I. Інструкція про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві (Наказ Мінприроди № 7 від 10.02.1995)
I. Інструкція про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві (Наказ Мінприроди № 7 від 10.02.1995)
II. Порядок ведення державного обліку в галузі охорони атмосферного повітря» (Постанова Кабінету Міністрів України 1655 від 13.12.2001р.)
III. Інструкція про порядок та критерії взяття на державний облік об'єктів, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей і стан атмосферного повітря, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря (Наказ Мінприроди № 177 від 10.05.2002)
Мета: визначає основні положення інвентаризації викидів в Україні.
Мета: визначає основні положення інвентаризації викидів в Україні.
Інвентаризація викидів є невід’ємною складовою отримання дозволу на викиди діючого промислового об’єкту.
Матеріали інвентаризації використовуються для :
- розробки нормативів утворення забруднюючих речовин, які відводяться у атмосферне повітря при експлуатації технологічного та іншого обладнання, споруд та об'єктів;
- розробки нормативів гранично допустимих викидів;
- регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферу;
- здійснення державного обліку в галузі охорони атмосферного повітря;
- розробки короткострокових і довгострокових планів заходів підприємств;
- розробки екологічних програм по зниженню викидів забруднюючих
речовин в атмосферу.
Звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин
Звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин
на підприємстві має такі розділи:
Відомості про підприємство
2. Загальна частина (переліки договорів, методик, відомості про організацію, що
виконувала інвентаризацію….)
3. Об'ємно-планувальні рішення промплощадки
4. Характеристика джерел утворення забруднюючих речовин
5. Характеристика джерел викидів забруднюючих речовин ( у тому числі
пересувних джерел ). Містить координати джерел викидів.
6. Характеристика газоочисних установок.
7. Характеристика викидів забруднюючих речовин від основних
виробництв.
8. Висновки та рекомендовані заходи
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами
можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання.
Строк дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне
повітря стаціонарними джерелами, виданого суб’єкту господарювання:
об’єкт якого належить до першої групи - сім років
об’єкт якого належить до другої групи - десять років
об’єкт якого належить до третьої групи - необмежений
До першої групи належать об'єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва
або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні
До другої групи належать об'єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв
або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні
технології та методи керування.
До третьої групи належать об'єкти, які не належать до першої і другої груп.
1. Взяття на облік об'єктів, які справляють шкідливий вплив, здійснює Мінприродиза критеріями, встановленими цим Міністерством за погодженням з Держстатом.
1. Взяття на облік об'єктів, які справляють шкідливий вплив, здійснює Мінприродиза критеріями, встановленими цим Міністерством за погодженням з Держстатом.
2. Ведення на об'єктах первинного обліку стаціонарних джерел, які справляють шкідливий вплив (виконується господарюючими суб’єктами)
3. Складення державної статистичної звітності в галузі охорони атмосферного повітря за стаціонарними та пересувними джерелами, які справляють шкідливий вплив (виконується господарюючими суб’єктами)
4. Проведення інвентаризації викидів та обсягів забруднюючих речовин на зазначених об'єктах (виконується господарюючими суб’єктами)
Не передбачено законодавчо:
ведення реєстру взяттих на облік об'єктів
- шлях здійснення державного обліку в галузі охорони атмосферного повітря;
організатор та виконавець державного обліку в галузі охорони атмосферного повітря.
Критерії взяття на державний облік об'єктів, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря:
Критерії взяття на державний облік об'єктів, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря:
об'єкти - якщо в їх викидах присутня хоча б одна забруднююча речовина (або група речовин), потенційний викид* якої рівний або перевищує величину, зазначену в Переліку забруднюючих речовин та порогових значень потенційних викидів, за якими здійснюється державний облік (додаток 1 до цієї Інструкції);
види та обсяги забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, - за умови, що обсяг потенційних викидів рівний або перевищує порогові значення за окремою речовиною або групою речовин, наведених у додатку 1 до цієї Інструкції.
Потенційний викид - це максимальний загальний обсяг викидів забруднюючої речовини із стаціонарних джерел при роботі підприємства в режимі номінального навантаження технологічного обладнання, що передбачається проектно-кошторисною документацією.
