1-й цикл: Аналіз, засоби та інструменти реалізації інноваційних проектів. (Полтава, Сімферополь, Київ – червень – липень 2010 р.)
Янніс Зервас, ключовий експерт
Катерина Салімова, офіс-менеджер проекту
Поглиблення знань посередницьких організацій щодо методів, принципів та механізмів використання інструментів аналізу та оцінки
Поглиблення знань посередницьких організацій щодо методів, принципів та механізмів використання інструментів аналізу та оцінки
Надання допомоги посередницьким організаціям в розвитку методів, необхідних для практичного застосування в повсякденній роботі
Розвиток потенціалу в сфері підготовки та написанні пропозицій щодо інноваційних проектів за спеціальною або стандартною процедурою.
Консультант надає пораду організації та/або фізичній особі в питанні що робити або як робити
Консультант надає пораду організації та/або фізичній особі в питанні що робити або як робити
Коуч допомагає та підтримує організацію та/або фізичну особу у вирішенні питання що робити та як робити (див. діяльність проекту 1.3)
Дуже характерно для консультантів та дослідників:” Давайте зберемо дані та побачимо чи ми зможемо їх використовувати” – не рекомендуємо Вам
Дуже характерно для консультантів та дослідників:” Давайте зберемо дані та побачимо чи ми зможемо їх використовувати” – не рекомендуємо Вам
Характерно для консультантів та дослідників: ”Давайте вирішимо які дані нам потрібні перед тим, як почати їх збирати”– не достатньо для Вас
Стратегічний підхід проекту Inno Enter: як виконувати пошук, робити аналіз та оцінку – як робити подальші кроки
Визначити необхідність в аналізі та оцінці
Визначити необхідність в аналізі та оцінці
Визначити які типи даних необхідно проаналізувати та оцінити
Переглянути наявні дані та інформацію (вторинні дані) на вище зазначений предмет та визначити інформаційні прогалини, які необхідно заповнити
Зібрати та узагальнити вторинні та первинні дані/інформацію
Визначення цілей та їх досягнення з використанням представлених методів та інструментів
Припущення / Аналіз ризиків
Припущення / Аналіз ризиків
Адміністративна готовність та здатність
Причинно-наслідковий аналіз
Аналіз витрат та результатів
Аналіз економічної ефективності
Аналіз п'яти сил
Індекси та показники розвитку
Макроекономічні та поведінкові моделі
Аналіз за багатьма критеріями
Аналіз участі (заінтересованих сторін)
PEST аналіз
Матриця визначення пріоритетів
Стратегічний, технічний, економічний аналіз та аналіз виробничої потужності приватного сектору
Аналіз дерева проблем-дерева рішень
Аналіз ризик-вигода
ROACH аналіз
Стратегічна екологічна оцінка
Просторовий аналіз з використання географічної інформаційної системи
SWOT аналіз - POWER SWOT
Готовність та спроможність населення в цілому та в групах
Методологія є теорією структури, логічних рамок, методів та засобів для виконання певних дій
Методологія є теорією структури, логічних рамок, методів та засобів для виконання певних дій
Необхідний компонент для виконання будь-якої діяльності
Основна функція: організовувати та регулювати процедуру набуття знань та/або здійснення практичних змін
Методологія описує компоненти та мету досліджень, мету аналізу, завдання досліджень, а також проблеми, методи та черговість виконання дій для вирішення проблем
Основна мета застосування – визначення проблеми
Аристотель: Логічна система як інструмент - ‘Органон’ – здобуття істини
Аристотель: Логічна система як інструмент - ‘Органон’ – здобуття істини
Френсіс Бекон: ‘Новий органон’ як система методів та засобів прямого спостереження
Рене Декарт: Проблема знань як відношення між об'єктом та суб'єктом, що потребує конкретних и систематичних досліджень та способів мислення
Джон Локк: Сенсуалістичний метод пізнання
Давид Юм: Критика теоретичних знань (Емпіризм)
Іммануїл Кант : Диференціація між об'єктивним змістом знань та їх формою прояву
Іммануїл Кант : Диференціація між об'єктивним змістом знань та їх формою прояву
Йоганн Фіхте: Світова теорія дії
Георг Гегель: Методологія раціональної діяльності людини, роль діалектики як універсального методу пізнання
Не тільки пояснити, але змінити нашу практику задля кращої якості життя
Наука про методологію стає окремою сферою знань – швидкий ріст, розвиток
Наука про методологію стає окремою сферою знань – швидкий ріст, розвиток
Рівень наукової абстракції збільшується, а роль описового підходу зменшується
Наукове дослідження стає масовою професією
Виникають проблеми на рівні відносин між наукою і практикою, технологіями і етикою
Задіювані ресурси: фізичні та нефізичні ресурси необхідні для виконання запланованих заходів та управління проектом.
