична робота – це діяльність учнів, пов’язана з вимірюванням, малюванням, моделюванням, кресленням, спрямованим на отримання результату та узагальнення очікуваного висновку.
практична робота – це діяльність учнів, пов’язана з вимірюванням, малюванням, моделюванням, кресленням, спрямованим на отримання результату та узагальнення очікуваного висновку.
яка довжина обода колеса велосипеда, якщо довжина спиці 35 см?;
чому дорівнює площа циферблата годинника, якщо довжина хвилинної стрілки 4,5 см?;
щоб зв’язати шарф довжиною 1,4 м, потрібно350 г вовни. Скільки пряжі потрібно, щоб зв’язати шарф такої ж ширини завдовжки 180 см?;
як приблизно виміряти відстань, яку ви проходите від дому до школи?
Порівняти суми кутів різних трикутників: гострокутних, тупокутних, прямокутних та дослідити, що спільне мають всі трикутники;
Порівняти суми кутів різних трикутників: гострокутних, тупокутних, прямокутних та дослідити, що спільне мають всі трикутники;
Дослідити, чому добуток чисел (а-1)(а+1), де а-просте число і а>3, ділиться на 24;
Дослідити існування інших класифікацій трикутників за ознаками, які не вивчаються за шкільною програмою;
Дослідити зміну успішності учнів класу з математики (за семестри) за 5-7 класи, побудувати діаграму та визначити загальні тенденції.
До форм роботи, застосованих в 5-7 класах, додаються:
До форм роботи, застосованих в 5-7 класах, додаються:
підготовка рефератів;
проектна діяльність.
Метод проектів - сукупність прийомів та дій учнів, виконаних у певній послідовності для досягнення поставленої мети. Він передбачає вирішення визначеної проблеми, яка має значення для учнів і оформленої у вигляді деякого кінцевого результату.
Виник у 20-ті роки ХХ століття у США. Початкова назва «Метод проблем». Впроваджувався з метою показати дітям важливість набутих знань, а тому й передбачав «проблему» взяту із реального життя.
Метод проектів – використовується при вивченні різних предметів, у позакласній та виховній роботі.
Метод проектів – використовується при вивченні різних предметів, у позакласній та виховній роботі.
За рівнем реалізації міжпредметних зв’язків поділяється на:
монопредметні;
міжпредметні;
надпредметні.
За складом учасників:
індивідуальні;
колективні.
Тривалість роботи над проектом – від одного тижня до двох років. Якщо вчитель хоче впровадити такий вид діяльності, рекомендується ознайомитися самому і презентувати учням хоч один готовий проект, щоб показати значення такої роботи і зацікавити.
Ключове поняття: у текстах з математики у Великій Британії пропонують шукати 16% від 50 як 50% від 16.
Тематичні питання:
наскільки доцільний цей спосіб?
чи можна застосувати його для інших задач?
проект «Математика у нашому житті»
Ключове поняття: математика у будівництві.
Тематичні питання:
який будинок вигідніше будувати (розмір, форма)?
якою буде вартість проекту?
Метод проектів
Метод проектів
Мініпроекти можна презентувати на уроках повторення систематизації навчального матеріалу.
Із масштабними проектами бажано брати участь у конкурсах і змаганнях.
До попередньо зазначених форм додається науково-дослідницька робота в МАН
До попередньо зазначених форм додається науково-дослідницька робота в МАН
Наукова робота – це самостійно виконане дослідження тієї чи іншої проблеми, яке відповідає науковим принципам, має певну структуру, містить результат власної роботи і власні висновки.
Наукова робота – це самостійно виконане дослідження тієї чи іншої проблеми, яке відповідає науковим принципам, має певну структуру, містить результат власної роботи і власні висновки.