ПЕРЕЛІК забруднюючих речовин на порогові значення потенційних викидів, за якими здійснюється державний облік
Перелік містить 131 найменування забруднюючих речовин та порогових значень потенційних викидів до них
Мета - отримання, збирання, оброблення, збереження та аналіз інформації про рівень
Мета - отримання, збирання, оброблення, збереження та аналіз інформації про рівень
забруднення атмосферного повітря, оцінка та прогнозування його змін і ступеня небезпечності
та розроблення науково обгрунтованих рекомендацій для прийняття рішень у галузі охорони
атмосферного повітря.
Об'єкти моніторингу атмосферного повітря:
- атмосферне повітря, у тому числі атмосферні опади;
- викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Суб’єкти моніторингу атмосферного повітря:
Державна служба надзвичайних ситуацій, її територіальні органи,
Держсанепідслужба, її територіальні органи,
- Мінприроди,
- підприємства, установи, організації, діяльність яких призводить
або може призвести до погіршення стану атмосферного повітря.
Організація проведення моніторингу атмосферного повітря
Організація проведення моніторингу атмосферного повітря
здійснюється регіональними органами виконавчої влади з питань
охорони навколишнього природного середовища
Мінприроди разом з іншими суб'єктами моніторингу атмосферного
повітря щорічно узагальнюють оцінки кількісного та якісного складу викидів
забруднюючих речовин і стану забруднення атмосферного повітря, а також
здійснюють прогноз його змін та впливу на довкілля і стан здоров'я населення.
Узагальнені дані подаються відповідним органам виконавчої влади або
органам місцевого самоврядування для прийняття рішень, пов'язаних із
запобіганням негативним змінам у складі атмосферного повітря.
Де та як отримуються дані для моніторингу обсягів викидів в атмосферу?
Хто перевіряє дані підприємств?
Держстат - спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в
Держстат - спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в
галузі статистики, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом
Міністрів України через Міністра економічного розвитку і торгівлі та який реалізує
державну політику у сфері статистики.
Державна статистика - централізована система збирання, опрацювання,
аналізу, поширення, збереження, захисту та використання статистичної інформації.
Закон України «Про державну статистику» регулює правові відносини в галузі
державної статистики, визначає права і функції органів державної статистики,
організаційні засади здійснення державної статистичної діяльності.
Держстат організовує і проводить статистичні спостереження за екологічною
ситуацією в Україні та її регіонах шляхом збирання форм державної статистичної
звітності.
Крім того, погоджує за поданням державних органів, органів місцевого
самоврядування, інших юридичних осіб, методологію та звітну документацію,що
пов'язані із збиранням і використанням адміністративних даних, даних
банківської, митної, фінансової статистики, статистики платіжного балансу тощо.
1. Звіт про охорону атмосферного повітря (форма № 2-тп-повітря)
1. Звіт про охорону атмосферного повітря (форма № 2-тп-повітря)
періодичність – річна
Мета: отримання даних щодо надходження забруднюючих речовин та парникових газів у атмосферне повітря від стаціонарних джерел забруднення
2. Розрахунки викидів від пересувних джерел забруднення (методика розрахунку)
періодичність – річна
Мета: отримання даних щодо надходження забруднюючих речовин та парникових газів у атмосферне повітря від пересувних джерел забруднення
Подають: юридичні особи, відокремлені підрозділи юридичних осіб, які
Подають: юридичні особи, відокремлені підрозділи юридичних осіб, які
перебувають на державному обліку за обсягами потенційних викидів
забруднюючих речовин та парникових газів у атмосферу, за переліком,
визначеним органами державної статистики
- органу державної статистики за місцем здійснення діяльності
Термін подання – не пізніше 20 січня
8095 одиниць спостереження
з них:
→ 581 об’єкт виробництва та розподілення електроенергії, газу та води (7% або 43% викидів)
→ 2995 об’єктів переробної промисловості (37% або 29% викидів )
→ 473 об’єкти добувної промисловості (6% або 22% викидів)
Порядок заповнення звіту за формою № 2-тп (повітря) встановлює:
Порядок заповнення звіту за формою № 2-тп (повітря) встановлює:
Інструкція щодо заповнення форм державних статистичних спостережень про охорону атмосферного повітря №2-ТП (повітря) "Звіт про охорону атмосферного повітря" (річна) та №2-ТП (повітря) "Звіт про охорону атмосферного повітря" (квартальна) затверджена наказом Держкомстату від 20.10.2008 № 396 зареєстрованого в Мінюсті 5 листопада 2008 р. за № 1075/15766
Дані форми № 2-тп (повітря) не конфіденційні !