Задіювані ресурси: фізичні та нефізичні ресурси необхідні для виконання запланованих заходів та управління проектом.
Отримані результати:безпосередній продукт діяльності
Результати:реальні продукти/послуги, що надаються в результаті реалізації ряду заходів.
Вплив: ефект від реалізації проекту на зовнішнє середовище, а також внесок проекту в досягнення більш широких узагальнених цілей проекту та загальної мети політики
Термін, що описує управлінську діяльність та процедуру прийняття рішень, які використовуються протягом життєвого циклу проекту.
Термін, що описує управлінську діяльність та процедуру прийняття рішень, які використовуються протягом життєвого циклу проекту.
УПЦ охоплює:
Певні засади прийняття рішень, визначення завдань та відповідальності на кожному етапі
Використання критеріїв якості, що сприяють здійсненню оцінки та прийняттю рішень
Використання логіко-структурного підходу та інших інструментів для виконання ретельного аналізу та прийняття рішень
ЛСП допомагає мислити логічно
ЛСП допомагає мислити логічно
Процес й продукт є однаково важливими
ЛСП є багатократним динамічним, а не лінійним процесом
Логічна матриця (продукт аналізу) повинна переглядатись на етапі впровадження
Основна роль менеджерів – вирішення питань “Що? Хто? Як?”
Основна роль менеджерів – вирішення питань “Що? Хто? Як?”
Застосовуйте системний підхід
Проаналізуйте навики персоналу та вирішіть “хто” буде займатись збором інформації
Підрахуйте часові та фінансові затрати на збір інформації
Розробіть форму звітності, щоб звіти подавались в однаковій формі
Визначте якісні та кількісні показники для звітів
Розробіть процедуру звітування за якісними та кількісними показниками
Чи залишуться “відкриття” дослідження сталими після повторного проведення дослідження з тими ж або іншими учасниками?
Чи залишуться “відкриття” дослідження сталими після повторного проведення дослідження з тими ж або іншими учасниками?
Щоб досягти цього, слід:
окремо перевіряти надійність кожного з джерел
Збирати інформацію з різних джерел
За необхідності, перевіряти надану інформацію (шляхом вторинного дослідження)
Релевантність – це те, наскільки зібрана інформація відображає предмет дослідження. В нашому випадку відповідна сфера дослідження містить багато труднощів.
Релевантність – це те, наскільки зібрана інформація відображає предмет дослідження. В нашому випадку відповідна сфера дослідження містить багато труднощів.
Питання: чи можете Ви окреслити деякі з вищезазначених труднощів?
Без інтерпретації їхніх значень
Без інтерпретації їхніх значень
В логічній послідовності
Відповідні важливі висновки
Категорізація висновків за відповідними даними
Опис висновків, включно з зауваженнями, що не представлені в малюнках або таблицях
Опис відповіді/ступеня різниці
Узагальнений аналіз та звіт про фактичні значення
Перевірка точності та послідовності даних –правильність, стислість і чіткість викладення
Рамки для діалогу
Спільні аналітичні рамки
Інструмент безперервного навчання
Невпевненість (що є це для мене? – страх зміни статусу)
Невпевненість (що є це для мене? – страх зміни статусу)
Економічний інтерес
Незручність (необхідність в тренінговому навчанні, зміни місця, збільшення об'єму роботи)
Символи (втрата влади, значущості, уніформи, бейджу)
Відсутність довіри між керівництвом та працівниками (основний фактор)
Загроза розпаду команди
Табу та упередження
Люди не здогадуються про існування проблеми, тому не мають наміру що-небудь змінювати (незнання)
Люди не здогадуються про існування проблеми, тому не мають наміру що-небудь змінювати (незнання)
Люди знають про існування проблеми й починають розмірковувати чи вони можуть їй зарадити
Люди збираються вжити заходів та складають відповідний план (підготовка)
Люди починають робити певні зміни, але періодично (намагання)
Люди продовжують робити зміни (підтримка)
Люди демонструють іншим як адаптуватися до змін (пропаганда)
Головні бенефіціари (представники різних галузей та відповідних контролюючих установ)
Головні бенефіціари (представники різних галузей та відповідних контролюючих установ)
Інші бенефіціари (представники інших органів)
Соціальні партнери (приватні та державні підприємства, профспілки)
Громадські спілки (асоціації та неурядові організації)
Муніципалітети
Академічна спільнота
Науково-дослідні інститути
Координація з іншими донорами та проектами
Припущення є умовою:
Припущення є умовою:
Необхідною для успіху проекту – слід контролювати
Яка не підлягає контролю з боку менеджменту проекту
Зацікавлені сторони безпосередньо не задіяні
Реакція цільових груп на послуги проекту
Зміни у відповідній урядовій політиці
Динаміка вартості вхідних та вихідних ресурсів проекту
Аналіз припущень
Окреслення меж відповідальності та функцій учасників
Вдосконалення плану проекту
Розробка стратегій моніторингу та управління ризиками
Продуктивності організації
Продуктивності організації
Внутрішньому контексті, що легше піддається змінам, ніж зовнішній
Функціоннально-раціональних питаннях
Політичній перспективі
Змінах, як ”внутрішньому” аспекті
Радше можливих, ніж бажаних змінах
Найменших допустимих змінах в організаціях. Скоріше на переорієнтації або реструктуризації, та забезпеченні правомочності
Зміні суб`єктів (учасників)
Вищому керівництві та успішних політиках
Продуктивності організації
Продуктивності організації
Внутрішньому контексті, що легше піддається змінам, ніж зовнішній
Функціоннально-раціональних питаннях
Політичній перспективі
Змінах, як ”внутрішньому” аспекті
Радше можливих, ніж бажаних змінах
Найменших допустимих змінах в організаціях. Скоріше на переорієнтації або реструктуризації, та забезпеченні правомочності
Зміні суб`єктів (учасників)
Вищому керівництві та успішних політиках
”Здатність організації виробляти належну продукцію”
”Здатність організації виробляти належну продукцію”
На відміну від визначення ПРООН/Світового банку, де йдеться про людей, установи і спільноти та їхні можливості ”виконувати функції, вирішувати порблеми, встановлювати та досягати цілі”
” Описати, оцінити та підтримати посередницькі організації у здійсненні заходів підтримки наукоємних та інноваційних підприємств в Україні”
” Описати, оцінити та підтримати посередницькі організації у здійсненні заходів підтримки наукоємних та інноваційних підприємств в Україні”
Контекстний аналіз:
Контекстний аналіз:
Які внутрішні та зовнішні фактори сприяють і перешкоджають змінам?
Кожен у своїй компанії має визначити організації/установи, що можуть як сприяти так і перешкоджати інноваційному розвиткові у вашому регіоні (щось на зразок аналізу учасників на організаційному рівні)
Кожен у своїй компанії має визначити організації/установи, що можуть як сприяти так і перешкоджати інноваційному розвиткові у вашому регіоні (щось на зразок аналізу учасників на організаційному рівні)
Для кожної організації/установи визначіть та оцініть діяльність, яка може перешкоджати або сприяти інноваційному розвиткові
Проведіть оцінку потенціалу змін там, де Ви вбачаєте їх необхідними в першу чергу
Для оцінки існуючої ситуації в регіоні Аттіка (3,5 млн жителів, площа 3808 кв. км.)
Для оцінки існуючої ситуації в регіоні Аттіка (3,5 млн жителів, площа 3808 кв. км.)
Для оцінки туристичної галузі Греції (в середньому на рік: 12 млн іноземних туристів, USD12 млрд прибутку)
Державні службовці з відділів Міністерств економіки, розвитку, охорони навколишнього середовища і гроамдської роботи, транспорту, охорони здоров`я (структуровані анкети: 15 – інтрев`ю: 3)
Державні службовці з відділів Міністерств економіки, розвитку, охорони навколишнього середовища і гроамдської роботи, транспорту, охорони здоров`я (структуровані анкети: 15 – інтрев`ю: 3)
Державні службовці з Організації туризму (10 – 3)
Ключові представники муніципалітету Афін (5 – 2)
Мережа авіакомпанії Olympic Airways за кордоном (20 – 0)
Асоціація підприємців Греції (10 – 2)
Конфедерація профспілок (5 – 3)
Асоціації та неурядові організації сфери охорони довкілля та місцевого розвитку (15 – 7)
Грецькі громади за кордоном (10 – 0)
Місцеві муніципалітети в радіусі 150 км від Афін (15 – 5)
Греція залишається важливим туристичним напрямком, не зважаючи на жорстку конкуренцію
Греція залишається важливим туристичним напрямком, не зважаючи на жорстку конкуренцію
Має потужну здатність змінювати наявні туристичні продукти
Значні інвестиції в інфраструктуру транспорту, енергетики, телекомунікацій позитивно вплинули на загальну ситуацію
OG як можливість постійної реклами та забезпечення потоку туристів
Tе саме стосується проектів з акцентом на культурну інфраструктуру та спадщину
Маркетингове середовище організації складається з:
Маркетингове середовище організації складається з:
1. Внутрішнього середовища, напр. персонал (або внутрішні клієнти), офісні технології, зарплати та фінанси, тощо.
