Закон про самоврядування гміни 1993 Пілотна програма найбільші польські міста приймають у вигляді урядової угоди ширші повноваження щодо державного управління 1994 закон про державні замовлення
2000 – Закон про Головне Управління Державної Адміністрації
Організація місцевих адміністрацій у Польщі в 1998 році
Принцип територіального поділу на:
гміни (2 489)
воєводства (49)
Середньою ланкою є:
Район загальної адміністрації (268)
Загальна адміністрація охоплювала:
Місцеві управління
Районні управління
Управління воєводств
Організація місцевих адміністрацій в Польщі в 1998 році
Територіальне самоврядування існувало тільки в гмінах. Всі інші державні адміністративні структури мали характер урядових
Тільки 4 спеціальні адміністрації були підпорядковані загальній владі воєводства
Решта місцевих адміністрацій підпорядковувалися безпосередньо міністрам або центральному уряду, 24 спеціальні адміністрації мають рівень, вищий за рівень воєводств
13 – на рівні воєводств
9 – на районному рівні
Недоліки державної адміністрації Польщі в 1998 році
Хаотичність та конфліктність поділу завдань та компетенцій між урядовою адміністрацією та органами територіального самоврядування, а також між різними рівнями влади (центр – воєводство – район – гміна) – нечітке розмежування відповідальностей;
Брак впливу громадян на владну політику та брак контролю з боку громадян за діяльністю державної адміністрації між містом та центром;
Високий ступінь централізації бюджетної системи, витрати гмін складають 15% від усіх державних витрат, або приблизно 6% ВНП;
Фінансування з бюджету державної адміністрації усієї бюджетної сфери;
Велика мережа структур урядової адміністрації, які іноді суперечать головним засадам територіального поділу, що призводить до браку координації дії різних урядових агентів.
Цілі адміністративної реформи 1998-1999 років
Основні цілі реформи:
Збільшення ефективності діяльності урядів державної адміністрації, виконання державних послуг, а також право управління бюджетними коштами на локальному та регіональному рівнях;
Утворення інституцій громадянського суспільства (територіальне самоврядування) у локальному та регіональному вимірах.
Цілі адміністративної реформи 1998-1999 років Основні напрямки змін:
впровадження територіального самоврядування на рівні повіту та воєдства;
об’єднання під владою Голови воєводства (Голови урядової адміністрації воєводства) та старости (Голови урядової адміністрації повіту) більшості спеціальних адміністрацій
Цілі адміністративної реформи 1998-1999 років
Децентралізація та деконцентрація завдань державної адміністрації, а саме:
Новий розподіл повноважень між урядовою адміністрацією та адміністрацією самоврядування, також між окремими одиницями загального територіального поділу;
Зміна організації місцевої адміністрації;
Зміна системи державного фінансування – збільшення долі територіального самоврядування у державних витратах.
308 повітів, а також 65 місцевих урядів на рівні повіту
16 маршальських урядів
Урядова адміністрація – загальна
16 урядів воєводств (загалом 33 делегати урядів)
Організація територіальної адміністрації після реформи
Спеціальна адміністрація
Колективні служби, інспекції та охорона:
Повітів (5)
Воєводств (14)
Одноосібні (неколективні) (20)
Принципи розподілу повноважень
Принципи розподілу повноважень
Критерії адміністративного поділу:
адміністрація управлінська
адміністрація постановча
адміністрація нормотворча
невладний принцип адміністративного поділу
Впровадження реформи державного управління
Законотворча фаза
робота Координаційного Уряду, розпочата в грудні 1997 року
виконавчим апаратом Уповноваженого був Департамент реформування устрою Секретаріату Прем’єр-Міністра
при офісі Прем’єр-Міністра створено Раду з питань реформування устрою, в склад якої увійшли представники академічного середовища, неурядових організацій, а також спілок самоврядування
Уповноважений організував робочі групи, які займалися справами, що стосувалися законодавства.
Впровадження реформи державного управління
Впровадження реформи державного управління
Виконавчим апаратом секретаріату був Відділ Впровадження та Моніторингу реформи державного управління
Групи з питань реформування державної адміністрації залишилися у всіх воєводствах
У воєводствах призначено 16 уповноважених з реформування устрою
Впровадження реформи державного управління – розподіл завдань
Безпосередня робота передачі новим одиницям та урядам:
інституцій
майна
працівників
Труднощі, пов’язані з впровадженням реформ державного управління
Характер реформи
Рівнозначне впровадження чотирьох основних реформ:
Державної адміністрації
Охорони здоров’я
Освіти
Пенсійної системи
Складний характер реформи державної адміністрації: три основні зміни в територіальній системі:
Новий трирівневий територіальний поділ
Самоврядування на рівнях повіту та воєводства
Об’єднання спеціальних адміністрацій
Труднощі, пов’язані з впровадженням реформ державного управління
Політичний контекст:
Відсутність згоди між партіями в Парламенті
Зміни в трактуванні роботи парламенту – іноді призводили до виникненя невідповідностей
Супротив в адміністрації
Основний супротив полягав в тому, що в деяких галузевих міністерствах та центральних урядах не погоджувалися віддавати повноваження, організаційні одиниці та майно органам самоврядування
Труднощі, пов’язані з впровадженням реформ державного управління
Труднощі при впровадженні
Нерівномірна інституційна структура, в масштабі країни, що означає нерівномірні засоби державного управління – відсутність можливості однакового оснащення нових органів та урядів
Брак достатньої інформації про державний сектор
Реформування польської системи управління та інтеграція Польщі до Європейського союзу
Реформування польської системи управління та інтеграція Польщі до Європейського союзу
Одночасно польське державне управління мусить виконувати завдання, що виникають з необхідності впровадження спільного юридичного результату союзу (acquis):
Підготовка законодавчих рішень, які впроваджують принципи союзного права (проекти законів, підзаконні акти)
Побудова сучасної системи державного управління: довгострокові завдання
Моніторинг та закінчення реформи самоуправління:
Закон про доходи органів місцевого самоврядування
Повне впровадження регіональної політики у новому вигляді
Корегування ходу реформи
Закінчення реформи центрального управління:
Пристосування структур центральної влади до децентралізації державних завдань (наприклад, кількісний перегляд кадрів)
Побудова сучасної системи державного управління: довгострокові завдання
Закінчення побудови інфраструктури системи державного управління (подальше створення корпусу цивільної служби, створення Головного Управління Державної Служби)
Зміна способу управління службою (напр. впровадження основ управління якістю)
Процес приватизації/комерціалізації деяких державних послуг
Підготовка системи управління до впровадження acquis.