згідно з наказом Держкомстату України від 03.08.2010 № 314
«Про затвердження Переліку показників державних статистичних спостережень з питань навколишнього середовища, на які не розповсюджується заборона щодо поширення органами державної статистики первинних даних» на виконання статті 22 Закону України «Про державну статистику»
Розділ І «Сумарні викиди забруднювальних речовин та парникових газів від підприємства»
Розділ І «Сумарні викиди забруднювальних речовин та парникових газів від підприємства»
Розділ ІІ «Викиди забруднювальних речовин та парникових газів від виробничих та технологічних процесів, технологічного устаткування»
(у відповідності з європейською класифікацією джерел викидів в атмосферу SNAP)
Розділ ІІІ «Заходи, спрямовані на зменшення викидів забруднювальних речовин та парникових газів у повітря»
Охоплює викиди в атмосферу 136 найменувань забруднюючих речовин (у тому числі парникових газів)
Розділ ІІ охоплює виробничі та технологічні процеси, технологічне устаткування (установки) (джерела забруднення):
1. Процеси спалення в енергетиці та переробній промисловості
2. Непромислові установки для спалювання
3. Спалювання у промисловості
4. Промислові процеси
5. Видобуток і розподіл палива та геотермальної енергії
6. Використання розчинників та інших продуктів
7. Обробка та видалення відходів
8. Сільське і лісове господарство, землекористування та зміна лісової біомаси
Національні класифікації, що використовуються при проведенні державного статистичного спостереження за формою
Національні класифікації, що використовуються при проведенні державного статистичного спостереження за формою
№ 2-тп(повітря):
КВЕД – Класифікація видів економічної діяльності гармонізована з NACE (rev. 1.1) до 2012 року та NACE (rev. 2) з 2013 року;
КОПФГ – Класифікація організаційно-правових форм господарювання;
КОАТУУ – Класифікатор об'єктів адміністративно-територіального устрою України;
КОДУ – Класифікатор органів державного управління.
Охоплюють: забруднюючі речовини та парникові гази
Охоплюють: забруднюючі речовини та парникові гази
(10 найменувань):
1. Діоксид сірки (SO2)
2. Оксиди азоту (NOx)
3. Діоксид азоту (N2O)
4. Оксиди вуглецю (СО)
5. Неметанові леткі органічні сполуки (НМЛОС)
6. Аміак
7. Сажа
8. Метан (СН4)
9. Бенз(а)пірен
10. Діоксид вуглецю (СО2)
Охоплюють види пересувних джерел забруднення:
Охоплюють види пересувних джерел забруднення:
1. Автомобільний транспорт
- у приватній власності населення
- у суб’єктів господарської діяльності
2. Залізничний транспорт
3. Авіаційний транспорт
4. Водний транспорт (річковий, морський)
5. Виробнича техніка
Джерела даних для розрахунків
Джерела даних для розрахунків
кількість транспортних засобів, що перебувають у власності населення (адміністративні дані ДАІ)
кількість проданого (відпущеного в роздріб) населенню палива (бензину автомобільного, газойлів (дизельного палива), стисненого і скрапленого природного газу) (статистична звітність відділу енергетичної статистики)
витрати палива на пробіг і транспортну роботу автотранспорту (статистична звітність відділу статистики транспорту)
витрати палива на роботу двигунів тепловозів, повітряних, річкових та морських суден (статистична звітність відділу енергетичної статистики)
питомі викиди забруднюючих речовин та парникових газів з одиниці палива, що використовується для кожного з видів транспорту (адміністративні дані, постачання яких забезпечує Мінприроди)