2. Мікро-середовища, напр. зовнішні клієнти, агенти та дистрибутори, постачальники, конкуренти, тощо.
3. Макро-середовище, напр. політичні (та правові), економічні, соціо-культурні та технологічні чинники. Вони відомі як PEST фактори
Мають суттєвий вплив на регулювання бізнесу та купівельну спроможність споживачів. Слід брати до уваги наступні питання:
Мають суттєвий вплив на регулювання бізнесу та купівельну спроможність споживачів. Слід брати до уваги наступні питання:
1. Наскільки стабільним є політичне середовище?
2.Чи вплине урядова політика на закони, що регулюють або оподатковують Ваш бізнес?
3.Якою є урядова позиція щодо маркетингової етики?
4. Якою є урядова політика щодо економіки?
5. Яка позиція уряду щодо сталого розвитку, глобальних принципів об`єднання, послуг, культури?
6. Чи залучений уряд до торгових угод, таких як ЄС, СОТ, NAFTA, ASEAN та ін.?
Маркетологам слід враховувати стан торгівлі в коротко- і довгостроковій перспективі. Це особливо важливо при плануванні міжнародного маркетингу. Слід розглянути:
Маркетологам слід враховувати стан торгівлі в коротко- і довгостроковій перспективі. Це особливо важливо при плануванні міжнародного маркетингу. Слід розглянути:
1. Відсоткові ставки
2. Рівень інфляції, рівень безробіття
3. Довгострокові перспективи валового внутрішнього продукту (ВВП) країни на душу населення
4. Рівень прямих інвестицій (з ІПІ включно), тощо.
В різних країнах їхній вплив на бізнес відрізняється. Дуже важливо враховувати ці фактори. До них належать:
В різних країнах їхній вплив на бізнес відрізняється. Дуже важливо враховувати ці фактори. До них належать:
1.Яка релігія є панівною?
2.Яким є ставлення до іноземних продуктів та послуг?
3.Чи впливає мова на поширення продукту на ринку?
4.Скільки часу присвячують споживачі дозвіллю?
5.Якими є ролі чоловіків та жінок у суспільстві?
6.Якою є тривалість життя населення? Наскільки здорове старше покоління? Чи переважають в суспільстві люди похилого віку?
7.Яким є ставлення населення до питань екології?
Є життєво важливими для конкурентних переваг і головною рушійною силою глобалізації. Враховуйте наступні моменти:
Є життєво важливими для конкурентних переваг і головною рушійною силою глобалізації. Враховуйте наступні моменти:
1.Чи дозволяє технологія здешевити продукти й послуги та підвищити їхню якість?
2.Чи пропонують технології споживачам та бізнесу бульше інноваційних продуктів і послуг, таких як інтернет-банкінг, мобільні телефони нового покоління, електронне управління, тощо?
3.Як нові технології змінюють дистрибуцію, напр. продаж книг через інтернет, авіаквитки, аукціони, кейтерінг, освіта, тощо?
4.Чи пропонуює технологія компаніям нові способи комунікації з споживачами, напр. банери, CRM, тощо?
Корисна техніка, що допомагає досягти консенсусу з певного питання шляхом ранжирування проблем чи питань (визначених, зазвичай, шляхом мозкового штурму) за певним, важливим для Вашої організації , критерієм. Тоді Ви ясніше зможете побачити, над вирішенням яких проблем слід працювати в першу чергу.
Корисна техніка, що допомагає досягти консенсусу з певного питання шляхом ранжирування проблем чи питань (визначених, зазвичай, шляхом мозкового штурму) за певним, важливим для Вашої організації , критерієм. Тоді Ви ясніше зможете побачити, над вирішенням яких проблем слід працювати в першу чергу.
Хто її використовує? Ваші співробітники, або представники клієнтів можуть брати участь у процесі.
Для чого її використовувати? Щоб дізнатися, яку проблему Вашої програми або служби охорони здоров`я клієнти чи співробітники вважають найбільш нагальною.
Використовуйте її, коли необхідно визначити пріоритетні проблеми або досягти згоди з якогось питання.
Як використовуватиit: мозковий штурм – проведіть сесію мозкового штурму з проблем, які виникають у клієнтів чи співробітників з Вашою програмою або послугами.